Peters hermione la fayette

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 8 aug 2015.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik had zin om even lekker met hout te spelen, dus heb ik de Hermione gepakt.
    Het bovenste deel heb ik nu in model, en de positie van de kanonspoorten heb ik afgetekend.
    Nu eerst een kanon bouwen, zodat ik de hoogte van de poorten kan bepalen. De 2 voorste poorten ga ik nog verplaatsen, want voor de rechterport komt volgens mij een anker te hangen.
    De bouwbeschrijving ga ik ook niet helemaal volgen, want de metalen luikjes en poortlijsten vind ik niet mooi.
    De echte Hermione ( replica) heeft geen lijsten om de poorten heen, dus dat doe ik ook niet. De insteekkanonnen van artesania vind ik ook niet mooi, dus ik maak er halve kanonnen in.

     
    pietsan, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er netjes uit Peter, en weinig stof;)
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Leuk om te lezen dat je zelf ook wat dingen bedenkt en ze veranderd, want niet iedere bouwbeschrijving is correct.
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jaques, maar de spinnenwebben zijn er weer van af.

    Piet, dat is het voordeel van de bouwdoos, je kunt zien wat er hierna komen gaat, en dan kun je ook zien of je dat mooi vindt.
    Zo vind ik die gegoten rolpaarden ook nergens op slaan, maar gelukkig hebben ze er ook houten rolpaarden bijgeleverd, alleen niet compleet helaas. Assen en wielen ga ik zelf maken.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Artesania heeft deze kanonnen meegeleverd, mijn keus is gevallen op het houten rolpaard. Het houten rolpaard heb ik zelf mogen voorzien van assen en wielen, die werden namelijk niet meegeleverd.
    Verder is in de insteeklopen ook voorzien, Die stuurt Hans mij toe, en die kan ik een dezer dagen verwachten. :thumbsup::thumbsup:


    En ik vond de kanonnen van de Sovereign al vrij klein, dezen zijn nog kleiner :p:p

    De eerste kanonpoort zit er in, een gaatje geboord om de juiste hoogte te bepalen, en toen de poort ook gemaakt, de rest komt als de berghouten erop zitten. Want ze lopen met de berghouten mee.


    Verder ben ik wat doorgegaan met de beplanking, en de Hermione staat er nu zo bij:


     
    TIMBERWOLF, *Hans*, pietsan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi begin peter
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het is meer dan 3 jaar geleden dat dit schip op de eerste pagina van het forum heeft gestaan, intussen heb ik haar van de 11de pagina weggetoverd.
    Omdat onze verse zeeduivel nog veel te speels is, en dol op touwtjes ( dunne houtjes) kan de Sovereign nog niet op tafel komen, dus vandaar dat de Hermione aan de beurt komt.
    Ik heb haar in die 3 jaar nog wel eens op de tafel gehad, alleen niks op het forum geplaatst in die tijd, dus eerst even een paar foto's nu ze uit het stof weg is.

    DSCN3927.JPG

    DSCN3928.JPG

    DSCN3931.JPG

    Zoals jullie zien zijn er nog wat huidplanken geplaatst, en ik moet zeggen, dat ik dit niet de makkelijkste romp vind om te beplanken, ik vind haar derriere zelfs ronduit lastig.
    Ik ben erachter gekomen dat je sapelli van 2,5 mm. dik niet heel makkelijk bijna haaksom buigt.
    Maar vanuit dit punt ga ik dus weer verder, dus nu tot de volgende update.
     
  8. walter10

    walter10

    Lid geworden:
    7 nov 2020
    Berichten:
    438
    Locatie:
    zeeland
    super netjes.:thumbsup:
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De mooie ronde vormen van boeg en achterschip zouden toch niet al teveel problemen moeten geven om te buigen Peter, ik denk eerder dat de dikte van 2,5 mm van je latten hierin een grotere rol spelen.
    Wat er tot nu toe opzit ziet er toch wel heel goed uit :thumbsup:
     
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Volgstand aan, want toen jij begon had in nog nooit modelbouw gedaan
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @walter10 Dank je wel Walter.

    @pietsan Bedankt voor het compliment Piet, en inderdaad, de dikte van de plankjes is het grootste probleem, die zijn lastig te buigen.
    Ik had beter kunnen zeggen dat de combinatie van de romp met de dikte van de plankjes lastig was

    @Stephan Kertész Welkom Stephan, toen ik hiermee begon, had ik zelf ook nog niet heel veel ervaring
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  12. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    Ziet er goed uit, "a clean look". Zo te zien plank jij maar 1 laag en het zijn dikke latjes. (moet ik ook eens proberen). Ik blijf het gemakkelijker om 2 lagen te doen.

    De replica van het echte schip ziet er mooi uit. In Engels zou ik "sleek" gebruiken.

    Marcus
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Marcus Botanicus Bedankt voor het compliment Marcus, en dit wordt inderdaad maar 1 laag, met 2 lagen beplanken vind ik inderdaad ook makkelijker, zeker als de plankjes zo dik zijn (2,5 Millimeter ).
    En de replica ziet er inderdaad prachtig uit hoor, daar heb je volkomen gelijk in. :):)
     
    Marcus Botanicus en Herby63 vinden dit leuk.
  14. Hallo Peter, ik schuif natuurlijk ook weer aan. Leuk om weer te volge.
    Wat betreft die Salpeli scherp buigen, heb ik iemand zien doen door nat te maken en op de (hete)soldeer punt te leggen en voorzichtig druk er op te zetten tot het moment dat het hout droog is en dan weer nat te maken enz enz.

    overigens ook de beste wensen en gezondheid gewenst.
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Flying Scotsman insgelijks Henk, en zo doe ik dat ook, maar dan met het amati buigboutje, maar het blijft vrij lastig hoor.
    En wees welkom, stoelen genoeg hier in de digitale wereld :rofl::rofl:
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ik zag net dat mijn vorige stoeltje al haast versleten was, dus schuif ik maar weer met een nieuw stoeltje aan :):)
    Succes Peter
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2021
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Fijn dat je bij de vakantiehut nog een nieuw stoeltje had staan Koos, welkom, de Hertog staat al koud
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  18. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Zijn de stofwolken opgetrokken, dan kan ik een stoeltje zoeken.

    :)
     
    Pingu57 en Herby63 vinden dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Thankx, proost :bier:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Hoosterw Jawel, de stofwolken zijn opgetrokken. Misschien heeft Koos nog een stoeltje in de vakantiehut staan?

    @Jaques proost jonge, ze zijn weer heerlijk.
     

Deel Deze Pagina