Paramotor trike (met camera gimbal en auto pilot)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door stef stuntpiloot, 9 jan 2018.

  1. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    Ik ben intussen bezig met het uittekenen van de componenten die in het toestel komen en aan het spelen met de indeling. Voor nu lijkt dit mij een prima indeling van de onderdelen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat hier niet in opgenomen is:
    - Video zender
    - Gimbal
    - GPS
    - Current sensor
    - Airspeed sensor
    - BEC
     
  2. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    Dus de nieuwe vleugel is binnen! Ik heb hem direct buiten maar even uitgelegd en geprobeerd te vliegeren, ik heb ook de FOX RS mee genomen en kon zo het vliegeren even vergelijken.
    Het verschil is dag en nacht, zoals ook te verwachten was. Deze moet beter aansluiten op het werk dat ik er mee ga doen, vooral in het begin tijdens de testfase van de gondel en later
    tijdens het testen van de autopilot. Bedankje alvast aan RC-PPG voor de adviezen en ook van verschillende mensen op RCgroups en Flitetest.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    Het was wat werk maar de propeller kooi onderdelen heb ik nu klaar. Ik ga morgen beginnen met het
    maken van deze onderdelen en we zullen zien of ik nog tegen problemen aan loop. De onderdelen van
    de concept versie maak ik overigens met de 3D printer. Na het printen lamineer ik ze met glasvezel/epoxy
    om ze sterker te maken

    Overzicht
    [​IMG]

    De motor mount heeft sleuven voor koeling van de motor
    [​IMG]

    De individuele onderdelen. De carbon onderdelen maak ik beide 6 keer
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    Op deze manier heb ik de vorm opgebouwd (boel planes, sketches daarop, 3D sketches om ze te verbinden en dan een loft):
    [​IMG]

    En voor de volledigheid nog een zijaanzicht van de ring (hier kan je ook beter zien wat ik bedoel met de airflow rondom de motor)
    [​IMG]

    De printer is intussen bezig met het maken van de ring segmenten!
     
    roberthabraken vindt dit leuk.
  5. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    Als iemand vragen of suggesties heeft, brand maar los hoor!
     
  6. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Nederland
    Hey Stef,


    Knap allemaal hoor, bouwen aan la 2018+. Petje af.

    Ben benieuwd naar je finish straks met lamineren Etc. Hopelijk krijg je et net zo strak als je tekeningen!

    Groet Q
     
    stef stuntpiloot vindt dit leuk.
  7. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    Ey Q bedankt voor de reactie! Wat bedoel je precies met la 2018+ ? Ik snap dat niet helemaal
     
  8. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Nederland
    Hey Stuntpiloot,


    Bedoelde ik mee dat je een echt hightech apparaat aan het bouwen bent! 3D CAD model naar 3D print en dan vol met electronica waar men in 2010 nog van droomde ;-).

    Groet Q
     
    stef stuntpiloot vindt dit leuk.
  9. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    Ah op die manier! ja maak wel gebruik van actuele productie en ontwerpmethoden, dat is geen verkeerde basis om vanuit te werken :) Ik heb ook een tijdje met Fusion360 gewerkt, hoewel dat opzich prima werkt is het wel weer een verademing om terug bij solidworks te zijn
     
  10. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    "helaas" moet ik de onderdelen nu nog printen op een wanhao i3 type. Ik ben op dit moment bezig met het afmaken van een grote delta printer (waarmee het een stuk sneller/beter kan) maar die is helaas nog niet gebruiksklaar. Ook daarvan maak ik een uitgebreid bouwverslag, in dat geval is het vooral een videoverslag.

    Voor de bouw van dat ding maak ik overigens ook gebruik van andere bewerkingen en materialen zoals aluminium en carbon:
    [​IMG]
     
  11. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    Gisteravond een concept versie gemaakt (CAD) van het hoofdframe dat alle componenten aan elkaar verbind. Deze concept versie geeft mij een idee van de vorm, de volgende stap is het zogenaamde DFM (design for manufacturing) wat in het kort betekend dat ik het ontwerp ga optimaliseren om hem daadwerkelijk te kunnen maken. In dit geval ga ik het frame dat nu uit één stuk bestaat opdelen in 10 kleine stukken. Hoewel dit het frame complexer maakt, is het wel veel eenvoudiger om te maken en aan te passen mocht dat in de toekomst nodig zijn.

    Voor de duidelijkheid heb ik het frame hier blauw gemaakt zodat het makkelijker te onderscheiden is van de rest:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het is nog steeds matig weer maar heb toch even buiten wat betere plaatjes gemaakt ( voor zover dat mogelijk is met dit weer) van het scherm:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  12. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    Het printen heeft even geduurd (bijna 20 uur om precies te zijn) maar de ringdelen zijn geprint! Terwijl ik de rest print kan ik dit voorbereiden op het lamineren.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog even een overzicht van de onderdelen en bouwmaterialen die ik voor deze concept versie ga gebruiken. Niet alle servo's liggen hier, maar wel van elk soort minimaal één.

    [​IMG]

    En voor de gein, ik dacht dat ik een best grote werkbank had! Nu met de schermen er op niet meer, ik heb ze nog niet eens voor de helft opengevouwen

    [​IMG]

    Morgen gaan we verder met het printen van de armen!
     
  13. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Nederland
    Hey Stef,


    Je zou wel eens van Duitse afkomst kunnen zijn, zo netjes en georganiseerd is je werkplaats! Petje af!

    Wat is dat voor mooie freesmachine?
     
  14. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    Ey, dankje! Voor zover ik weet tot een paar generaties terug geen Duitsers in de familie :p Ik ben van mijzelf erg chaotisch en werk opzich prima in een chaotische omgeving, het
    probleem komt als ik iets complexers moet doen dan stel ik dat meestal uit. Tenzij de plek waar ik het werk doe mooi georganiseerd is, dat werkt dan juist motiverend omdat ik alle
    gereedschappen direct tot mijn beschikking heb en zo.

    Links is mn nieuwe BF30 freesmachine! super blij mee, rechts net uit beeld staat de CNC portaalfreesmachine die ik al had.
    [​IMG]

    Wat ik overigens iedereen kan aanraden in elke werkplaats is goede verlichting. Ik heb nu bijna een jaar geleden led panelen aangeschaft als vervanging voor een tweetal dubbele tl balken en dat is echt een enorme vooruitgang geweest. Op de foto hieronder zie je de verlichting beter (hoewel de foto kwaliteit zelf matig is, en de opstelling en apparatuur niet up to date)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.323
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eigenlijk maar eentje:
    Ik zie dat je de uithouders van de ring aerodynamisch gevormd hebt, o.a. om de aanstroming te verbeteren en het motorkoppel te compenseren.

    Mijn onwillekeurige gedachte is, dat dat achter de prop effectiever zou zijn dan vóór de prop (zowel qua koppelcompensatie, als qua rendementsverbetering).
    Maar ik begrijp ook dat dat de constructie een stuk lastiger zou maken.

    De vraag is eigenlijk, was de reden voor deze constructie de practische overweging of zit ik mis met de inschatting over rendement en koppelcompensatie. Want het ziet er beslist uit alsof je niet over één nacht ijs gegaan bent....
     
  16. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    Ik ben het met je eens dat het achter de prop net wat efficienenter is. Naast dat de luchtdruk een stuk hoger is en de stroming snelheid iets hoger is het ook mogelijk dat de setup in zijn geheel efficienter wordt omdat de luchstroom het apparaat stabieler en gerichter verlaat. De keuze hiervoor is gebaseerd op ervaringen van anderen (waaronder scout paramotor, een fabrikant van echte paramotors) en puur vanuit een gemak oogpunt. De armen lopen hier toch al dus is het een "kleine moeite" om ze een andere vorm te geven waardoor ze een tweede functie krijgen. Het plaatsen van een dergelijk bouwsel achter de propeller voegt veel complexiteit toe aangezien je die onderdelen moet vormen op een manier dat ze niet stuwkracht wegnemen.. Daarnaast worden de andere onderdelen ook zwaarder omdat je meer gewicht toevoegt aan het eind.

    Wat een grotere stap vooruit kan zijn is het verder door laten lopen van het profiel langs de ring houders. (op dit moment is het contour van het "blad" vooral gebaseerd op de afstand tot de propeller en gedeeltelijk de looks. (zie zijaanzicht post 24)

    Maar kort door de bocht: ja ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk is dat deze houders in dezelfde afmetingen achter de propeller een groter rendement hebben.

    [​IMG]
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.323
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Duidelijk! En als het in het echt ook werkt, dan zou het in het klein ook moeten kunnen.
     
  18. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    Dat hoop ik wel, maar als ik rondkijk online naar RC paramotor video's dan lijkt het een heel duidelijk effect te hebben.

    Zie bijvoorbeeld deze recente video


    Op 3:30 zie je hem testen zonder torque compensation
    Op 9:00 legt hij uit dat hij de ring houders onder een hoek van 30 graden heeft gezet
    Op 9:45 zie je de test en het resultaat

    Wat hij gedaan heeft met de vorm van deze houders wat niet echt nodig is is een propellervorm. Bij een propeller heb je dat de hoek van het blad geleidelijk veranderd om de pitch gelijk te houden

    functie daarvoor is uit mijn hoofd:
    SIN−1(P/(2*S)*3.14))

    Hierbij is de uitkomst de hoek van het blad op punt S
    S = Straal (afstand van waar de hoek berekend wordt ten opzichte van het draaipunt)
    P = Pitch (beoogde pitch van de propeller)

    Het doel is dan uiteindelijk om over het gehele oppervlak van de propeller een gelijkmatige stuwkracht te genereren. Deze taak en complexe berekening hoeft niet uitgevoerd te worden voor de ringhouders aangezien die door de propeller al te maken krijgen met een gelijkmatige stromingssnelheid.
     
  19. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    We zijn weer wat verder, afgelopen dagen veel geprint en veel probleempjes met de printer gehad. Ik merkte gisteren dat de kwaliteit van de prints erg snel achteruit ging, tot een onbruikbaar niveau. Ik ben toen maar gestopt en heb gekozen het probleem te onderzoeken. Zonder al te veel in detail te treden heb ik wijzigingen gedaan aan de ooze-control instellingen (retraction distance, speed, extra restart distance maar ook de instellingen wanneer ze toegepast worden), temperatuur en de printsnelheden van bijvoorbeeld de buitenste laag, infill en support. Nadat ik op die manier de kwaliteit weer omhoog heb gekregen kreeg ik aansluitend problemen met de extruder die op de printer zat. Na nog wat verder geworsteld te hebben besloot ik gisteravond de hele extruder/hotend er van af te halen en een fatsoenlijke (E3D) er op te zetten. Nadat ik vandaag ook de hele dag de printer aan heb gehad ben ik in ieder geval nu wel een stuk verder gekomen! Ik kan wel zeggen dat ik enthousiast wordt nu het allemaal tastbaar begint te worden!

    De nieuwe extruder op de printer, vastgemaakt met een stukje aluminium plaat:
    [​IMG]

    Ringdelen (6 stuks totaal) die ik gisteren gemaakt heb:
    [​IMG]

    Bovenkant van de armen (elke arm bestaat uit 3 delen ivm beperkte afmetingen printer):
    [​IMG]

    Vandaag de onderste stukken van de armen en het middendeel/motormount geprint.
    [​IMG]

    Met 9,5 uur printen later dit als resultaat:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb een paar dagen geleden een testprint in elkaar gelijmd van een arm (als proof of concept) en met die in de hub geplaatst
    kom ik tot de conclusie dat mijn ontwerpen goed waren! Precies zoveel clearance voor de prop als ik voor ogen had:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Clearance = clearance! (3mm ongv)
    [​IMG]

    Morgen ga ik de laatste onderdelen printen en de boel schuren voor het lamineren.
     
    morgoth924, Q Brand, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.594
    Locatie:
    Zwollle
    Even een update, sinds het begin van de bouw zijn er een aantal dingen veranderd in het plan. Op het
    gebied van de electronica zijn de belangrijkste wijzigingen in de gebruikte servo's.

    Mijn oorspronkelijke plan was:
    2x 700MG servo (weightshift, steer)
    2x HK15138 servo (brake lines, steer and brake)
    2x HK15138 servo (speedbar, increase speed)
    2x MG90 servo (big ears)

    Maar nu ik besloten heb een ander, veel groter scherm te gaan gebruiken is dit veranderd in:
    2x 700MG servo (weightshift, steer)
    2x 700MG servo (brake lines, steer and brake)
    2x HK15138 servo (speedbar, increase speed)
    2x HK15138 servo (big ears)


    En wat progressie die ik gemaakt heb, gisteren heb ik alle overgebleven onderdelen van de propellerkooi
    geprint en kon het niet laten om even een rol ductape te pakken en het in elkaar te tapen. Een grove en
    snelle check of ik wel op de goede route zit, voordat ik de boel in elkaar lijm.

    Het ziet er een beetje grof en ruw uit maargoed het gaat om het idee! En ik beloof dat het er beter uit
    Gaat zien als ik er klaar mee ben (misschien wel vergelijkbaar met de renders)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarnaast heb ik besloten eerst een testvlucht te maken zonder alle gekke complexe systemen aan boord dus ik
    heb een heel eenvoudig frame uitgewerkt die ik eerst monteer om een testvlucht te maken. Het gaat hier
    om het idee, ik ga hem uiteraard nog wel verstevigen en er komen nog montagepunten voor de servo's, accu's en hangpunten

    [​IMG]

    [​IMG]


    Volgende punt op de lijst: voorbereiden voor lijmen en lamineren!
     
    Q Brand en freekt vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina