Hallo,
Ik ben begonnen aan een nieuw project voor de winter 2012/2013. Het is een Pilatus B4 met een spanwijdte van 4,6 meter van de Firma Rippin.
Dit seizoen is de interesse voor het zweven weer gewekt, o.a vanwege de zeer geslaagde vintage zwever dag op het veld van onze vereniging in 's-Hertogenbosch. Het besluit is dus genomen om dit keer een grote schaalzwever te bouwen. Na veel internetspeurwerk ben ik op bij de Firma Rippin uitgekomen. Deze firma levert een enorm scala aan zwevers en motormodellen in alle soorten en maten. Alle modellen worden op bestelling in eigen werkplaats gebouwd. Omdat er wat wisselende berichten op het internet stonden met betrekking tot de kwaliteit, heb ik besloten eerst een kijkje te gaan nemen. Daarom met een mede clublid naar Iserlohn gereden en ik moet zeggen..dit was een zeer geslaagd uitje..We werden hartelijk ontvangen door Fraulein Sabine, die samen met 3 zonen het "geshaeft" draait. We hebben een rondleiding gekregen door de "fabriek" en hebben vele tips en tricks meegekregen. de kwaliteit van de modellen was boven verwachting goed. Alle rompen worden zelf gevormd en de vleugels worden in styropor abachi gebouwd. Vooral de vleugels zijn een plaatje. Opgebouwd met 2 liggers, een laag glas en een laag carbon over de gehele vleugel. Knal hard en stijf en niet te zwaar! Dus de koop is gesloten en ik kan weer aan de slag.
Hierbij alvast een paar foto's. De kleurstelling heb ik nog niet besloten. De meeste Piltussen zijn uitgevoerd in het schema zoals te zien is in de foto. Ik ben nog op zoek naar iets speciaals! Het model gaat ongeveer 8 kilo wegen. (dus een beste brok) Het is de bedoeling om het model met een sleepkoppeling uit te voeren maar ook een electrische aandrijving te geven. Dit wordt ofwel een pylon op de romp ofwel een motor in de neus. Ook hierover moet ik nog een ei leggen. Ik hoop met 6 cellen lipo uit te komen. Bij 22 Volt, 8 kilo en 150 Watt per kilo geinstalleerd vermogen zou een stroom van 55 Ampere voldoende zijn. 150 Watt per kilo geeft waarschijnlijk een redelijke stijgsnelheid (helaas niet vertikaal
).
In idergeval nog vele beslissingen te nemen..maar ik hoop ook via dit forum nuttige tips te krijgen.
Groet Ger en wordt binnenkort vervolgd!
Ik ben begonnen aan een nieuw project voor de winter 2012/2013. Het is een Pilatus B4 met een spanwijdte van 4,6 meter van de Firma Rippin.
Dit seizoen is de interesse voor het zweven weer gewekt, o.a vanwege de zeer geslaagde vintage zwever dag op het veld van onze vereniging in 's-Hertogenbosch. Het besluit is dus genomen om dit keer een grote schaalzwever te bouwen. Na veel internetspeurwerk ben ik op bij de Firma Rippin uitgekomen. Deze firma levert een enorm scala aan zwevers en motormodellen in alle soorten en maten. Alle modellen worden op bestelling in eigen werkplaats gebouwd. Omdat er wat wisselende berichten op het internet stonden met betrekking tot de kwaliteit, heb ik besloten eerst een kijkje te gaan nemen. Daarom met een mede clublid naar Iserlohn gereden en ik moet zeggen..dit was een zeer geslaagd uitje..We werden hartelijk ontvangen door Fraulein Sabine, die samen met 3 zonen het "geshaeft" draait. We hebben een rondleiding gekregen door de "fabriek" en hebben vele tips en tricks meegekregen. de kwaliteit van de modellen was boven verwachting goed. Alle rompen worden zelf gevormd en de vleugels worden in styropor abachi gebouwd. Vooral de vleugels zijn een plaatje. Opgebouwd met 2 liggers, een laag glas en een laag carbon over de gehele vleugel. Knal hard en stijf en niet te zwaar! Dus de koop is gesloten en ik kan weer aan de slag.
Hierbij alvast een paar foto's. De kleurstelling heb ik nog niet besloten. De meeste Piltussen zijn uitgevoerd in het schema zoals te zien is in de foto. Ik ben nog op zoek naar iets speciaals! Het model gaat ongeveer 8 kilo wegen. (dus een beste brok) Het is de bedoeling om het model met een sleepkoppeling uit te voeren maar ook een electrische aandrijving te geven. Dit wordt ofwel een pylon op de romp ofwel een motor in de neus. Ook hierover moet ik nog een ei leggen. Ik hoop met 6 cellen lipo uit te komen. Bij 22 Volt, 8 kilo en 150 Watt per kilo geinstalleerd vermogen zou een stroom van 55 Ampere voldoende zijn. 150 Watt per kilo geeft waarschijnlijk een redelijke stijgsnelheid (helaas niet vertikaal

In idergeval nog vele beslissingen te nemen..maar ik hoop ook via dit forum nuttige tips te krijgen.
Groet Ger en wordt binnenkort vervolgd!