Panther Watercar

Discussie in 'Speedboten' gestart door Lex Verkuijl, 24 apr 2017.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    En dus schilderen/spuiten we ABS. Minder kans op brosheid. Het probleem waar Bert op duidt komt (dacht ik) met name voor bij van fabriekswege gekleurd ABS. Daar zit de kleurstof in het ABS, niet erop. Ik heb een paar scheepjes van ABS die ondertussen een respectabele leeftijd hebben; weinig last van "brosheid".
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Alles is onderhevig aan aftekeling door UV. Lakken helpt inderdaad, maar ik vind doorgaans net het leuke dat je er kunt nemen die in de massa gekleurd is. En die aftakeling is eerder na 20 jar of zo gewoon buiten te laten liggen. Denk aan lego blokjes: van 20-30 jaar oud zul je niet noemenswaardig slechter beschouwen zeker?
    Kom, verder met de bouw nu ☺
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    .... is met Polystyreen, en treed al op "jongere leeftijd" op als met ABS... ABS is normaal wat flexibeler
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Heren,

    Allen dank voor de input!

    Probleem met bros worden van kunststoffen is mij bekend. Wat Roel al schreef, schilderen houd het al voldoende tegen. Bij ABS in ieder geval. Met PS is het mij eigenlijk nog niet zo opgevallen, en ik heb modellen van een jaar of 15 - 20 oud waar dit in verwerkt zit. Buitenzijde in de verf.

    Ik geloof graag dat ABS langer flexibel blijft. PS is op zich al harder dan ABS, lijkt logisch dat het eerder bros kan worden. Maar ik vind het wel een fijner en makkelijker materiaal om mee te werken, snijdt, zaagt en schuurt beter, en blijft strakker als ABS. Is mijn ervaring tenminste... ik denk dat ik het op PS houd.

    Ben inmiddels aardig opgeschoten met het tekenen van de spanten, liggers en de stringers waar dan dat PS plaat tegenaan moet komen. Blijkt een lastige klus te zijn ... :hammer: Bij een romp kun je makkelijk lijnen voor de stringers trekken en zo de spantvorm bepalen, maar dit is even anders met alle hoeken en vormen. En dan ook nog rekening houden met de constructie, met name de wielophanging moet het liefst in een spant of ligger vastgeschrioefd kunnen worden.... Maar komt goed! :bye:
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een ander ding waarin ABS nogal verschilt van PS, is dat PS in principe een enkele chemische verbinding is, en daardoor is de keuze in materiaaleigenschappen tamelijk beperkt.
    ABS is een mengsel van stoffen, en de mengverhouding kan gebruikt worden om de eigenschappen aan te passen. Er is dus harder en zachter ABS, sterker en minder sterk, slagvaster en brosser.
    Zolang je weet waarop te letten, kun je dus eventueel de voor jouw toepassing geschiktste ABS soort kiezen.
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Vanmiddag bij thuiskomst een verrassing, de 3D printer was er al! Moest even in elkaar gezet worden, maar nu staat dit hier naast me:



    Een Ender-2 printer, volledig alu-frame, voelt mooi solide aan. Maximaal printvolume 15x15x20cm, moet genoeg zijn. Nu nog 'even' de software installeren en hem afregelen. Klusje voor morgen. Daarna ben ik benieuwd hoe met name de delen voor de wielophanging te printen zijn. Ik heb in ieder geval een proefpakketje met PLA, ABS en PETG erbij, kijken wat het beste gaat.
     
    eric_laermans, Tamaniac en Unusual RC vinden dit leuk.
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    De printer is over het weekend getest, en voor zover het gelukt is enigszins fatsoenlijk ingeregeld. Naar mijn idee doet hij het boven verwachting goed. Paar drukproefjes:

    Eerste gelukte calibratie cubus, .... poging vier ...

    Proefdruk voor de sterkte als draagarm in PLA

    Blijkt sterk genoeg! Hier 5x5 dikte, de uiteindelijke draagarmen worden dikker. Moet lukken!

    Schokbreker er eens aan gemonteerd

    Proefdruk detail; 1:5 carburateur...

    ... en los, schoongemaakt (lengte 19,5mm)

    En de eerste print die daadwerkelijk op de Watercar gebruikt gaat worden
     
    Tug.NL, Reggydub76, Tamaniac en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Lex, let even op dat PLA nogal water / vocht opneemt, en ook al bij 60C zacht wordt (transport in auto....). Als je printer PETG aan kan zou ik je dat ter overweging willen meegeven.
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dank voor de tip! Dat PLA kan vervormen bij warmte wist ik maar al bij 60 graden..... PETG kan ook, zal eens kijken.
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag was productie dag voor de 3D printer. De delen voor de voorwiel ophanging heb ik geprint in PETG. Per stuk rond een uur ... Voor de sterkte heb ik ze in vol plastic laten printen, en dat duurt dan even. Maar ze zijn wel lekker stevig, en toch nog enigszins elastisch. Eigenlijk precies zo als in de winkel gekochte draagarmen aanvoelen.



    En in een testopstelling gemonteerd:



    Het werkt! Filmpje ...



    Voor de oplettenden onder u ... let niet op het provisorische stuurstangetje...
     
    Marco_Polo, Tamaniac, Tug.NL en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    En vandaag is de achterwielophanging gedrukt.


    De naaf moest even over, bij de eerste poging pasten de lagers niet, en het messing profiel zat te ruim. Weer een voordeel van zelf printen, als er iets niet past kun je het deel aanpassen en nogmaals drukken. Het blijkt dat bij mijn printer voor een schuif passing er 0,25mm speling in het ontwerp moet zitten, en voor een klempassing moet het 0,15mm ruimer zijn dan de maat van wat er in komt.

    In elkaar en compleet opgebouwd



    Hier dan alle wielophanging delen die tot nu uit de printer zijn gerold:


    De printer begint zich al terug te verdienen, bij Shapeways had dit hele setje me rond de 80 euro gekost.....
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Cool! Ik heb kort gewerkt met een industriële 3d printer van vele generaties geleden die met PET of PETG ( weet niet juist meer) printte. Ik meen me de herinneren dat de vormvastheid na verloop van tijd niet super is. Wel taai maar bv de onderdelen die constant onder spanning staan zoals je ophanging en vering. Time will tell. Ik denk natuurlijk vooral aan buggies en bashers ook. Deze zal wellicht minder misbruik moeten doorstaan.
    Prachtig alvast!
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ben zowieso van plan om voor deze 'boot' ook een standaard te gaan maken. Dan hangen de wielen vrij en dus de ophanging zonder belasting als ze op de plank staat. En mocht het gaan doorzakken ... nieuwe zijn snel bijgemaakt en vervangen ;) De belasting zal inderdaad niet zo hoog zijn, je moet daarbij meer aan een crawler denken.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb al een tijdje niets gepost, maar er is inmiddels wel wat gebeurt. Op een middag ging de deurbel en stond ene Vin uit Amerika voor de deur. Achternaam heb ik niet goed verstaan, iets met een brandstof geloof ik... Hij kwam even kijken hoe het met zijn nieuwe auto ging. Althans, hoe de onderdelen er uit zagen, veel meer is het nog niet...




    Inmiddels heb ik hem over kunnen halen om wat cosmetische ingrepen te ondergaan, leuk voor later...


    De stoelen zijn inmiddels ook geprint, kon Vin ze meteen uitproberen!



    Vin weegt zo met stoel en al net boven de 300 gram. Was even schrikken ... Ik denk dat ik de vaaraccu onder de passagiers stoel ga plaatsen, die weegt bijna hetzelfde, dan wordt dat meteen gecompenseerd.

    Eind van de week hoop ik de PS platen binnen te hebben, dan kan er eindelijk gezaagd worden!
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2017
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Echt heel realistisch! Alleen waarom zo zwaar?
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hij is te vaak naar de sportschool geweest schat ik.... Die action poppen zijn nu eenmaal niet zo licht, rond de 230 gram schoon aan de haak heb je snel. Servo's erbij, stoel, etc..
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  18. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Haha dan moet hij nodig op dieet. Fastfood in de US is echt heel slecht voor je.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Onderschat ook niet het gebruik van 'juice' in de VS, ze eten het als snoep :). Wel mooi, een meebewegende actie-held!
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dirk Jan en Unusual RC vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina