Peters hermione la fayette

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 8 aug 2015.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zoals ik een poosje geleden heb gezegd in mijn topic over de Sovereign of the Seas, heb ik ook de Hermione la fayette gekregen.
    Het wordt geen topic die alle weken een update gaat krijgen denk ik, want ik ben hier zo nu en dan mee bezig.
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het uitpakken van de doos gaat beginnen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het ziet er leuk uit, alleen wel een hoop ijzeren onderdelen.
    De tekeningen eens opengeslagen,
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hierna ben ik begonnen met het spantenraam, en daar bleek gelijk uit dat de spanten bijzonder ruim in de gleuven glijden.
    [​IMG]

    Eerst heb ik die gleuven wat kleiner gemaakt, zodat de spanten ook zonder lijm en klemmen al aardig in de goede richting staan, en de eerste spanten geplakt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle spanten staan nu geplakt in het raam, en de apostelen zijn geplakt en in model gebracht.( niet noodzakelijkerwijs in diezelfde volgorde)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  3. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Leuk om te zien dat je ook even van jou schip een verslag schrijft. Ben ik niet meer de enige met dit schip.

    Wat is je plan van aanpak? Ga je voornamelijm de handleiding volgen of ben je ook van plan iets te doen met die ijzeren onderdelen?

    Succes in ieder geval
     
  4. Dave vandervoort

    Dave vandervoort

    Lid geworden:
    22 jul 2015
    Berichten:
    28
    Locatie:
    mol
    je gaat hard, kan je wat afwisselen.
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nou Dave , heel hard ga ik voor mijn gevoel nog niet, maar inderdaad, er is nu wat afwisseling.

    Nick, een plan van aanpak heb ik niet echt, ik ga niet zoals jij doet een kapiteinscabine maken, en het ijzerwerk ga ik bekijken als het langskomt.
    Als het er niet uitzien na het schilderen, dan ga ik het waarschijnlijk in hout proberen. maar vooralsnog de bouwbeschrijving volgen met kleine aanpassingen.
    Zo denk ik er over om de planken voor het dek door de midden te snijden, want als je de 5 mm van die planken vermenigvuldigt met de schaal , dan denk ik dat 2,5 mm veel realistischer is.
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Peter,

    Wat de breedte van de dekplanken betreft ben ik het geheel met je eens. Veel mensen maken deze van 5 mm breed, terwijl 3 mm of zoals jij schrijft 2,5 mm een stuk realistischer is.
     
  7. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    @Pingu57 & @NickvN: nee Nick, je bent zeker niet -meer- de enige die dit schip bouwt! :) Ook ik heb dit schip enige tijd geleden voor mijn verjaardag gekregen. Ik denk dat ik dezelfde aanpak ga hanteren als Peter. Het dekrooster wil ik in ieder geval van hout gaan maken maar verder zie ik wel hoe de metalen delen er uitzien na het verven en of ik het dan alsnog van hout wil maken. Overigens ben ik eerst nog wel even bezig met de verdere bouw van hms President (binnenkort hoop ik daar weer wat meer vaart achter te kunnen zetten), maar heb natuurlijk wel al het verslag van Nick helemaal gevolgd. Ik ben dan ook blij dat Nick weer tijd heeft om er mee verder te gaan en Peter er ook mee aan de slag gegaan is, want dat is voor mij uiteraard weer zeer leerzaam.:D Te zijner tijd zal ik ook voor dit schip een topic openen. Ik volg jullie!

    groeten,
    Marcel.
     
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Marcel, dit vind ik leuk, en ik zie jouw verslag met plezier tegemoet
     
    marcelvdl vindt dit leuk.
  9. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Het is zeker een goed idee om ze doormidden te doen. Heb ik niet aan gedacht. Ik heb uiteindelijk 4mm linden latjes gebruikt, omdat ik 3mm net iets te klein vond. Maar dat is qua schaal wel de betere keuze.
    Ik heb ook een aantal fotos gezien op internet waarbij iemand de ijzeren onderdelen schildert. Hierna zie je bijna niet dat ze van ijzer zijn. Ik doe het zelf wel vervangen voor hout voor het idee maar als je het gaat schilderen zie je het niet heel erg.
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja Nick, de marsen zullen er in hout vast beter uit zien als in ijzer, want die heb je mooi gemaakt zag ik.
    Mar het rooster waar Marcel het over heeft is ook zoiets, ziet er in metaal nog niet bijzonder uit, we gaan zien hoe dat uit een schilderbeurt wegkomt, en anders wordt het hout. Maar ik had zelf ook al met een scheef oog naar de kanonpoorten gekeken. Wie weet.
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vanavond begonnen om de spanten af te schuinen, maar met deze temperaturen gaat dat niet heel hard, 1 apostel en twee spanten stuurboordzijde ongeveer in model gekregen.
    Speelt mee, dat ik de apostelen aan de boeg vergeten ben alvast een beetje model te geven, wat ik bij de spiegel wel gedaan heb.
    Bij de boeg moet het hobbymes er dus weer in.
    Na het schuren wil ik balsa tussen een aantal spanten lijmen.
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Peter, heb je er wel eens aan gedacht om je spanten eerst te schuren voor je ze in de valse kiel lijmt? Bij dit schip gaat dat natuurlijk niet meer om dat ze al verlijmt zijn. Kijk eens op pagina 3 van mijn verslag van de Diana, (post 46).
    Misschien een tip voor je volgende boot....
     
  13. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Dat is inderdaad een hele goede tip piet. Je kan dan de volledige dikte van de spant afschuinen als je begrijpt wat ik bedoel. Bij mijn model merkte ik dat dit nog wel eens moeilijk ging als ze er al op zaten.
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heb je volkomen gelijk in Piet, en het ergste is, ik had het al kunnen weten, want jouw verslag van de Diana heb ik al twee keer van voor tot achter gelezen.
    Nick, eigenlijk had ik dat ook al eens eerder gemerkt, bij de Sovereign, maar toen was ik nog wel wat nonchalanter bezig moet ik eerlijkheidshalve toegeven.
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Aangezien de Sovereign momenteel in droogdok ligt voor een grote schilderbeurt, heb ik de Hermione weer op de tafel gezet.
    Alle spanten zijn nu geschuurd, en ik ben begonnen met het opvullen met Balsa.
    Aan de boeg en de spiegel heb ik nu balsa zitten, en ik denk dat dit het model ongeveer moet zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als er meer Balsa in zit de vorm controleren met het oog en de voelerkam, maar wat ik uit de bouwbeschrijving kan halen, moet het zoiets worden
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
    marcelvdl vindt dit leuk.
  16. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
  17. walter de bouwer

    walter de bouwer

    Lid geworden:
    23 feb 2015
    Berichten:
    200
    ziet er goed uit!
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ron, ik wist nog niet dat ze alweer terug waren. Mooi schip, hele mooie foto's

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
    Marcus Botanicus en hgb1967 vinden dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank voor het compliment Walter
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    De balsa zit er nu in, en is geschuurd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar nu ik de foto's ( met macrolens ) zo zie, ben ik nog niet helemaal klaar met schuren.
    Ik had het wel al gecontroleerd met een plankje Sapeli, en goed bevonden, maar nu zie ik toch een aantal punten die nog wat aandacht behoeven.
    Dat ga ik dus nog wel aanpassen, en dan kan het geschutsdek er op.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
    pauwels en Marcus Botanicus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina