pichler power switch C7486

hoi allemaal,
Ik ben nog maar enkele jaren actief in het RC gebeuren en heb tot nu toe enkel motor regelaars en servo's aangesloten op een ontvanger . Niet zo moeilijk en tot op heden ook geen problemen.
Nu wil een mens af en toe toch eens wat verder de wereld ontdekken en heb ik besloten wat extra in mijn nieuw bouwproject in te bouwen. Meer bepaald een water pomp en verlichting die aan en uit geschakeld kan worden.
Daar ik 2 kanalen over heb , wou ik het me niet te moeilijk maken en zo goedkoop mogelijk.
Hiervoor heb ik mij enkele elektronische schakelaars aangeschaft C7486 welke ik veronderstel op een vrij kanaal kan aansluiten.
Deze schakelaars staan in open toestand als ze geleverd worden maar eenmaal ze op de ontvanger gestaan hebben (onder spanning) gaan ze in gesloten toestand en krijg ik ze niet meer open. knuppel naar boven, naar onder, in rust , heen en weer bewogen , ....
Het zal wel heel simpel zijn maar ik ben even niet mee.
Is er iemand die mij wat meer info kan geven?
vgr Marc

Wat geeft de handleiding aan? Ik neem aan, dat er geen geheugen in de schakelaars zit. On-line heb ik de handleiding trouwens niet kunnen vinden.

Het zou zomaar kunnen zijn, dat beide schakelaars stuk zijn geraakt bij de eerste keer aansluiten.
Als je het servosnoer nog niet aansluit op de ontvanger, schakelen ze dan al meteen door? In dat geval verwacht ik, dat ze defect zijn geraakt.

In zulke schakelmodulen zit als regel een elektronische schakelaar, die meestal wordt gevormd door een fet. Het stukje elektronica, dat in zo'n module de vertaling maakt van ontvangerpulsen naar een schakelcommando schakelt zo'n fet in en uit. Als het servosnoer niet aangesloten zit werkt dit stukje elektronica niet en blijft de fet uitgeschakeld.

Corien,
er was geen handleiding mee geleverd en ook ik heb niets gevonden op het internet.
Ik heb in de winkel uitgelegd wat de bedoeling was dus veronderstel ik dat het zou moeten werken.
( terug rijden is een enkele rit van meer dan 1 uur dus niet voor de lol efkes gedaan)

De 2de schakelaar heb ik gemeten voor deze aangesloten is.
het was een open + contact en de - is door gelust ( heb ook de behuizing geopend, en dit klopt.)
zodra er spanning op de bec is gekomen heeft het contact zich gesloten.
( gemeten, er was geen andere spanningsbron aangesloten)
In het draadje van mijn bouwproject ( sleper zeehond) is ondertussen ook gemeld dat ik het op een schakel functie moet aansluiten ipv op een servo bediening.
Dit ga ik deze avond even testen . Zit er dan verschil in deze 2 functies? Is er ergens meer info te vinden over al deze elektronica zodat het wat beter te begrijpen is. ( ik ben elektricien en heb 35 jaar geleden wel wat basis elektronica op school gezien.)
alvast bedankt ,
vgr Marc

Je moet niet proberen de uitgang te meten zonder, dat er een belasting aan hangt. In de meeste gevallen meet je dan door lekstroompjes de volle spanning. Een gloeilampje van je auto of fiets als belasting is het veiligst om mee te testen.

Of je een schakel- of propkanaal gebruikt behoort niets uit te maken. Schakelkanalen van je zender geven als regel volledige uitslagen, terwijl je met de stuurknuppelkanalen pas volle uitslag bereikt als je ook de trim gebruikt. Kanaalschakelaars met een vaste instelling schakelen meestal halverwege.

Informatie over de werking van dergelijke schakelaars zou ik zo een-twee-drie niet weten te vinden. Wel schema's voor elektronica hobbyisten.
Vroeger was het altijd een stukje elektronica, dat een relais schakelde. Tegenwoordig heb je die nog steeds wel. Vaak gebruikt men tegenwoordig echter een fet. Het principiële verschil daarmee is, dat één kant van de twee 'kontakten' al is verbonden met plus of min en (uiteraard) dat je geen klik hoort.

we zijn er uit :) :)
Het is dus belangrijk aan welke kant je de spanning aansluit en de verbruiker, draai je dit om gebeurt er niks .
iemand die originele JST stekkers gebruikt heeft dit probleem natuurlijk niet.
1 werkt er alvast nog, straks ook even de andere testen.
Corrien ,bedankt om mee te denken.
vgr Marc

Laatst bewerkt:
Hallo Marc het is natuurlijk al 5 jaar geleden dat jij het probleem had met de pichler master power switch. Hoop dat ik contact met je kan krijgen want nu zit ik met de schakelaar te knoeien en krijg deze niet aan de gang. Ik wil verlichting op de zender kunnen aan en uitzetten. Grts

Back