PCM-Nano de Luxe

Rick NL

PH-SAM
full

Hierbij mijn laatste Micro-DLG creatie.
In principe de PCM Nano (Podivin Composite Modellbau), maar dan wat mooier vindt ik zelf.
Spanwijdte 50cm vlieggewicht 42 gram. (origineel is 50 gram)
Met een carbon staartbuis van een lichte hengeltop.
Rompvoorkant gemaakt van een 4 mm balsa plankje met 0.4 mm triplex zijkanten eromheen gevouwen.
Verder eigenlijk vrij conventioneel voor een kleine DLG, maar alles wat fijner.
Aansturing van rolroer 1.5 mm aluminium breinaald met plat uiteinde en dan een gaatje van 0.4 mm.
Bij het buigen van een harde aluminium zoals een breinaald eerst in een vlam goed heet stoken en afschrikken.
Alu wordt dan zacht en buigbaar zonder te breken. Na een dag of 2 is de uitgangshardheid weer terug.
full

full

Sturen met hoogteroer via een spectra draadje en de rolroeren annex flaps met carbon stootstangen en 0.3 mm staaldraad linkjes.

full

Radio is de Vapor Brick met losse Servo, kan ook met de Spektrum AR6400.
Ik moest alleen mijn Multiplex RoyalPro met Spektrum module gebruiken omdat ik de servo's in de DX6i niet vrij kan toewijzen en de ontvanger servo volgorde ook niet in te stellen is.
Accu is 120 mAh Lipo van Hyperion, lekker in 15 minuten laden.
De staart is zo licht geworden dat ik maar 1 cel kwijt kan, heb ruimte voor 2 stuks parallel.
Gisteren voor het eerst mee gevlogen en dat was veelbelovend.
Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Rick, zijn de flaps noodzakelijk voor dit modelletje?

Ik heb nog een leuk kyosho setje liggen dat ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Setje is 4 kanaals, dan kan dus de motor vervallen. richtingsroer maak ik dan wel aanstuurbaar.

Nu nog de tekening uitprinten, mijn printer doet moeilijk en print niet alles op de goede maat uit als het een pdf is.

Rick, zijn de flaps noodzakelijk voor dit modelletje?

Ik heb nog een leuk kyosho setje liggen dat ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Setje is 4 kanaals, dan kan dus de motor vervallen. richtingsroer maak ik dan wel aanstuurbaar.

Flaps gebruik ik niet met verschillende standen tijdens het vliegen.
Bij langzaam vliegen gaat het snel naar beneden, ook met een beetje flap.
Ik gebruik ze wel als snapflap in de bocht, op snelheid zijn ze wel effectief.
En verder soms bij de landing.

Ik heb twee volgende ontwerpen klaar liggen (geen zekerheid dat ik ze ooit maak, ik ontwerp graag).
Een daarvan heeft maar 1 rolroer aan de vleugel waar ik niet werp, plus een hoogteroer, 2 asser dus.

full

Richting en hoogte kan ook maar ik vlieg liever met rolroer.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
mooi gedaan man! vooral de aansturing heb je zo te zien erg mooi voor elkaar!Mijn ervaring met deze setjes servo's is dat de aansturing absoluut goed moet zijn willen ze goed werken.Heb je geen last met speling op de roeren?groet

Heb je geen last met speling op de roeren?

Op de rolroeren heb in ongeveer 1 mm speling (± 0.5) maar daar heb ik geen last van.
De windgevoeligheid is vele malen groter heb ik de indruk.

Door het veertje op het hoogteroer daar geheel geen speling.
Wel is de veerspanning erg kritisch omdat de kracht maar beperkt is.
Daarom ook trekken voor hoog, daar wil ik niet van het veertje (0.2 mm) afhankelijk zijn.

Rick

Back