Pilatus PC-6/B2-H2 Turbo-Porter => 3G-EF | c/n 769

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 18 okt 2014.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Dat probleem heb je bij ieder vliegtuig. Het F4C-antwoord is dan: kies de beste en hou je daaraan. Wel kan je er op aangeven wat er niet aan klopt en wat je dus anders hebt gedaan en dat ondersteunen met een foto.

    Dat mag ook en misschien is het helemaal niet zo'n probleem om ze een stempel/ondertekening te vragen. Stuur ze nu een e-mail of ze dat willen doen, dan weet je dat alvast.

    Sowieso is het handig om eerst je uitgangspunt vast te stellen.
     
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja.. dat gaat voor mij echt niet werken, sorry :(.. als eersteklas pietje-precies is voor mij het verschil tussen een echte Porter en de beste 3-view net zo groot als dat van een echte Porter en de 3-view van een willekeurige hoogdekker. Ik kan je met wat tekeningen zo overtuigen, maar dat kost me weer wat veel tijd, dan ga ik liever voor optie:

    Goed idee! :cool:
     
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Dat begrijp ik heel goed, hoor.
     
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Maar bottom line is: stel een uitgangspunt vast om niet te verzuipen.
     
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Gelukkig, ben ik niet de enige :D

    Hier een close-up van wat ik nu heb (24 volt tekst moet bij 3G-EF trouwens ook nog wat naar beneden..):

    [​IMG]

    Ik ga mij eens bezinnen over het uitgangspunt!
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Een vraagje over de turboprop-uitlaat, wellicht heeft iemand de relevante kennis:

    Links de 3G-EF, rechts de 3G-EK:

    [​IMG]

    Dat de EK de roostertjes en de plaat voor de luchtinlaat mist was me al bekend, maar het is mij ook opgevallen dat de vorm van de uitlaatpijp van de turboprop anders is: ovaal en open bij de EK (en het merendeel van de civiele kisten) en plat en in 4 kamers verdeeld bij de EF.

    Iemand enig idee of dit op een ander type motor duidt?
     
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik ben ondertussen alweer een heel eind gevorderd met de romp. Op 5 tekstjes na en een antenne en verlichting bovenop de romp tussen de vleugels, heb ik alle details af. Hier een low-res preview:

    [​IMG]

    Staat hierna nog op mijn lijstje:
    • Positie en invalshoek vleugel en stabilo / hoogteroer
    • Onderzijde hoofdvleugel afmaken (details checken en afmetingen stuurvlakken)
    • Boven- en onderaanzicht van de romp
    • Landingsgestel incl. staartwiel
    • Vooraanzicht (i.v.m. landingsgestel)
    • Wing struts

    Dan de schaaldocumentatie compleet maken en ik kan met de constructietekening beginnen. :cool:
     
  8. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Robert,

    Je maakt er heel wat werk van.
    Als je zo doorgaat word het een topkist.

    Ton
     
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankje Ton! Hoop dat ik dit detailniveau volhoud :).. maar vanavond de hoofdvleugel geplaatst en details afgemaakt op de romp. Met dit tempo moet ie snel af zijn en ik hoop ook binnenkort de tekening uit Canada binnen te krijgen.

    Eerstvolgende vraag / uitdaging: neem ik de (schaal) asymmetrische inverted airfoil voor het stabilo of een symmetrische variant? Symmetrisch is veiliger maar misschien verminderen de STOL-capaciteiten dan? Of zouden die op deze schaal sowieso geen effect hebben?
     
  10. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Robert, heb je hier wat aan?
    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze twee foto's heb ik in Zeltweg gemaakt.

    Mooi project!

    Johannes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Johannes! Dergelijke info is altijd welkom :)
     
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ondanks dat het nu rustig is in dit draadje de afgelopen week weer niet stil gezeten :D...

    In het Aerodynamica forum ben ik een discussie gestart over de vleugelprofielen van hoofdvleugel en stabilo. Super interessant, erg leerzaam en zelfs een mod van het originele profiel voor lagere Re-waarde ontvangen van een zeer vriendelijk MBF-lid. Onderzoek is nog niet afgerond wat mij betreft, maar ik heb een richting die ik verder ga uitwerken. Voor meer details, zie: http://www.modelbouwforum.nl/forums/aerodynamica/220762-omgekeerd-asymmetrisch-stabiloprofiel-voor-schaaltoepassing.html

    ..en ik heb afgelopen week de tekeningen uit Canada binnengekregen. Precies een maand onderweg geweest. Volledig met de hand (potlood) getekend. De structuur lijkt goed en licht, zeker lichter dan de MrAerodesign Porter waar deze variant van afstamt, maar ik heb voor mijn schaaldetails wel volledig ingedekte vleugels en rompzijden nodig. Daarnaast wil ik uiteraard van mijn 3-view uitgaan die nog in ontwikkeling is. Ik zal dus deze bouwtekening niet exact overnemen, maar wel gebruiken als inspiratie voor het uitwerken van mijn Porter.

    Maar eerst dus de ontvangen plannen 'as is' digitalizeren en daarna terugsturen (digitaal uiteraard). Ik zit na twee avondjes werk op ongeveer 75% nu:

    [​IMG]
     
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Even een korte update: helaas is het project stil komen te liggen. Mijn werk vraagt extra tijd en ik ben met wat extra projectjes bezig gerelateerd aan mijn werk. Dit zal nog wel even zo blijven, dus de tekeningen blijven nog even in de kast liggen tot ik weer tijd heb. Op zich niet erg, ik kan er altijd zo aan verder! To be continued...
     
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Korte update voor iedereen die dit draadje vindt via de zoekfunctie: het project is voor langere tijd 'on hold', ik ben een ARF hoogdekker van 2,75 m span aan het bouwen momenteel, die om en nabij dezelfde vliegeigenschappen heeft als deze Porter, maar dan ook wat meer acrobatisch. Daarmee zou een eerstvolgend project niet snel de Porter worden omdat ik al zo'n type kist heb, en daarnaast heb ik de conclusie getrokken dat ik veel teveel projecten had lopen.

    Gezien het detailwerk en de vergevorderde aanzichten en constructie ga ik deze tekeningen zeker nog eens afmaken, ik bewaar natuurlijk alles goed!

    Mocht iemand behoefte hebben aan een of ander qua tekeningen en / of aanzichten, stuur even een PB'tje :).
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  15. solitairyman

    solitairyman

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    21
    Robert,
    zie je PM ik heb info voor je.
    In bijlage enkele tekeningen...
    Noël
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. solitairyman

    solitairyman

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    21
    ...en meer
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Noël,

    fantastisch! Zoals je kunt zien in mijn laatste post is het draadje even on hold, maar ik wil nog altijd meer informatie verzamelen over deze prachtige kist en hoop uiteindelijk tot een gedetailleerde set schaaltekeningen te komen. Dank voor de bijzonder nuttige informatie :)

    Rob
     
  18. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    Hoi Hoe gaat het met het Porter project? Ik ben inmiddels ook bezig met het tekenen van een 220 cm PC6 versie in Sketchup. Dan past ie tenminste nog in mijn auto.
    Ik heb inmiddels de romp zijkanten getekend. De vleugels ga ik niet tekenen want dat wordt toch NACA 2415 en dan 1 meter per stuk. Lekker makkelijk.
    Ik wilde vleugels het liefst uit foam snijden. Ik heb al eerder een 2 meter vleugel uit foam, 1,5mm balsa gemaakt en die kwam uit op 1050 gram inclusief servo's en bespanning.
    Ik vraag me af of een houten vleugel zoveel lichter is. Moet haast wel. Ik wil hem wel licht bouwen.
    Het wordt een electro uitvoering en als ik geld over heb een soundmodule erin zetten.
    Ik ga hem niet schaal maken, maar hij moet er wel een beetje leuk uitzien. Ik hoor het wel van je. Ik ga zeker de tekening bestuderen die je hebt gekregen uit Canada. Ik heb dat verslag van hem ook gelezen op rcgroups.
    Red
     
  19. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Gaaf dat je de PC-6 wil gaan bouwen Red! Mijn project is zoals hierboven vermeld stilgevallen. Ik heb altijd veel meer ideeen en projecten dan tijd.. maar dat is volgens mij zo'n beetje standaard in deze hobby. En toen ik een Hangar 9 Valiant heb gebouwd als 'tussendoor' project ben ik niet meer verder gegaan met de Porter, omdat die qua type kist (hoogdekker) en grootte vergelijkbaar is. Maar de files liggen er nog en wie weet heb ik ooit weer tijd om het op te pakken. Zin blijft sowieso want ik vind de Porter nog altijd fantastisch om te zien.

    Ik heb geen ervaring met de gewichtsverhouding tussen een schuim of balsa vleugel, maar zelf altijd de voorkeur om met balsa te werken. Zou 't leuk vinden als je een draadje maakt zodat we je bouwproject kunnen volgen!
     
  20. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    Ik ben blij met jouw fotos van de bouwtekening van je canadese vriend. Hij heeft gelijk die tekeningen van MRAERo zijn wel mooi maar ze lijken me ook veel te zwaar:
    Ik ga niet zo heel erg gedetailleerd tekenen hoor. Ik heb wel 1 vraag. Ms dat jij het weet.
    Ik ga dus NACA2415 gebruiken, vleugelkoorde 28 cm, spanwijdte 1 vleugel 100 cm, rompbreedte 17 cm, vandaar 220cm. Ik zit alleen met het instelhoekverschil tov stabilo (NACA 0009).
    Als ik het zo bekijk op mijn tekening lijkt me 2 graden teveel. Wat staat er op de tekening van de canadees of MR Aero? Zij gberuiken ook NACA2415.
    Dat is het laatste wat ik wil weten en dan ga ik naar de Gamma en bouw een Porter ;-)
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina