Pattex contactlijm 100%

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Huibert, 17 nov 2018.

  1. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Heeft iemand al ervaring met deze lijm
    [​IMG]
    Zou deze willen gebruiken om vleugelbeplanking op de ribben te verlijmen maar kan niet goed vinden of het wel een echte contactlijm is.
     
  2. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.215
    Locatie:
    Hoofddorp
  3. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Dat is juist het verwarrende, vak wordt het aangeprezen als een contactlijm en in de instructie noemen ze ook het tweezijdig aanbrengen? Maar ze hebben ze het niet over het laten drogen voor het samendrukken. Daarom wil ik ook graag ervaringen weten van iemand die deze lijm al geprobeert heeft.
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik gebruik deze lijm regelmatig. Het is inderdaad géén contactlijm, maar een lijm op basis van PU, hardt uit onder invloed van de luchtvochtigheid.
    Het heeft weinig aanvangskleefkracht waardoor het niet zo geschikt is voor het bouwen van vliegtuigen in hout, hiervoor zijn veel betere systemen.

    Het is een lijm die vrijwel op alle materialen een goede tot heel goede hechting geeft. Ze blijft enigzinds soepel waardoor je buigzame dingen kan lijmen op heel stijve delen, ook is de warmtebetendigheid heel goed.
    Ik gebruik het in mijn hobby maar ook binnen mijn (kleine) bedrijf regelmatig om bij voorbeeld electrische bedrading te bevestigen en sensoren mee vast te lijmen.
    Ik denk dat je er ook schotten mee kan lijmen op epoxy of zo.

    Door de geringe aanvangskleefkracht moet je enige uren de te lijmen delen met iets fixeren tot er voldoende uitharding is. Dit kan afhankelijk van de dikte van de lijm rups en de temperatuur en vochtigheid een uurtje zijn (dun, warm en vochtig) tot 24 uur bij dikke rupsen en koude droogte.

    De lijm is te verkrijgen in (taai)vloeibare vorm en als gel.
    Koop niet te grote verpakkingen, want een jaar na opening wordt de lijm dikker omdat ze uithardt in de tube/flesje.
     
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Kijk dat is info waar ik iets mee kan;) Was deze lijm tegen gekomen en door alle tegenstrijdige info wist ik niet echt of ik hier wat aan kon hebben maar zie nu dat het voor mij nog niet veel toevoegd. Dank je.
     
  7. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
  8. Willem Kasper

    Willem Kasper

    Lid geworden:
    16 sep 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Ik wil de ruiten in mijn model lijmen maar alles lijm van bison houdt niet, kunststof lijm van bison niet, plastic lijm van pattex niet. Heeft iemand een oplossing?
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Canopy glue :thumbsup:
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet het onderwerp van deze discussie Willem, daardoor zullen alleen Pattex geïnteresseerden je vraag. Je kunt beter een nieuwe discussie starten, met informatieve titel, en daarbij merk van model vermelden, of, als je het weet, het soort kunststof(fen) dat verlijmd moet worden.
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Cockpit kapjes worden vaak gemaakt van vivak ofwel PetG ( colaflessen plastic)
    Ik gebruik daar canopyglue voor, een goed werkend alternatief is transparante polymax kit
    Ga niet lopen klooien met mma lijmen en dergelijke, dit tast het plastic aan en verknal je je cockpitkapje
     
  12. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Die pattex 100% is op basis van MS polymeer.
    Net als de polymax varianten van bison.
    Hard inderdaad uit door vocht in de lucht en blijft flexibell
    lijkt mij prima geschikt voor cockpit kapjes.

    Over deze lijm als contact lijm. Ik zou zeggen proberen.
    Weer een andere variant van MS polymeer is "UHU kraftkleber", deze lijm heeft wel weer oplosmiddel om het dun te maken.
    Daar geven ze twee methoden aan: 1 deel insmeren en plakken, off contactlijm manier.
    "Für einseitiges oder doppelseitiges Kleben (Kontaktkleben) geeignet"
    Bij contactlijmmanier: Even wachten tot je het aan kan raken en dan samenvoegen.

    Kenmerk van al deze MS polymeer kitten en lijmen: blijft flexibel.
    Dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn afhankelijk van de toepassing.
     

Deel Deze Pagina