Pianowire push rods

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Apfpv, 13 jan 2015.

  1. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    En dan bedoel ik échte verenstalen pushrods:D

    Vervelend is dat ik nu al verschillende pushrods heb gehad welke allen beweren dat het staal is maar wat heel erg makkelijk buigt. Het lijkt wel aluminium maar ziet er uit als RVS.

    Wie weet misschien waar ik 2mm pushrods kan krijgen, waar aan één kant M2 of M2.2 schroefdraad zit, en welke érg sterk zijn.

    Zoiets, m2 tot m2.2 maar dan van pianowire, of staaldraad/verenstaal.

    Metal Push Rods M2.2xL300 (10pcs/set)

    Alvast hartelijk dank.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Verenstaal met draadeinden bestaat niet. Er zijn wel draadstangen van 1 meter, maar dat is geen verenstaal.

    Heb je verenstaal met draad op het einde nodig, dan kan je aan het verenstaal een busje met een M2 draadeind solderen.

    Verenstaal is eigenlijk ongeschikt om over een langere afstand roeren aan te sturen. Hoe hard het ook is, het zal altijd buigen. Om dit te voorkomen zal het verenstaal door een buis met een binnendiameter van iets meer dan 2 mm gevoerd moeten worden, die aan beide einden en liefst ook op plaatsen daartussen stevig wordt verlijmd.
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2015
  3. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    Probeer maar eens m2 op veerstaal te trekken, het zal kostelijk worden
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Hoe lang moet de stuurstang zijn?
    Probeer eens fietsspaken, zijn er ook met M2, of draad die dicht in de buurt komt ( kan je kunststof kwiklinks of kogellinks opdraaien)
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Bij mijn 1.20m-Zagi zat wel iets dat lijkt om staal en totaal geen speling geeft over een aanzienlijke lengte. Bij nameten <2.0mm en met draadeinde:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    carbon buisje er omheen, probleem opgelost........
     
  8. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    In alle modelbouw winkels is verenstaal te koop in allerlei diameters.
    Voor pushrods is staal niet geschikt ook verenstaal niet.
    Het is slap zwaar en geeft soms problemen als je antenne er bij in de buurt licht omdat het stroom geleidt.
    Koolstof asjes zijn veel sterker lichter en buigen minder snel maar het kan ook storing problemen geven.
    Er zijn ook kant en klare kabel systemen met binnen en buiten kabel.
    Ik gebruik zelf het liefste bamboe sate prikkers of die dunne stripjes uit bamboematjes.
    Bamboe is spotgoedkoop in alle gewenste diktes te schaven of schuren en het is licht en sterk.
    Zet het aan 1 kant in een boormachine sla er een stukje schuurpapier omheen houdt het zo tussen je fingers en schuur het zo op alle nodige diktes. ;)
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2015
  9. DutchRC

    DutchRC Guest

    Dat is verenstaal, inderdaad met draad-einde, een tijdje geleden bij Quartel gekocht.. Stangetjes van +/- 30cm zijn dat geloof ik.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Het is een algemeen misverstand dat verenstaal minder makkelijk buigt als gewoon staal.
    Dit is niet waar, ze buigen even makkelijk, maar verenstaal VERBUIGT minder makkelijk en zal veel meer terugbuigen naar zijn oorspronkelijke vorm.

    Even de ingenieurspet op:
    De belangrijkste eigenschappen van ijzer worden vastgelegd in twee getallen:

    1) De elastiteitsmodulus: dit getal geeft aan hoeveel kracht er nodig is om een ijzer voorwerp te vervormen (zonder blijvende vervorming)
    Dit is voor alle ijzer- en staalsoorten gelijk.

    2) De treksterkte (of ook bijna hetzelfde rekgrens): dit getal geeft aan hoeveel kracht er nodig is om een ijzer voorwerp blijvend te vervormen.
    Dit is veel hoger voor staal (=ijzer met koolstof) of verenstaal (is warmte gehard staal) als voor laag gelegeerd ijzer.

    Een 2 mm verenstalen stuurstang is dus moeilijker in vorm te buigen als een gewoon stalen 2 mm stuurstang, maar eenmaal op zijn plaats zal een lange verenstalen stuurstang net zo makkelijk doorhangen en uitbuigen onder belasting als de gewoon stalen stuurstang.
    Verenstaal bied bij deze toepassing dus geen voordelen boven een gewoon stalen stuurstang.

    Ik heb ook de bekende 300 mm lange stuurstangen met draadeinde, deze zijn van een zeer goede staalkwaliteit, vergelijkbaar met het staal waarvan bouten gemaakt worden, maar dit is geen verenstaal.

    Groeten Willem
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt erg mee hoor, zolang je maar smeert, de rondstaf KORT inspant in de bankschroef, en rustig snijdt.

    Maar het is vrij nutteloos, want soldeerhulsjes op 2 mm carbon gelijmd is makkelijker, lichter en beter voor je servo's.

    Groet, Bert
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vlieg nu al een behoorlijke tijd met carbon stuurstangetjes op deze trainer.
    Zoals je ziet nog een behoorlijke lengte uit de romp.

    [​IMG]

    Staf is 2mm. Uiteinden met de Dremel slijpschijf iets opgeruwd.
    Soldeerhulsjes gekrompen met autostekker-krimptang (niet geheel voor bedoeld, maar het werkte... hoppa...). Verlijmd met CA tijdens het krimpen.
    Zit rotsvast. De stang is behoorlijk stijver dan verenstaal, fractioneel lichter.
    Verenstalen had ik voorheen. De hulzen gesoldeerd.
    In deze gaat de rest van de staf door een bowden-buisje van kunststof. In de romp gestut op diverse plaatsen, kaarsrecht op de servo uitgelijnd... wegens de stijfheid van het carbon en frictie te beperken.

    Gemaakt uit ballorigheid, want ik had op dat moment niets anders voor handen dat licht en sterk zou kunnen zijn en op een zondagmiddag als alles dicht is wil je verder met wat in de grabbelton zit... het was ook in een handomdraai in elkaar gefabriekt.
    De kist weegt 3 kg en maakt behoorlijk gang, is er RC1 mee te vliegen.
    De stuurorganen reageren direct zonder flex.

    Deltamodel zal in de lucht niet extreem veel te verduren krijgen. Niet te moeilijk over doen.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina