Parabola 2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bdoets, 1 dec 2011.

  1. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    @Bart heb jij de 2005 versie of de 2009
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Voor zover ik weet de 2009 versie... dat is toch de 2? Ik dacht dat 2005 versie 1 was, maar daar weet ik verder niks van.
    In elk geval zijn op mijn tekening de servo's ingetekend met bowdenkabel bediening.
    Heb het hele spul besteld via de link in het duitse draadje. Inclusief uitgeprinte tekening en latjes (en motormount, maar die had ik niet besteld en gebruik ik ook niet).
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    - Vanaf 100W/kg is een vuistregel voor dit formaat kisten.
    - Liefst zo groot mogelijke prop betekent ook: vertraging, want stroom en Watt's gaat met de 2e of 3e macht met de prop-diameter als je de rpm van de prop niet reduceert.
    - Tevens is een vliegende vleugel net iets sneller dan een staartkist met dezelfde vleugelbelasting, dus de spoed 1" groter kan geen kwaad.

    Dirk.
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Bart,
    is dit:

    [​IMG]

    Een proefopstelling of wordt dit je definitieve servo? Dit is het slechtste van het slechtste wat je op servogebied kunt krijgen, onder andere wat resolutie betreft. Een wat duurdere servo (Dymond D60 bijv) heeft al gauw een 3x zo hoge resolutie en gaat je veel meer plezier geven!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Hm... resolutie vind ik wel een overweging om eventueel iets anders te kiezen, te meer omdat ik door deze constructie maar een deel van de volledige uitslag gebruik. Ik maak me geen zorgen over betrouwbaarheid of kracht van deze servo.
    Waar haal je die info vandaan? Want dat wil ik ook wel zien...
    (Voor sommigen zijn HobbyKing of Turnigy producten per definitie inferieur, maar tot die groep behoor ik dus niet...)
    Weliswaar zit ik momenteel te wachten op een bestelling om verder te kunnen, maar voorlopig is er toch geen thermiek dus het zou geen grote ramp zijn als ik de afbouw nog wat meer zou uitstellen voor betere servo's.
     
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Bart,

    de info komt vooral uit eigen ervaringen. Op mn shockflyers bouwde ik altijd HXT500 en HXT900's met de gedachte: eerst maar eens goed leren vliegen, daarna pas goede servo's.
    Inmiddels vlieg ik met een shockflyers met Dymond D47's op richting en hoogte en een JR DS318 op rol en nu merk ik het verschil.

    Over de resolutie:
    De rolroeren van mn shock hebben een uitslag van ongeveer 60mm beide kanten op. Zodoende zijn de individuele stapjes goed te zien.
    Met een HXT500 gaat hij rond de middenstand met stappen van zo'n 2mm omhoog en omlaag.
    Met de DS318 zijn dit stapjes van ongeveer een halve mm, wat duidt op een resolutie die 4x zo hoog ligt...


    Als je precieze getallen wilt zou ik het een keer kunnen tellen (maar dan wil ik van jou natuurlijk ook de resolutie van de TG9e weten ;) ).
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou je hoeft van mij niet te tellen... je hebt me al ongerust gemaakt en ondertussen zit ik al naar alternatieven te kijken (waar ik op niet al te lange termijn aan kan komen).
    Ik heb op bijna al mijn toestellen dit genre ramschservo's en heb daar tot dusver geen problemen mee gehad. Ik merk ook geen echt verschil met de paar toestellen waar ik "kwaliteits"servo's in heb. Shockflyers heb ik (nog) niet.
    Maar zoals ik al schreef, ga ik hier dus maar pakweg de helft of minder van het bereik gebruiken dus dan wordt resolutie een issue. Zou kunnen dat je me over de streep trekt... voorlopig bedankt!
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo zie je dat een Dymond D47 of vergelijkbaar precies past in de vleugel.

    Gr Lyckele
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    De passing is helemaal niet aan de orde (trouwens, waar ik de servo's wil zetten is de vleugel iets dunner denk ik, is weliswaar verder naar de root maar ook dichter bij de achterlijst). Voor het argument resolutie ben ik wél gevoelig. Alleen worden daar op geen enkele website gegevens over gegeven zodat het evengoed blind kiezen wordt...
    Jij zegt Dymond D47, Jitze zegt D60, ik ken ze allebei niet, gooi maar in m'n pet...
     
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    t zijn in ieder geval beide Dymond servo's ;)
    Beide typen zijn erg populair voor in kleine rompjes of dunne vleugels. Onder andere de HLG/DLG (D47 en D60) vliegers maken er veel gebruik van, maar ook in hotliners (D60) en indoortoestellen (D47) wordt veel gebruik gemaakt van deze servo's.

    De D47 weegt 4,7 gram, en de D60 weegt in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden 9 gram.

    Het enige mindere punt is dat ze niet bijzonder snel zijn. Pluspunten zijn de resolutie, de goede centrering en het feit dat ze direct op een 2S LiPo aangesloten kunnen worden. (ideaal in combinatie met Spektrum apparatuur, dat werkt ook op 2S).
     
  11. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ik gebruik al jaren de D47 en 60 ik was vroeger ook een gebruiker van budget servo's alleen kan ik het verschil goed merken. In de Yoda was ik van mijn geloof afgestapt en had er MPX tiny's in gezet nu ik toch een ander rompje moest maken heb ik gelijk alle bespanning verwijderd en er D47 servo's in gezet en ik kan al zien dat de aansturing zuiverde loopt. Wat snelheid betreft denk ik dat het niet een hoofdzaak is. Een alternatief voor D47 zijn de Robbe FS 31 dit zijn dezelfde.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat is wel leuke info, niet in dit geval (als er toch een ESC in zit zoals de Parabola maakt het niet uit) maar ik heb al eens zitten zoeken naar servo's die 7,4V konden hebben...
    Ik ga er iets anders in stoppen, wel budget maar iets minder budget. Ja ik blijf cheap hoor! (en ik zit ook nog bij Tele2)
     
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Bart,

    Ik zou al ik jou was gaan voor kwaliteit i.p.v. goedkoop. Je hebt er meer plezier van en de D47 of Robbe FS31 zijn perfect voor in de vleugel. Zoals Jitze ook aangeeft, is de centrering perfect.

    Je hebt hier meer profijt van dan een goedkope servo uit HK

    Grt Lyckele
     
  14. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Ai

    Hmm, ben bijna klaar en lijk 4 houten ringetjes over te houden.
    [​IMG](hier probeer ik een foto up te loaden, maar dat mag blijkbaar niet)
    Ben jij die al ergens tegen gekomen in het bouwproces Bart en hoe belangrijk zijn ze?
    Ik vrees een mail van Dirk met uitleg dat dit essentiele Horton onderdelen zijn, nog door Reimar zelf getekend. Straks moet ik er nog twee winglets aan de tippen plakken om het te compenseren.
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja die heb ik ook over.
    Ik ga ervan uit dat die bedoeld zijn als alternatief voor de 6mm carbon buis. In plaats daarvan zou je deze ringetjes kunnen gebruiken. Denk ik... :cool:
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    [​IMG]
    Aardig ding... ziet er goed uit.
    Toch kost een hevel altijd hoogte/dikte; in dat opzicht is een cardanische aansturing economischer. Ik had ooit een link naar een kant en klare cardanische servo van Graupner maar ik kan 'm niet meer vinden. Maar binnenkort weet ik of de mijne werkt...
     
  18. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Die houten ringetjes hoor je om de 6mm carbonstaaf te doen, dan komt hij mooi klem te zitten in de 8mm pijlschacht (mooi gecentreerd)

    Gr Lyckele
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    De pijlschacht is 10 mm, inwendig 8. In elk geval heb ik (zoals in de Bauanleitung staat en ook op de tekening) stukjes 8 mm carbon buis gebruikt, dat past zuigend.
    Ik heb zitten aarzelen om de ringetjes te gebruiken, maar ik had toevallig genoeg 8 mm buis liggen.
     

Deel Deze Pagina