pc voeding voor lader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door krislaes, 17 aug 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. krislaes

    krislaes Guest

    Na op dit forum en wat linkjes gelezen te hebben, heb ik besloten om het eens te proberen: Uiteindelijk ging een 10a voeding bij de hobbyshop me 50€ kosten en een PC voeding met 17A op de 12v lijn slechts 21€.

    En het is zonder problemen gelukt: 2 autolampen op de 5v lijn gesoldeerd om daar wat weerstand op te zetten, de 12v en common lijnen in een gestript suikertje gestoken en op een houten plankje geplakt als plus en min-pool, en daar mijn lader (robbe ultimate) op aangesloten.

    Ik heb ondertussen toch al een tiental keren geladen, en het werkt perfect: lijkt me een goedkoop alternatief voor een voeding.
     
  2. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    En wat is nu de reden van dit nieuwe topic als ik vragen mag?
     
  3. krislaes

    krislaes Guest

    Wel, ik wou simpelweg mijn positieve ervaring delen met anderen die eventueel zouden twijfelen om het te doen, aangezien er ook nogal wat negatieve berichten bestaan over het gebruik van een PC voeding. Maar ik zal me in het vervolg zeker onthouden van zulke vrijpostige daden.
     
  4. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat Vassago op zijn eigen manier probeert te zeggen dat je dit bericht ook in het oude draadje over PC-voedingen had kunnen zetten. Ik stoor me er echter niet zo aan, vond het een nuttige post en moedig je vooral aan meer van deze posts te posten :wink:
     
  5. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Totdat je op een keer 10 threads met allemaal 1 medeling hebt lopen waar je eigenlijk verder niets mee kan. Ook met zoeken wordt het er niet echt makkelijker op.

    @Krislaes welk merk voeding heb je gekocht en hoeveel ampere heb je nodig?
    Goedkopere voedingen claimen vaak 100'en watts en leveren slechts een minimaal amperage.
     
  6. krislaes

    krislaes Guest

    Ik zal in het vervolg beter opletten...

    De voeding is van A-open, en claimt 300 watt en 17A op de +12 volt lijn (maximum load). Ik veronderstel niet dat je ze continu met 17A kan belasten, maar 10A moet toch lukken, vermits een ietwat uit de kluiten gewassen pentium-4 processor ook al bijna 10A trekt op de +12 volt lijn...
     
  7. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    offtopic

    Volgens mij trekt een processor zijn voeding van de 3.3V lijn. De 12V lijn wordt gebruikt voor motortjes van oa. de HDD's en de CD(lades)

    -edit-
    Hmm, misschien tegenwoordig niet meer :?:

    /offtopic

    De Aopen voedingen zijn over het algemeen erg goed maar willen nog wel eens spontaan ontploffen na een paar jaar trouwe dienst. 8O
    (Ik heb het over de voedingen van de "oudere" HX08 serie kasten, misschien zijn de huidige inmiddels beter)
     
  8. krislaes

    krislaes Guest

    Ook offtopic

    Inderdaad, ik betwijfel ook of die processor intern met 12v werkt, maar tegenwoordig voldoen de meeste voedingen aan de ATX12V standaard waar een extra stekker op zit met twee extra 12V lijnen om de processor van voldoende voeding te voorzien

    /offtopic


    Ik maak me eerlijk gezegd wel wat zorgen over de veiligheid van zo'n PC voeding, ik wil mijn batterijen nog wel eens laten laden terwijl ik er niet bij ben...
     
  9. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Ik heb het even opgezocht op de site van Intel, de PIV gebruikt idd de 12V lijn. Weet niet hoe het zit met AMD's en oude CPU's.

    PC voedingen zijn de veiligste en stabielste voedingen die er zijn.
    Ik gebruik de mijne al een tijdje en heb nergens last van. Meestal heb ik er 2 laders @ 6A aan hangen. Soms 3.
    (Enermax 305W, 26A @ 12V)

    Waar maak je je zorgen over dan?
     
  10. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Krislaes, zou je een foto willen maken van je verbouwde voeding? Want ik wil er ook een om gaan bouwen. Hij komt uit een pentium 1. Maar ik weet niet wat ik aan elkaar moet solderen.
     
  11. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Mijn "uit de kluiten gewassen" Pentium 4 (Dual Xeon 3.06 Ghz) had bij lange na niet genoeg aan 300 Watt. Die wou gewoon een hele dikke voeding hebben van 550 Watt :(
     
  12. krislaes

    krislaes Guest

    Hey Jasper,

    Misschien kan je eens op deze link kijken:
    http://www.marcee.org/Articles/PCPowerSupply.htm

    Laat maar weten als die foto alsnog nodig is, ik weet alleen niet of het wel opportuun is dit forum te ontsieren met mijn 'bricolage' :) Sommige mensen zouden wel eens een infarct kunnen krijgen als ze zien hoe mijn hobbykamer eruit ziet... :)

    offtopic
    @Satoer: met 2 processors zou je aan ongeveer 20A verbruik komen op de +12v lijn, nogal wiedes dat een 300 watt voeding dat niet trekt :)
    bekijk het positief, als de PC het opgeeft kan je daar heel wat ladertjes aanhangen! :D
    /offtopic
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De 12V in een computer wordt voor de extra's gebruikt. Dit zijn de harde schijven, CDRoms en DVD spelers, ventilators, versterkers, seriele poorten en nog veel meer.
    De microprocessor krijgt zijn voeding uit de 5V, de 8086 en zijn directe opvolgers. De huidige pentium IV wordt door 2,8V of de 3,3V gevoed. De 5V is voor de overige digitale Ic's die op het moederbord zitten.
    Een computervoeding van 350Watt kan dat vermogen continu leveren maar wel verdeeld over alle uitgangsspanningen. Zo zal deze voeding bijvoorbeeld 12V, 15A kunnen leveren. Dit is "slechts" 180Watt. De voeding zal dus niet overbelast raken en zonder problemen die 15A continu kunnen leveren. Let wel op dat je niet toch meer wilt gaan gebruiken. De in het 12V gedeelte gebruikte onderdelen zijn berekend op maximaal 15A. Ga je dan toch 20A gebruiken dan blijf je nog ruim onder de 350W maar de electronische onderdelen kunnen niet tegen die 20A en zullen vrij snel kapot gaan.
     
  14. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Volgens de specs van Intel wordt de PIV toch echt gevoed via de 12V. Dat verklaar ook gelijk het 4 polige stekkertje wat op P4 geschikte voedingen zit. (Die levert alleen 12V + ground)

    /offtopic
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De P IV wordt echt maar gevoed uit de 2,8V of 3,3V. Dat 4 polige stekkertje is ALLEEN voor de ventilator die op de processor zit, die werkt wel op 12V.
     
  16. deeq

    deeq Guest

    Hebben meer mensen dit gedaan (met die auto lampen op de 5v lijn)
    of gebruiken jullie de voeding rechtstreeks?
     
  17. hoi deeg

    Na het strippen van een oude 486/66 machine bleef de voeding over alle teveel aan kabel er uit gesoldeerd .
    Nu was er ruimte genoeg voor een 12/21w auto lamp deze in de print van de 5 volt gesoldeerd nu een nette tweeling in de print op de 12v kant gesoldeerd en voila 12v/ 8amp genoeg voor een ultramat veld ladertje om mn 6v 2000mah ontvanger accu op teladen.
    Al geregeld gebruikt maar (nog)geen probleem gehad.

    maar ik durf het haast niet te vragen maar wat is een suikertje :hammer:

    mvg
    marcel
     
  18. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Ernst Grundmann

    Sorry for you old chap, maar de 12V is voor de processor...
    Dat 4 polige kabeltje dient er alleen voor om zo dicht mogelijk bij de DC/DC converters te komen die er dan uiteindelijke 1,xx Volt (xx afhankelijk van de processor) van maken, waarbij stromen van +70A niet ongebruikelijk zijn (bij de recente P-IV's) die naar de socket lopen.

    De 3,3V is voor de PCI bus, AGP kaarten en het geheugen ....

    Zie http://www.intel.com en http://www.formfactors.org beide sites wel volledig doorlezen .....
     
  19. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    @Ernst.

    En lees dan vooral het stukje over VRM versie 9 (nodig voor PIV) door.

    @Marcel

    Ik gok dat een suikertje een kroonsteentje is. Anders zou ik het ook niet weten 8O
     
  20. krislaes

    krislaes Guest

    Inderdaad, een suikertje is een kroonsteentje, ik kon daarstraks even niet op het 'propere' nederlandse woord komen...


    offtopic
    Ik blijf er inderdaad toch ook bij dat een P4 wel degelijk de 12v lijn gebruikt...
    /offtopic
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina