pc voeding voor lader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door krislaes, 17 aug 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ...ik zou er niet graag op willen knabbelen...

    Vonk!!
     
  2. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Als de 5V uitgang niet wordt belast weigert een PC-voeding een behoorlijke belasting aan de 12V uitgang. Die autolampen of aan andere belastingsvorm (motortje met propje, zware weerstand etc.) zijn dus absoluut noodzakelijk om de voeding te kunnen gebruiken voor ons doel
     
  3. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    [quote="Arjen van ViegenAls de 5V uitgang niet wordt belast weigert een PC-voeding een behoorlijke belasting aan de 12V uitgang. Die autolampen of aan andere belastingsvorm (motortje met propje, zware weerstand etc.) zijn dus absoluut noodzakelijk om de voeding te kunnen gebruiken voor ons doel[/quote]

    Dat hangt af van de voeding, ik heb geen belasting op de 5V lijn en de voeding levert zowel belast als onbelast 12.00 of 12.01V.
    De "knaken"voeding die ik hiervoor had, had wel een belasting nodig.
     
  4. Willem_Jan

    Willem_Jan

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    1.249
    Locatie:
    Knesselare
    Uh ja...maar een dual xeon, cdrom, bij zo'n pc zitten ook vaak veel harde schijven (database/fileserver)

    + ze moeten beide gekoeld worden, nog zwaarder dan een single cpu omdat er meer warme lucht in de kast hangt.

    Maar nou denk ik ook niet dat je in de gemiddelde woonkamer in Nederland een dual xeon vindt, denk dat ze dan meer een 3,4 ghz prescott bedoelen ;)

    Ik denk dat je met een enermax 350 watt een heel eind wegkomt, of doe eens gek en neem een tagan 480 watt en gegarandeerd dat je dan echt wel een paar accu's kunt opladen zonder dat je voeding boem doet

    [offtopic:]
    wat moet jij met een dual xeon...en had dan een dual opteron genomen :p
    [/offtopic]
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dirk,
    Je lijkt gelijk te hebben maar ook niet helemaal. De processor wordt gevoed uit 1,2 tot 1,7V afhankelijk van het type. Die spanning wordt meestal gemaakt uit de +12V. De processor is op een printje gemonteerd waar een spanningsomvormer op zit die de 12V omlaag brengt naar die 1,2 tot 1,7V. Een stroom van 70A bij deze lage spanningen is inderdaad niet onmogelijk maar dat betekend dat er uit de 12V "maar" ongeveer 7A tot 8A wordt getrokken.
    Ik heb een computer met één van de eerste P IV 3GHz processors. Die processor zit op een "normale" voet en wordt gevoed door een spanning van 1,55V. Op het moederbord zit de aansluiting van de voeding pal naast de processor en die 1,55V wordt door een omvormer gemaakt van de 3,3V afkomstig van de voeding. De 3,3V van mijn voeding kan maar liefst 55A leveren en dat is ook nodig want de 1,55V voor de processor zal misschien wel 70A moeten kunnen leveren.
    Mijn fout was dat ik dacht dat het zo bij alle P IV processors was dat blijkt dus niet zo te zijn.
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Inmiddels gaat het hier meer over computers dan modelbouw :wink: .
     
  7. Willem_Jan

    Willem_Jan

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    1.249
    Locatie:
    Knesselare
    Zelfs sommige athlon moederborden maken gebruik van de speciale p iv aansluitingen, en dan kijk ik naar msi

    neemt niet weg dat het brakke dingen zijn

    Maar nu idd weer ontopic, mits je een goede merkvoeding hebt gaat dat wel goed.
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina