Pike Perfection ombouw F3J naar F5J

Discussie in 'F5J' gestart door Lyckele, 26 okt 2016.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Kan je ze er niet met de CNC aanzetten?
    Je hebt de machine toch :rofl:

    Sorry, kon het niet laten na de reacties die gingen over de CNC.
    Je ziet maar, niet alles is met CNC op te lossen. De echte modelbouwer komt ook nog aan de pas.
    Laat de plaatjes maar komen hoe het geworden is. Ik geniet van zo'n verslag.
     
  2. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Nog een echt niet te versmaden voordeel van de dure ring....koeling!
    Dat ding geleidt de warmte van je motor naar een belangrijke opp direct achter je spinner, die trouwens hol is
    Jou epoxyplaatje is als koelelement niks waard.
    Ik heb een Tenshock EDF in gebruik met een 15x8 GM. Gemeten met mijn eagletree datalogger. 450W 30s. Rendement van de aandrijving (electrisch) 81,4%. D.w.z dat je gedurende 30s meer dan 80W dissipeert. Die toestellen hebben zo goed als geen ventilatie! Hoe denk jij die warmte kwijt te raken?
    Al eens aan die motor gevoeld na 30s 450W? Ik wel, dankzij die metalen ring kan ik dat gewoon voelen aan de rand net achter de spinner. Gloedheet...maar als die vliegt zal de luchtstroom een welkome koeling brengen voor de ganse motor.

    Hier ga ik stoppen met argumenten aandragen, waarom dit beter is. "You can bring a horse to the water....". En eigenwijs zijn we niet he :hammer:
     
  3. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Harderwijk
    Na jouw argumenten aangehoord te hebben kan ik me bijna niet voorstellen dat iedere houten, epoxy of wat voor motorschot,anders dan the fabulous aluminium versie , niet na iedere vlucht naast de romp ligt inclusief motor wegens ernstige oververhitting. Overdrijven is ook een kunst niet?:banana:
     
  4. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Weet niet of jij echt stuurstangen gebruikt, dus metaal .
    Is dit dan geen oplossing , afstellen inbus vastzetten, ruderhorn op servo plaatsen
    ruderhorn.JPG
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    4 gaatjes extra in het epoxy spantje (naast de 4 schroefgaatjes om de motor vast te schroeven) zijn genoeg om wat lucht langs de motor te laten stromen en deze weer af te laten koelen.

    Maar iedere binnenloper zal wat tijd nodig hebben om echt af te koelen. Het belangrijkste onderdeel, de rotor, zitten binnenin die metalen behuizing waar nauwelijks lucht langs stroomt. Als de motor echt warm is (70graden +), kan het meer dan 45 minuten duren voordat de rotor afgekoeld is.
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    'Helaas' zitten er carbon stuurstangen in de Pike! Maar komt wel in orde We zijn modelbouwers

    [​IMG]
    En zie op deze foto mijn (cnc gefreesde) motorschotje. Zitten openingen in voor de koellucht.

    Die alu ring zal het beter doen, maargoed. Dit voldoet ook best wel
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  7. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Probleem is dat de romp zo goed als geen openingen heeft zodat de lucht kan doorstromen. Ik zie daar niemand bewust openingen voor maken.....weerstand?
    Als je dan het voordeel kan hebben, een metaaloppervlak aan de buitenkant van de vlieger te hebben, in intiem thermisch contact met de motor, lijkt me dat een belangrijke stap vooruit..
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Wanneer je erin slaagt, F5J vliegend tenminste, je motor dusdanig warm te draaien dat je zoiets nodig hebt, doe je toch wat anders niet helemaal goed ............
     
  9. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Dat motorschotje ziet er mooi uit maar bedenk wel dat bij een wat hardere landing alle krachten komen op de drie verbindingstukjes naar de buitenste ring. Ben je niet bang dat dat afbreekt?
     
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is gelukt! De roeren zijn aangesloten en bewegen soepel en spelingsvrij. Ik heb uiteindelijk dus de quicklinks rechtstreeks op de carbon buisjes ge-endfest. Er was geen mogelijkheid om verder naar achter te werken door dit kleine gaatje. Dan had ik een groter luikje moeten maken. Dit werkt perfect en naar volle tevredenheid! Mooi spul, dat endfest..
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ondertussen aan het testen en aan het puzzelen hoe ik de ontvanger en het hele zaakje zo mooi mogelijk ingebouwd krijg. Tikkie offtopic maar voor alle FrSky vliegers die ook redundancy systemen willen gebruiken... Kies op dit moment de rBus-10 en niet de rX8r... Die rX83 heeft een seconde vertraging voordat de tweede ontvanger ingeschakeld wordt in een failsave setting van de hoofdontvanger.. Niet bruikbaar. Heb er voor FrSky een video van gemaakt. Hopelijk gaan ze snel een batterij goede programmeurs aannemen daar.

     
  12. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Harderwijk
    Een hele batterij van programmeurs aannemen doen ze bij Frsky zeker niet! Daarom is de apparatuur naar verhouding zo goedkoop. En de software is voornamelijk open source met wel een hele batterij van vrijwillige programmeurs op het internet.
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hihi we gaan weer offtopic. Maar dit is niet geheel juist. OpenTX is inderdaad open source en door community gebouwd. De firmwares in hun rf modules en ontvangers zijn helaas proprietary.. De Horus is inmiddels buiten OpenTX ook voorzien van een eigen menu-driven besturingssysteem voor diegenen die OpenTX te lastig vinden. (En goedkoop kun je t ook niet meer noemen helaas, voor wat betreft de Horus dan) .

    Over dit onderwerp verder in het FrSky topic, hier weer Pike gerelateerd posten lijkt me
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    In mijn Xplorer zijn die drie stukjes nog een stuk (1/3e?) smaller, en houden het probleemloos. Ook bij minder zachte landingen.
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Vandaag de hele mikmak ingebouwd:

    Allereerst de backup ontvanger. Deze komt achterin met de antenne's naar buiten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan de redundancy bus, de hoofdontvanger en een vario. Lekker op elkaar gestapeld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Past precies. Dit hele zaakje vervolgens tot bijna tussen de vleugels gedrukt. Heb nu veel ruimte voor de accu!

    [​IMG]

    Reisenauer vertelde me dat met GM bladen een recht middenstuk op de spinner mooier is. Daar ben ik het achteraf denk ik niet geheel mee eens. Eens zien of we die spinner nog even omruilen voor een Z spinner

    [​IMG]
    [​IMG]

    Door dat hele redundancy verhaal haal ik mijn streefgewicht niet meer, maar ach.. Hebben weer eens iets nieuws geprobeerd.

    Pike Perfection LS
    Romp: 564
    Joiner: 72
    Stabilo: 40
    Vleugel1: 532
    Vleugel2: 536

    Enkel accu nog daarbij. 1850 gram zal t zijn.
     
    vissermax, Lyckele, HBZWEEF en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Moet echt naar een lichtere accu. Deze TP1300 moet ik volledig naar achteren drukken om een CG van 108 te krijgen. Ff 3s 1000's bij SLS bestellen.
     
    PascalvO vindt dit leuk.
  17. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
  18. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Of de neus inkorten, is dat een optie ??
     
  19. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Plakje lood op de staart :D
     
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Haha lol, nee 108 is goed toch? Ik laat het lekker zo! Geen lood nodig. Straks iets lichter accu'tje en klaar is kees. Bij deze romp een iets groter spinnertje nemen en dus de neus verkorten is uiteraard ook een optie. Maar het zit volledig naar wens zo
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina