Zoals te zien op mijn andere draadje Renard RSV 18-100 ben ik bezig met een andere peanut. Dit project gaat even in de spreekwoordelijke ijskast. Aangezien er veel tegen zit is dit project me tegen gaan staan. Moet er wel lol inhouden. Dus tijd voor iets nieuws wat ik wel af kan krijgen voor de Interscale meeting in november. Ik ga dit keer voor een vliegtuig waar in 1918, 1 van gebouwd is. Met veel "leenonderdelen" van een Fokker E II. Dus de staart zal velen bekend voorkomen. Het vliegtuig heeft geen spandraden, iets wat zeldzaam was in die tijd. Daarintegen heeft het vliegtuig een zogenaamde rolkooi voor de cockpit. Even een paar foto's om een idee te geven wat t gaat worden.
Mooie foto's heb je van die Hergt! Ik ken het model alleen als peanut en heb nooit de echte gezien. Leuk ding en goede proporties! Gebruik je deze tekening? Deze is te vinden op Outerzone
Ja ik gebruik die tekening, alleen helaas klopt die tekening niet. Dus moet m nog wel aanpassen. Vandaag de profielmallen schuren. Zal niet meevallen in de kou buiten op de schuurmachine. Het is guur, grijs en 6 graden. :-( Bernard
Het model krijgt volgens de tekening best wel veel verdraaiing in de vleugel. Nu wil ik de ailerons er in bouwen. Is meer schaal en beter af te stellen. Ik wil echter wel wat wash-out geven aan beide vleugels. Iemand een theorie/suggestie hoeveel mm er in zal moeten? Bernard
Hoeveel en welke verdraaiing staat er op de tekening? En waarvoor wil je washout geven? Om zonder V-stelling te vliegen? Dan is 3 mm bij de achterlijst echt wel het minimum lijkt mij, ik zou 5 mm kiezen denk ik. En de onderkant van de vleugeltips zou ik laten oplopen zodat de bovenzijde van de vleugel vlak blijft. Dus niet de tips plat op de bouwplank bouwen.
Ikzelf heb wel's de fout gemaakt dat ik ''teveel'' tipverdraaing had gemaakt, zodanig dat de tippen een negatieve instelhoek hadden...Uit luiheid heb ik toen ipv een nieuwe vleugel te bouwen de instelhoek vd gehele vleugel vergroot. Dit bleek goed te werken en gaf een bijzonder stabiele vlucht met weinig v-stelling. Ik had de instelhoek zodanig vergroot dat de tippen op nagenoeg 0 graden instelhoek staan. Suc6 met je bouw!
De wash-out is sowieso belangrijk voor stabiliteit als het model langzamer vliegt. Aangezien ik rolroeren ga gebruiken mag de achterlijst wel wat omhoog staan. Hierdoor ziet t er natuurlijker uit als de rolroeren het profiel wat holler maken. Anders staan ze zo naar beneden. V-stelling zal het model wel krijgen. Dus 5 mm is wel wat veel. 3 mm misschien al. Waarom zou ik de tippen omhoog laten lopen? Bernard
Inmiddels kunnen beginnen aan dit project. Eerst maar eens begonnen met een rompzijkant om te kijken hoe mijn aanpassingen gaan uitpakken. Als je de tekening erbij pakt zul je zien dat ik het rubber ophangpunt een stuk naar voren heb gehaald. Dit om wat gewicht te besparen achterin en het scheelt weer wat cm's rubber waardoor het totaal gewicht van het model weer wat lager blijft. Hier hoop ik dan weer wat extra seconden mee te winnen. Ik loop hierdoor wel tegen het probleem dat ik nu een nieuwe constructie moet verzinnen aangezien het stabilo in de romp word geschoven. Maar hier heb ik wat op verzonnen en ga ik binnenkort tot uitvoer brengen. Op 1 been kun je niet goed lopen dus ook de 2e zijkant erbij. Voor het samenvoegen ga ik dit keer wat nieuws proberen. Heb een paar mooie kleine blokhaken gekocht van 50 mm, 75 mm en 100 mm hoog. Deze hebben een mooie zware poot zodat ze op hun plek blijven staan. Hiermee wil ik dan de romp samenbouwen. Hoe dit gaat werken? Geen idee nog. Foto's volgen t.z.t nog. Aangezien het stabilo relatief simpel is deze ook maar vast gebouwd. Dit pakte goed uit.
Inmiddels weer een stapje verder. Toch wel lekker een extra vrije dag met koningsdag. Vandaag de rompzijkanten aan elkaar gezet. Normaal deed ik dit altijd met blokken balsa maar had toch vaak dat de romp niet lekker haaks uitkwam. Dus dit keer een andere techniek geprobeerd met behulp van kleine blokhaken. De haken zijn 50 mm hoog dus lekker handzaam. De romp is vlak bij de cockpit dus de romp op de kop op de tekening gezet. Vervolgens de 2e zijkant er naast en de latten ertussen met behulp van de blokhaken. Werkt prima zo. Na een paar uurtjes proberen en puzzelen toch wel tevreden met het resultaat. En het rompje klaar voor de bulkheads en andere onderdelen. Maar dit is voor later. 1 van de volgende stappen is het onderstel maken. Alleen geen idee wat voor hout ik het beste kan gebruiken. Iemand een suggestie?
Het modelletje is na deze fase in een doos verdwenen. Die doos is in 2020 in een opslagbox gegaan voor de keukenverbouwing van mijn oude huis. Helaas is er door toedoen van een beunhaas van een aannemer bij de opslagbox iets gebeurd wat elke modelbouwer bespaart hoopt te blijven. De box is volgelopen met water door een fout van de aannemer die een naastgelegen pand aan t bouwen was. Alles weg, veel half af modellen, materialen die niet meer bestaan en vooral veel kits. Nu ik inmiddels weer een huis verder ben en van een klein hobbyhok naar een complete hobbyzolder ben gegaan, wordt t tijd dit project nogmaals te proberen.
Misschien haal ik me wel te veel op mijn hals. Maar eind april gaan we met wat mensen naar de indoor Nats in UK. Ik hoop m dan af te hebben. Dat geeft mij ongeveer nog 9 weken.
Absoluut. Ga eens een poging doen. Met veel pijn en moeite wat rietjes kunnen vinden voor de ster motor. Dus dat moet ook lukken. Hopelijk binnenkort mijn nieuwe laser aan de gang dan kan ik met wat andere projecten weer verder ook.
Begin maken met de romp Ondertussen het stabilo ook af. Moest alleen nieuwe schuurblokken maken, dus dat eerst maar gedaan. Volgende keer andere rompzijkant en buigmal voor het kievlak
Misschien een beetje vroeg om te vragen maar ben benieuwd naar welk rubber hierin gaat, of wordt het electro
Nee t is een peanut klasse model dus ik moet rubber gebruiken. Welke rubber gaat heel er afhangen van t gewicht van t model en welke prop ik erop zet. Beide heb ik nog geen zicht op. Dus even geduld nog dan kan ik je daar later meer over zeggen.
Een goeie peanut bouwen is best een uitdaging. Kleine spanwijdte relatief en t is een combi van schaal en duratie qua vliegen. Vooral je houtkeuze is erg belangrijk. Voor dit model heb ik al een en ander besproken binnen de NL communitie en kwamen tot de conclusie dat er een ander profiel in moet. 1 met een wat spitsere neus en iets camber onderin t profiel. Dit zal t model wat remmen qua vliegsnelheid en is wat efficienter. Ik ga een profiel "lenen" van een kist getekend door een hele goeie bouwer uit Tsjechiƫ. Zo zie je dus ook dat wij ook niet alleen maar de tekening volgen maar ook vaak zaken aanpassen waar we dat nodig achten.