Pilatus PC-6/B2-H2 Turbo-Porter => 3G-EF | c/n 769

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 18 okt 2014.

  1. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Prachtig, dankje! Die tweede keer zet ie 'm mooi neer zeg. Leuk dat je hem even deelt, zeer welkom! :yes:

    Motiveren, dat is niet nodig ;).. ik besteed elke dag minimaal een uur tot enkele uren aan de tekening. De puzzel begint langzaam in elkaar te vallen, sommige lijnen vergen veel uitzoekwerk. De outlines vorderen gestaag, kan niet wachten tot ik met de constructie kan beginnen!!

    Dit soort filmpjes maken wel dat ik nog meer uitkijk naar de bouw en het vliegen, wat wil ìk graag een Turbo-Porter :D.

    Ik zit ook nog wel met de belettering van de c/n 769: ik heb echt hele toffe close-ups, maar nog kan ik vrijwel nergens lezen wat er staat.. ik heb enkele details mooi in beeld, maar de meeste teksten met instructies bij deurklinken, luikjes e.d. kan ik niet lezen. Iemand enig idee hoe je aan zoiets komt?

    Wat voorbeelden van detailniveau van de tekening op dit moment, als eerste de linkerzijde van de romp met de brandblussersticker (rood met witte rand) en het opstapje onder de openslaande zijdeuren:

    [​IMG]

    En de rechterzijde van de romp met links de registratie (zie boven), daarnaast de deur voor de bergruimte (van stoelen?) en op het paneel daarvoor het rode kruisje op een wit rondje met zwarte omlijning:

    [​IMG]
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ik zal er even voor moeten zoeken, maar als het goed is heb ik de handboeken/instructieboeken van de Porter nog ergens digitaal. Heb een keer een dag zitten scannen.

    Staan veel detailtekeningen in en ook alle teksten die je nu zoekt.
    Dit soort plaatjes.
    [​IMG]

    Als je interesse hebt, stuur dan even een PB met je mailadres.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dat zou super zijn! Ik heb je een PB'tje gestuurd :)
     
  5. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Het vervelende is dat het in het duits is volgens mij :rolleyes:
    ik heb in het zelfde album als voorheen een aantal foto's toegevoegd met engelse labels. Jack up here is : hier aufbocken (o.a. achter op de staart) , de rest weet ik niet.
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Robert ,

    Wat een interessant project heb je hier gestart ,net je als je P47 zal ik ook dit gaan volgen. Erg leuk dat je in deze fase al een draadje hebt geopend.

    Mvg,

    Bart
     
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Klopt, dat is nog een uitdaging ja, maar ik kijk wel hoe ver we komen :D

    Dankje Bart! Ja, ik twijfelde eerst, omdat ik nog niet zeker weet of het gaat lukken en eerst wilde wachten tot het ontwerp t/m de constructie af was, maar als ik nu zie hoeveel input en hulp ik al heb gehad, ben ik erg blij nu al een draadje te hebben geopend! Proces is hopelijk ook leuk om te volgen en erg leerzaam voor mij! :cool:
     
  8. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Eindelijk de afmetingen van de neus af! :thumbsup:

    Dat was een aardige puzzel omdat daar maar één afmeting bekend was uit de tekening van Pilatus zelf en de rest van de neus klopte niet op tekening (is meer schematisch dan schaal). Je kunt ook zien welke bouwers die tekening als uitgangspunt hebben genomen trouwens: allemaal een neus die in één rechte lijn naar beneden/voren loopt, terwijl er toch echt een knikje in zit...

    Nu kwam juist die ene maat steeds niet uit en ik heb nogal wat variabelen, maar na enkele aanpassingen en nog meer info (dank Jitze!) is het nu gelukt. De outlines van de romp zijn 95% af. Ben nu met de laatste paneellijnen, antennes en roostertjes bezig, dan nog de tekstjes en door met landingsgestel, vleugelposities / invalshoek en details onderkant vleugel.

    Binnenkort weer wat plaatjes :D
     
  9. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat ik dit draadje ga volgen. @Robbert, weet jij hoeveel V-stelling de Porter heeft?
     
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Goeie vraag, ik heb ergens gelezen dat de Porter geen V-stelling heeft, maar dat geloof ik niet als ik de foto's zie.. ook op de 3-views is een duidelijke V-stelling te zien (behalve natuurlijk weer de schematische tekening van Pilatus zelf, terwijl hun illustratie wel weer V-stelling heeft...).

    Lang verhaal kort: ik heb bij de meeste schaalmodellen een V-stelling van 1 graad gezien en dat komt ook overeen met de 3-views. Geen V-stelling ziet er bij een model wat raar uit (lijken de vleugels juist te hangen) en een klein beetje V-stelling kan ie wel gebruiken. Dus ik ga voor 1 graad. :cool:
     
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Is dat dan 1 graad per vleugel?
     
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja inderdaad, de meest betrouwbare 3-views die ik heb zitten allemaal op +/- 1 graad per vleugel.
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Bedankt voor het antwoord!
     
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Geen dank, succes met jouw Porter! Ben benieuwd naar het resultaat... nog een vraagje aan jou: wat wordt de spanwijdte (en doelgewicht) bij jouw kist? Mijn plan is 2,16 m of heel misschien 2,52 m, gewicht zo laag mogelijk (uiteraard)!
     
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Dank je! Hij word 2,50m en ik probeer onder de 7,5 kg te blijven. Liever nóg lichter maar dat zie ik tijdens de bouw wel. Moet ik wel zeggen dat Jan Hein er enorm veel werk in heeft gestoken. Dat is wel te merken tijdens het bouwen. Nog ff de laatste puntjes op de I, en dan gaat het rap met bouwen.
     
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Nog bedankt voor de tekst close-ups! Die zijn echt super :D! Tof dat je die moeite genomen hebt!!

    Nu ik de Engelse close ups heb (mede dankzij Jitze ook!) en die kan gebruiken als basis voor de tekening, kan ik m.b.v. de 'minder scherpe foto's' van de 3G-EF c/n 769 en Google Translate toch de teksten vertalen en hoewel ik niet kan lezen wat er staat, kan ik wel zien dat de vertaling klopt:

    [​IMG]

    Niet gek toch? :cool:
     
  18. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Nu ik steeds meer in de details duik valt het mij op hoeveel verschillen er zijn tussen de 3G-EF en de 3G-EK (waarvan ik beiden close-ups heb): gezien de gelijktijdige aanschaf door dezelfde eigenaar, ging ik ervan uit dat de kisten vrijwel geheel gelijkwaardig zouden zijn. Dat is allerminst het geval: een zijruitje in de 3G-EK mist bij de -EF en andersom heeft laatsgenoemde weer een ronde inzet in de voorruit.. de labels op de romp (zoals de aanduiding van de 24 volt aansluiting) lijken niet eens op elkaar, je zou toch zeggen dat het makkelijker is daarvoor dezelfde te gebruiken? En de plaatsing daarvan is helemaal totaal verschillend: alsof ze zomaar wat opplakken.

    Van links naar rechts: de standaard voor civiele Porters, de 3G-EK en de 3G-EF.

    [​IMG]

    De Duitse tekst is "AUSSENBORD ANSCHLUSS" en deze staat bij de EK onder elkaar naast het luikje, terwijl hij bij de EF in één lijn staat onder de paneellijn daar vlak onder.

    Het lastige hiervan is dat ik niet al het beeldmateriaal op hoge kwaliteit van de 3G-EF heb (is eigenlijk niet leesbaar op de rechter foto) en juist allerlei foto's wilde combineren. Nu heb ik dit detail dus 3x kunnen tekenen, want ik ken het van civiel, maar dat symbool bleek nadat ik het af had te ontbreken op de militaire versies, toen de scherpe close-up van de 3G-EK gepakt en toen kwam ik erachter dat dat zo helemaal niet op de 3G-EF staat... :roll:

    Blijkt meer en meer hoe waardevol het is om echt een volledig duidelijke walkaround van één kist te hebben en dat het bij vliegtuigen eigenlijk niet te doen is om vanalles te combineren (of je krijgt er hoofdpijn van), als je echt schaal wil gaan.
     
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik weet niet of je F4C wilt gaan doen, maar de aanpak daarvan kan je wellicht helpen.

    Bij een F4C schaalmodel is het belangrijk oftewel handig, om eerst je documentatie-set te maken. Die set is vervolgens het uitgangspunt voor je model. Je bouwt dus niet het origineel na, maar de documentatie-set, want dat is waarmee de jury het vergelijkt.

    Natuurlijk kan je voor jezelf ook nog ander referentie-materiaal gebruiken om uit te zoeken hoe 'iets' zit, maar die documentatie-set is dan een selectie die het je makkelijker maakt en voorkomt dat je verzuipt.

    En als je je documentatie van te voren rond hebt, krijg je ook niet het probleem dat je achteraf nog bewijs moet gaan zoeken.

    ... for what it's worth!
     
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel voor je waardevolle input Henri! F4C is geen doel op zich, maar het niveau daarvan is wel mijn ambitie voor nu en de optie wil ik ook graag openhouden.

    Ik ben daarom al bezig met het verzamelen van schaaldocumentatie (inderdaad op basis van dat draadje van Gerald) en zie het maken van mijn exacte 3-view als leidraad voor het verzamelen van die info. Maar dat verzuipen is wel iets wat ik nu herken :).

    Het lastige is dat er werkelijk geen enkele 3-view die ik kan vinden nauwkeurig genoeg is. En ik kan het niet hebben om te starten met een afwijking waarvan ik weet dat die er is... daarom dacht ik maak ik liever mijn eigen exacte 3-view en hoewel dat niet mag voor F4C (tenzij ik hem laat ondertekenen door Pilatus, wat ook nog altijd een optie zou kunnen zijn), heb ik liever iets waarvan ik zelf weet dat het klopt, dan dat ik met wedstrijden mee kan doen (gezien mijn uitdagende agenda toch niet direct een optie).
     

Deel Deze Pagina