pdf tekening plotten - controle schaal en maatvoering refererende tekeningen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door dedoo, 8 aug 2016.

  1. dedoo

    dedoo

    Lid geworden:
    6 jul 2016
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi ik wil een aantal tekeningen laten plotten maar ik heb begrepen dat de tekeningen die ik heb in PDF formaat waarschijnlijk al een aantal keer gescand zijn en ben dus niet helemaal zeker of de maatvoering accuraat is. Op mijn monitor met een maat latje over de schaalverdeling klopt het maar ik had van "Hoosterw" begrepen dat hij zijn tekeningen heeft moeten verschalen om op de juiste schaal te komen.

    Nou ben ik behoorlijk handig met een computer maar heb niet heel veel kaas gegeten van autocad en dat soort programma's.

    Aangezien de tekeningen buiten inzet en motivatie het meest belangrijke zijn voor ons als modelbouwer wil ik geen verkeerde start maken en graag uitvinden hoe ik de tekeningen kan controleren op juiste schaal en maatvoering buiten proefprints en alles uit te meten met de refererende tekeningen.

    hoe kan ik dit het beste doen?
     
  2. dedoo

    dedoo

    Lid geworden:
    6 jul 2016
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Drenthe
    ow! update van en naar mezelf. Ik heb een measuring tool/ meetlatje ontdekt in acrobat.
    tekening is niet helemaal correct aangezien 30 amsterdamse voeten op 30x0,2831=196,86mm op een schaal van 1:50 zou moeten uitkomen maar eerst alle andere tekeningen maar eens controleren of hier dezelfde maatvoering van toepassing is

    [​IMG]
     
  3. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Dag Dedoo, Ik gebruik het programma Brava Reader. Je kunt een free trial voor een maand downloaden op http://download.cnet.com/Brava-Reader/3000-10743_4-76761.html

    Hiermee kun je in een pdf tekening een afstand uitzetten van meet punt naar meetpunt waarvan je zeker moet weten wat de werkelijke maat moet zijn voor de bouw van je model. Die maat vul je in. Wanneer je dan de knop calibrate aanklikt zal hij daarna elke maat exact weergeven
    Succes!
     
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dedoo ik denk dat als je de 4 belangrijkste tekeningen neemt (heb ik ook gedaan) je dan ver klaar bent.
    Die kwamen bij mij allemaal hetzelfde eruit, en volgens mij schaalde ik met een factor 0,985 (98,5% dus).

    De 4 belangrijkste lijken mij lijnen en spanten plan, dwars doorsnede en dek aanzichten.

    grt Hans
     

Deel Deze Pagina