parapent

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Arjan van Werde, 20 mrt 2006.

  1. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Action man komt morgen binnen :)

    vanavond de Pansh eens getest op float.
    ik heb een houten balkje van 10x10mm genomen, circa 10cm lang.
    Daarin 2 ogen waar de tooming aan vast komt.
    De remlijnen deden niet mee.

    aan het houtje heb ik een gewicht gehangen, stuk brons van 500 gram.

    aangezien het vanavond windstil is moet ik het scherm behoorlijk wat snelheid geven om op te komen, rennen dus.
    Ik heb 2 redelijke pogingen gehad, het gewicht vasthoudend gaan rennen totdat het scherm op komt, op dat moment voel ik iets van lift en laat het gewicht los.
    2x vloog het scherm mooi naar beneden, welliswaar met een bocht maar het vloog.
    vluchtweg was circa 2 a 3 meter.

    Inmiddels heb ik aan 1 kant de toming al gesplitst naar losse A,B en C lijnen, zodat ik de AOA kan aanpassen.

    Ik heb het gevoel dat 2kg wat veel zal zijn... ik maak de parapente flyer gewoon naar eigen idee, waarbij ik het gewicht max 1 kg wil houden, gewicht toevoegen kan altijd nog.

    keep you posted

    btw, ik heb geen verstand van brushless en propellors..... wat is aan te raden ?
     
  2. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    zoals Erik al vertelde, je hebt best wel wat krachtig spul nodig.
    Hierbij wat richtlijnen:
    - je gondel zal als startgewicht rond de 2kg moeten liggen en niet heel veel eronder. Je hebt namelijk het gewicht nodig om druk in de cellen te houden

    voor elektronica zal ik zeggen:
    - een 4S lipo 5000mah
    - Motor Emax BL2832/05
    - prop 12 x6
    - brushless regelaar ESC 70A
    - zware metal geared servo's voor de besturing

    Ik heb ook gedacht aan het bouwen van een grote gondel alleen het koste plaatje hield me tegen daarom heb ik het bij 1m versies gehouden.

    Als je toch besluit een kleiner maatje te nemen. Ik heb nog een gondel te koop:D inclusief alle electronica en nieuwe lipo's. Zie foto;s op de vorige pagina en
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/117807-te-koop-rc-paraglider-paraplane.html

    mvg
    Jeroen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  3. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    paramotorvliegen/snorvliegen

    Leuke ideeën lees ik hier!
    Na 15 jaren zweefvliegen, 25 jaar modelvliegen en 3 jaar snorvliegen zat ik ook te denken om zo'n ding te maken met een 23cc benzinemotor.
    Maar ik wacht eerst wel even jullie bevindingen af.
    gebruiken jullie voor het scherm gewoon een bestuurbare vlieger of zo'n ding van HobbyKing? Die overigens niet zo'n goede beoordeling van iemand kreeg op hun site.
    Ivm met de weerstand zou ik de kooi niet helemaal afschermen met gaas, kost je erg veel vermogen, beter om het zo te doen (zie foto).

    Succes!

    [​IMG]
     
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Duidelijk jeroen !

    zoals ik al meldde, ga ik eerst action man van een soort parapenta harnass voorzien met daarin de electronica, accu etc.

    daarna denk ik toch een proefmat zoals Sietse die had gemaakt, depron ribben met dubbelzijdig tape op dun plastic folie.

    en dat als eerste proberen.

    mocht dat redelijk vliegen kan ik later de 2.0m2 er nog eens aanhangen, maar waarschijnlijk kom ik dan vermogen te kort.
     
  5. firefox309

    firefox309 Guest


    dus je vliegt een jaar langer dan je oud bent? of ben je geen 42 meer? :)

    of heb je meerdere dingen gecombineerd? hehe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2010
  6. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Inmiddels is het "harnas" voor action manal bijna klaar.
    tis niet helemaal op schaal, iets te groot, maar who cares als het in de lucht hangt.

    Er in zit een 1580Kv brushless motor met 6x4 prop, 4000mAh 7.2 volt stick pack (ja ja, past er in, maar dan ook net aan).

    Plan is nu om de hoofdlijnen van de kite aan het harnas vast te maken en de stuurlijnen naar de stuurservo.

    Omdat Action man een wat holle rug heeft en ik de stuurservo in het harnas kunnen plaatsen met de asuitgang achter z`n onderrug, past net.
    servo hevel links en rechts verlengt om zo (hopelijk) voldoende stuuruitslag op de remlijnen te krijgen.

    Harnas ligt nu in 2 delen uit elkaar en gisteravond een laagje polyester met glasmat overheen gedaan voor de sterkte.
    De 2 buitenplaten van het harnas zijn van triplex, maar ik heb het bekleed met balsa van 1.5mm, en dat is nou niet echt crash bestendig.
    komende de dagen dus overtollig glasmat afknippen en de zaak netjes in vorm schuren.
    Daarna nog uitzoeken hoe ik netjes 2 ophangpunten kan maken om de kite aan te bevestigen.
    Alle electronica is al bij elkaar gesnort, en moet zeker passen in het harnas.

    Als het goed gaat kan ik met een kleine week proef draaien.

    ik moet alleen nog een tamiya stekker hebben die ik aan de regelaar kan zetten..... heeft iemand er nog 1 over ?????

    Ik heb van het weekend de kite nog eens getest op zweef vermogen met 1,2kg er onder.
    moet zeggen, niet verkeerd.....
    Tis alleen wel lastig om bij weinig wind een 2m2 stabiel open en omhoog te krijgen.
    veel rennen....pffff
     
  8. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Zo, harnas is klaar (nou ja zo goed als)
    inmiddels heeft de RC setup met brushless ook al gedraaid.

    wat nog te doen:
    - ophangpunten voor de kite maken
    - remlijn bevestiging aan servo maken
    - wat oogjes in harnas draaien waar de elastieken aan komen om akku op z`n plek te houden en om de klep (achter om bij RC rommel te kunnen) dicht te houden.

    Bijna klaar voor maiden flight/crash...
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Wat foto's ?
    Ben wel benieuwd naar jullie creaties...
     
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Nou de maiden flight was een flinke domper.
    opnieuw was het zo goed als windstil dus rennen geblazen.
    Maar de Panch 2 meter is te onstabiel om netjes boven te komen.
    Het scherm viel telkens naar 1 kan weg.
    ik heb geen 1 keer een mooie launch gehad.
    misschien dat met een beetje wind het beter gaat, maar ik verwacht het niet.

    Ik had nog een stuk depron 6mm staan, en zo`n lichtblauwe dunne vuilniszak.
    dus ben ik maar ribben gaan snijden om zo een soort "sietse" scherm te maken.

    dit scherm wordt 230x50cm.
    m`n gondel weegt trouwens net geen 1kg, 950 gram om precies te zijn.
    Ik wil ook een dunne staaf door de ribjes laten lopen om het openhouden van het scherm makkelijk te maken.
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Ik heb een probleem met m`n SCHERM...
    het is gemaakt zoals Sietse beschreef, ribjes uit depron, dubbelzijdig tape en dan op dunne folie plakken.
    voorste lijnen (LE) korter dan de achterste (TE)

    Het scherm wil maar moeilijk openklappen...
    het geheel blijft een beetje als een harmonica in elkaar zitten als ik het scherm opgooi.

    monteer ik de toming zo`n 15cm uit elkaar dan gaat het beter, maar nog niet van harte.
    Nog tips wat ik aan de toming moet doen om dit inklap effect te bedwingen ?
     
  12. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Ik heb m`n gondel aangepast, toomlijnen zitten nu aan 2 punten, 15cm uit elkaar.

    Vanmiddag proef gevlogen, maar pffffffff , geen suc6.
    De eerste vlucht was de beste, scherm kwam op, motor volgas e met een sierlijke boog vloog ie in een rechte lijn langzaam naar beneden.

    Het lift vermogen van het scherm is te gering om de gondel met aandrijving omhoog te krijgen.
    Pogingen de AOA aan te passen maakten alles alleen maar erger.
    het scherm werd heel instabiel, en de gondel is meerdere malen gecrashed, met schade tot gevolg.

    ik ben nu bezig met een nieuw, groter scherm, gemaakt met surfplan.
    hopelijk gaat dat beter.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja maar hoeveel korter?
    Zou je niet een beetje met die verhouding moeten experimenteren?
    En: hoe vliegt-ie zonder motor, duikt hij dan ook omlaag?
    Het lijkt me goed mogelijk dat het verschil tussen de voorste en achterste lijnen te groot is. Ik ken de maten niet, maar die hoek moet vrij klein zijn.
    Als je het scherm vlak houdt, dan zou de gondel op 1/4 van de koorde moeten hangen ongeveer.
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Je moet het niet opgooien.
    Neem de gondel in je hand, en beweeg die dan met gestrekte arm van onder naar boven je hoofd. Als het goed is komt het scherm dan omhoog te staan.
    (Als je het buiten doet uiteraard tegen de wind in)
     
  15. erik k.

    erik k. Guest

    John, ik heb hetzeflde meegemaakt geloof ik, de boel wilde niet vliegen wat ik ook deed. Gek werd ik er van! Ik heb er een behoorlijk verhaal over geschreven op het vliegerforum, en ook wat ik heb gedaan om het op te lossen. Het komt er in grote lijnen op neer dat de verhouding profiel/AoA/Towpoint/gewicht/motor/prop heel goed op elkaar afgestemd moeten zijn anders vliegt ie gewoon niet goed.

    Vooral dat punt waar je mat wel vliegt maar te weinig lift geeft weet ik me nog goed te herinneren. Of te licht en onvoldoende lift/inklappen, of te zwaar en stallen. Ik ben uiteindelijk maar eens gaan kijken in JavaFoil wat mijn profiel qua LiftCoefficient deed en dat gaf mij veel antwoorden en uiteindelijk heb ik de boel goed vliegend gekregen. Tip: klein beetje aangetrokken remlijnen doen wonderen voor de lift ;).

    Als je tijd en zin hebt, lees dit draadje dan maar 's door:
    - 1e matras en problemen
    - zelfde draadje, eerste 'vlucht' (filmpje)
    - Belangrijke reactie van Ad Branger in hetzelfde draadje
    - En vanaf hier kunnen we eindelijk vliegen, en een stukje verderop staat de JavaFoil info

    Ik hoop dat je er wat aan hebt!

    Succes
    Erik
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Hai Jongens!
    Sorry dat ik een tijdje behoorlijk afwezig was hier, beetje druk hiero. Paps vecht al 2 jaar tegen Kanker en is nu uit het laatste experiment geschopt, hopen nog een half jaar tot een jaar samen te zijn in ieder geval nu...
    Aan de andere kant ben ik een prachtvriendin tegen gekomen die nu zelfs ff bij mij woont op 24m² :). Zorgt weer voor een boel steun, maar minder tijd voor prutselen en forumsurfen natuurlijk...

    Al met al toch eindelijk mijn volgende design afgemaakt. Wachten op goed weer, maar denk dat hij het wel gaat doen!
    Doel was om hem wat stabieler te maken dan de Hirondelle. Tikkie lagere AR, 0.8m², dikker profiel en D-ribben om de lijnen te minimaliseren. Dat was wel lekker toomlijntjes maken, in een paar uur klaar :).
    Enkel even geflapperd op mijn balkonnetje:
    [​IMG]
    Sietse | Flying till the end

    John,
    Lees het nu pas! Tof dat je mijn kleine single skin chuteje heb geprobeerd na te bouwen in het groot! Ik weet zo 1-2-3 niet wat er mis is uit je verhaal, maar een foto zegt meestal 100x meer. Kan je misschien wat foto's maken en hier posten?
    Ben erg benieuwd!
     
  17. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Ziet er goed uit sietse !!!

    Geeft een dubbelskin foil eigenlijk meer lift als een enkeldeks foil ? maakt dat iets uit ?

    Ik zie al dat de het scherm zowie zo stabiel moet vliegen met de toomlijnen bij elkaar, zoals in Sietse`s laatste foto.

    Misschien is mijn hoge AR een reden van het niet goed willen vliegen ?
    scherm is 210cm lang bij 49cm breed.
    Zelf met m`n gondel+akku (zal rond de 250 - 300gram liggen) wilde het scherm niet echt.

    en als ik zie wat een 0.7 - 0.8m2 scherm toch wel kan...... dan moet het mij toch ook een keer lukken.
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Hai John,
    THnx :).
    mwa, licht eraan denk ik. Volgens mij kan je met een goede enkeldoeks best wat performance halen, maar uiteindelijk is een echte foil mooier natuurlijk en je kan er ook meer mee :).
    Vooral voor de kleine maatjes is het echter amper te doen om daar nog een schermpje voor te naaien... Vandaar dat ik die enkeldoeks had geprobeerd. Vliegen op klein formaat prachtig!
    Wat ik nu trouwens net bedacht: Heb jij wel een stokkie over de hele spanwijdte erin zitten om hem open te houden? Anders wil het zowieso niet echt met een enkeldoeks. Die gaat veel te snel als een harmonica dicht door het gebrek aan celdruk (gebrek aan cellen :) ).

    Maak eens foto's! Dat scheelt al een boel!

    Voor 2m² moet je trouwens idd toch doorladen naar 2kg minimaal denk ik hoor...
    De Pansh is ook nog eens een racemat, dus van relatief stug doek gemaakt en heeft daardoor dus veel celdruk nodig om een beetje in vorm te komen...
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Oh ja, mocht iemand nog interesse hebben in WIT Skytex 27 grams doek (b-keuze), dan kan ik dat binnenkort wel regelen.
    Komt op 7.5 euro per meter, verzenden kan volgens mij in enveloppe tot een bepaalde hoeveelheid natuurlijk.
    Als geïnteresseerden even een BPtje sturen, liefst vóór donderdag, dan kan ik het wel regelen.
     
  20. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Hi Sietse,

    ik heb er geen stok inzitten..... dat is dus het probleem.
    Want hij valt inderdaad als een harmonica dicht.

    een echte foil is beter........ ok.
    m`n gondel met 4600mAh akku weegt 750 gram, met action man er bij komt ie op 950 gram.
     

Deel Deze Pagina