pech en toch mazzel

ik gisteren lekker vliegen met m'n x-tra 60, geland en ik dacht ik heb nog brandstof zat ik ga nog een keer omhoog.
ik kom terug getaxied wil de kist in de wind draaien, geef een beetje gas.
ineens hoor ik een pling geluid van metaal op metaal.
ik dacht eerst dat er een stuk gereedschap in een startkist gegooid werdt.
de motor sloeg af toen ik gas wilde geven, gebeurd wel meer.
ik wil de motor weer starten voel ik ineens dat de zuiger niet meer door het bovenste dode punt wil, snel de pet geligt, er lag dus een stuk metaal op de zuiger, ongeveer 1cm lang 2 mm breed en 1 mm dik aan alle zijde geplet.
gisteravond snel de motor uitelkaar gehaald, blijkt dat er een stuk van de kooi van het achterste lager ter grote van 1 kogel kwijt te zijn (dat stuk had ik al gevonden)
de schade aan de motor valt reuze mee, er zitten wat putjes in de zuiger en de pet heeft ook wat putjes, de plugspiraal was wel helemaal in elkaar geslagen.
de bus en de zuigerzijkant hebben geen sporen van beschadeging de drijfstang aan de bigend kant heeft een paar krassen zo ook in het charter.
het verbaast me zeer dat er zo weinig schade is, dit had me m'n motor kunnen kosten.
maar waarom dat de kooi nu kapot kon gaan begrijp ik even niet.

Daar heb je inderdaat mazzel bij gehad, de schade had veel erger kunnen zijn.
Hoe kan dat nu gebeuren? Dat zal gissen blijven ben ik bang voor. Veruit de meeste kogellagers kunnen tot veel hogere toeren gebruikt worden dan onze motoren kunnen halen. Daar zal je het dus niet hoeven zoeken.
Een fabrieksfoutje in het lager? Dat zou kunnen maar het is wel onwaarschijnlijk. De tests die de lagers ondergaan zijn niet misselijk en een echte fout komt daar wel bij tevoorschijn.
Misschien heeft de motor wel een beetje te arm gedraaid. Daardoor hebben de lagers te droog gedraaid en kunnen beschadigd zijn geraakt. De kans hierop is heel klein maar niet uitgesloten.
Een andere mogelijkheid is dat er "iets" in de motor is gekomen. Één zandkorrel kan al genoeg zijn om problemen te geven.

te arm is niet mogelijk, ik heb nooit het uiterste gevraagd van m'n motor.
na 80 liter zijn de hoon sporen nog goed aanwezig, en de olie kwam er blank uit de uitlaat.
het moet wel vuil/zand geweest zijn, in het lager voelde ik wel een tikje.
dat kan natuurlijk ook een gevolg zijn.

Hey Bert

Misschien licht het aan je olie.
Het lijkt me wijs om even te vermelden welke motor je gebruikt en ook welke olie.

Mij komt het wel bekent voor maar dat lag aan mezelf.
Een lange uitlaat gebruiken en de motor voorover wegzetten met klotz olie dacht ik.
De lagers ging dan roesten, vandaar dat wij altijd met half klotz half wonderolie vlogen.
Daar ik hem altijd erg arm afstelde gebeurde dat mij het wel eens dat een lager het begaf.

daar heb ik ook aan gedacht, maar dan had de bus en de zuiger er ook veel slechter moeten zijn

ik vlieg met de 120AX en met 20% klotz

daar heb ik ook aan gedacht, maar dan had de bus en de zuiger er ook veel slechter moeten zijn

ik vlieg met de 120AX en met 20% klotz

Dat ben ik in deze niet met je eens.
Bij mij zag de rest er ook brandschoon uit.
Maar als je heeel goed naar het lager keer zag je roest plekjes.
Ik zeg niet het bij jou hetzelfde is maar nu ik het zo hoor lijkt het er wel verdacht veel op.

Ik heb er een paar keer last van gehad nadat hij een paar weken had stil gestaan, toen een paar keer vliegen en het was raak.

Maar ik zette mijn motoren altijd arm dat weet je.
Het had vooral met de lange pijp en de olie die terug liep te maken.

Back