Hallo,
ondanks dat hij net op de markt schijnt te zijn toch even een vraag; kent iemand de phase 3 EF-16 ? Het is een broertje van de phase 3 Fantom, ook van http://www.phase3models.com/index.html
De Fantom vond IK prima vliegen (elektro meeting Venray 5 augustus), en dat voor 119euro incl. EDF + regelaar. De EF-16 is duurder (149euro) maar oogt wat beter vind ik. Helaas geen idee over hoe dat zal vliegen. Ze verschillen op een aantal punten, onderaan is wat ik erover gevonden heb.
De vleugelbelasting van de EF-16 is bijna 2 maal zo groot als die van de Fantom. Dat zou kunnen betekenen dat hij lastiger uit de hand te starten is en de aanvliegsnelheid hoger zou liggen. Is dat zo ? Is dat verschil merkbaar in de praktijk ? Of is dat niet te zeggen op basis van wat getallen ?
Ik heb eens gekeken naar een MIG29 van HETRC. Die heeft een vleugeloppervlak van 13dm^2 en een vleugelbelasting van 64 tot 75 gr/dm^2 . Deze zou met de hand gestart kunnen worden.
Ik wacht jullie deskundige advies af ...
Phase 3 Fantom :
Spannweite: 890 mm
Rumpflänge: 680 mm
Fluggewicht: ca. 550 - 650g
Tragflächeninhalt: ca. 23,94 dm²
Flächenbelastung: 25 g/dm²
Motor KMS KBM 21/10L 45000 U/min
Regler: KMS KBSC30 11,1V 30A
Akku: 3er Li-Po 2500 mAh ( nicht im Lieferumfang enthalten )
RC-Funktionen: Querruder/Höhenruder Mischer u. Motor
------------------
Phase 3 EF-16 :
Technische Daten:
Spannweite: 660 mm
Rumpflänge: 914 mm
Fluggewicht: ca. 570 g
Tragflächeninhalt: ca. 12,58 dm²
Flächenbelastung: 45 g/dm²
Motor KMS KBM 21/10L 45000 U/min
Regler: KMS KBSC30 11,1V 30A
Akku: 3 Li-Po 2100 mAh ( nicht im Lieferumfang enthalten )
RC-Funktionen: Querruder/Höhenruder Mischer u. Motor
ondanks dat hij net op de markt schijnt te zijn toch even een vraag; kent iemand de phase 3 EF-16 ? Het is een broertje van de phase 3 Fantom, ook van http://www.phase3models.com/index.html
De Fantom vond IK prima vliegen (elektro meeting Venray 5 augustus), en dat voor 119euro incl. EDF + regelaar. De EF-16 is duurder (149euro) maar oogt wat beter vind ik. Helaas geen idee over hoe dat zal vliegen. Ze verschillen op een aantal punten, onderaan is wat ik erover gevonden heb.
De vleugelbelasting van de EF-16 is bijna 2 maal zo groot als die van de Fantom. Dat zou kunnen betekenen dat hij lastiger uit de hand te starten is en de aanvliegsnelheid hoger zou liggen. Is dat zo ? Is dat verschil merkbaar in de praktijk ? Of is dat niet te zeggen op basis van wat getallen ?
Ik heb eens gekeken naar een MIG29 van HETRC. Die heeft een vleugeloppervlak van 13dm^2 en een vleugelbelasting van 64 tot 75 gr/dm^2 . Deze zou met de hand gestart kunnen worden.
Ik wacht jullie deskundige advies af ...
Phase 3 Fantom :
Spannweite: 890 mm
Rumpflänge: 680 mm
Fluggewicht: ca. 550 - 650g
Tragflächeninhalt: ca. 23,94 dm²
Flächenbelastung: 25 g/dm²
Motor KMS KBM 21/10L 45000 U/min
Regler: KMS KBSC30 11,1V 30A
Akku: 3er Li-Po 2500 mAh ( nicht im Lieferumfang enthalten )
RC-Funktionen: Querruder/Höhenruder Mischer u. Motor
------------------
Phase 3 EF-16 :
Technische Daten:
Spannweite: 660 mm
Rumpflänge: 914 mm
Fluggewicht: ca. 570 g
Tragflächeninhalt: ca. 12,58 dm²
Flächenbelastung: 45 g/dm²
Motor KMS KBM 21/10L 45000 U/min
Regler: KMS KBSC30 11,1V 30A
Akku: 3 Li-Po 2100 mAh ( nicht im Lieferumfang enthalten )
RC-Funktionen: Querruder/Höhenruder Mischer u. Motor