Philips entry

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door E-Zwever, 24 okt 2010.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    P.E.

    Het betreft de ingang (Entry) van de onderste luchtlagen.
    Een dezer dagen zoek ik even dit artikel op in een R.M. die ik hier nog ergens liggen heb.
    Ik maak dan een foto van de tekst ( Dave Thornburg)en het beeldmateriaal daaromtrend.


    Dave Thornburg kan men in de States gerust als de paus van de Leage of Silent Flicht beschouwen.
     
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Radio Modeller

    Het bewuste artikel uit Radio-Modeller Jan 1979 waar sprake van Philips Entry.
    Aan het woord: Dave Thornburg.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik denk dat zijn prestaties meer met die bolle(re) onderkant te maken hebben (agv. die Philips entry) dan met de Philips entry zelf.

    Het is (tegenwoordig) een bekend fenomeen dat profielen met een vlakke of holle onderkant al heel gauw vanaf licht verhoogde snelheid een laminaire wervel krijgt.
    Door die bollere onderkant (of Pillips entry) verminder je die laminaire wervel sterk, waardoor de weerstand fors zal afnemen.

    Gr. Dirk.
     
  4. E-Zwever

    E-Zwever PH-SAM

    Lid geworden:
    27 feb 2005
    Berichten:
    90
    @Aurectar,

    Bedankt voor je info omtrent P.E. Het is me nu een beetje duidelijk...met name de tekening was een beetje de eye-opener.

    E-Zwever.
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik heb hier op RC groups terug een tekst gevonden waar sprake is van Philips Entry.
    Kan iemand mij de 4 punten in midden van tekst perfect vertalen.
    Het meeste begrijp ik, maar soms heb ik mijn twijfels over bepaalde woorden.
    Deze betreffen wijzigingen van het origineel model.
    Mijn kennis van de taal van Shakespeare is nu eenmaal niet zo denderend.

    Hartelijk dank
    Mgv,
    Aurectar



    This is a cool thread!

    My Dad won the 1971 North-South Meet at Famoso field with his all-stock Monterey - covered in gold Solarfilm. My first two-channel gliders were a Malibu and a Monterey. The Monterey was my first competition sailplane - about 1972. It was red and yellow with - at the urging of my Dad - the word "Shazam!" on the wing. It's probably still in the rafters of his garage.


    This was a great flying airplane built stock, but the club we were members of at that time (the San Fernando Valley Silent Flyers) already had plenty of "Super" versions of the Monterey, most notably those by Bill Watson and another by the Hamlin brothers. It's hard to remember who did what, but some of the mods (as I remember them) were:


    • [*]Change the wing planform to sweep the LE and have the TE normal to the CL.
      [*]Add phillips entry to the lower wing surface LE.
      [*]Shift the horizontal stabilizer up about an inch or two.
      [*]Make the horizontal an all flying stab, with a small reduction an area).
    These models were quite formidable on the competition scene in those days. It should be noted that Roland and Bob Boucher were members of the SFVSF as well.

    I'll look for some old pics and post them if I can find any - or perhaps dig up the old models, take some new pics and post those too.

    Kind regards,

    Stan
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    [*]Change the wing planform to sweep the LE and have the TE normal to the CL.
    Vorm van de vleugel werd gewijzigd door de neuslijst te verleggen (uit de tekst kun je niet opmaken welke kant op. Als de Monterey origineel een achterwaarts pijlende neuslijst heeft dan wordt die nu recht, als het een rechte neuslijst was dan wordt die nu achterwaarts pijlend zodat de achterlijst haaks staat)
    -edit- ik zie het al. Letterlijk staat er: neuslijst kreeg pijlstelling zodat de achterlijst haaks staat op de Center Line (CL).
    [*]Add phillips entry to the lower wing surface LE.
    PE toegevoegd aan de neuslijst aan de onderzijde van de vleugel
    [*]Shift the horizontal stabilizer up about an inch or two.
    Stabilo ongeveer 5 centimeter hoger gelegd
    [*]Make the horizontal an all flying stab, with a small reduction an area).
    Het stabilo werd een pendelroer met iets kleiner oppervlak

    Alstublieft :)
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2011
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Hartelijk dank.

    Ik ben net begonnen met de herbouw van een Monterey 1.
    Ik zal enkel een wijziging doorvoeren zoals punt 2.
    Ik zal een wortelprofiel aanwenden met meer Philips Entry plus verwisselbare middenstrukken en rolroeren.
    Voor de rest laat ik het bij het origineel.
    Zie draadje Monterey van Astro-Flight

    Van de andere 3 punten zie ik het nut niet in.

    Nogmaals dank voor de vertaling.

    Mgv,
    Aurectar.
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
  9. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    En als we even zo door gaan hebben we een nieuwe term in de airo dynamica geïntroduceerd en wel "Philips entry"
    in dit draadje wordt deze verkeerde naam veel meer gebruikt dan "Phillips entry" wat de juiste naam is.

    Misschien slim om het allemaal even aan te passen, inclusief kop van het draadje
     

Deel Deze Pagina