Piper J3 US Navy HK

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door waa01, 12 aug 2017.

  1. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Als een tussendoortje was mijn oog gevallen op een schuimpje:
    De HK Piper J3 in US Navy versie, mooi schaal zoals het leek
    https://hobbyking.com/en_us/h-king-j3-navy-cub-1400mm-pnp.html

    (PnP) als ARF (Allerminst Ready to Fly).
    Van tevoren wel wat huiswerk gedaan wat ik kan gaan verwachten van deze kit op RC Groups
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2844270-H-King-Navy-J3-Cub

    Dus een gewaarschuwd mens.........toch proberen.....besteld en week later in huis met een 4S 2200 accu
    20170803_103920_resized.jpg

    Voor de prijs van een (kale!) FunCub
    Ben benieuwd
     
  2. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    De inhoud van de doos was efficiënt gepakt maar wel degelijk netjes.
    Geen bouw instructies, die moet jezelf downloaden van hun website
    https://hobbyking.com/media/file/h/-/h-king_j3_navy_cub_manual.pdf

    Alles netjes verpakt in aparte zakjes.....eerste impressie....goed
    20170803_104550_resized.jpg

    Alles zat al ingebouwd, motor, regelaar, servo's.
    Dus ontvanger en accu erin................klaar?
    In het midden van de foto zie je een plastic zakje met de support voor de FPV camara die ik niet ga gebruiken, gewoon om mee rond te vliegen
     
  3. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Eerst even kijken of alles nog heel is...helaas er is wat schade op de romp achter bovenop en aan de zijkant ter hoogte van het landingsgestel.
    20170803_105306.jpg en 20170803_105247.jpg
    Nu kun je twee dingen doen.....
    1, reclameren en een nieuwe vragen(wat werkt, losse parts zijn voor dit model goed te krijgen!)
    2, nemen zoals het komt voor die prijs(!) en kijken of het storend is en eventueel zelf fixen
    Dit laatste heb ik besloten, kan ik er lekker mee verder!
    Mooie kleuren, authentiek net als het origineel!
    De echte 2.jpg

    Kijken of we hem hierop kunnen gaan laten lijken! Mooi toch?
     
  4. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Op het RCgroups forum begrepen dat het landingsgestel niet goed past, dus eerst alles "droog" passen.....inderdaad...

    20170803_123956_resized.jpg

    Als je het in elkaar zet zoals de bedoeling is dan zit er een opening van 4 a 5mm tussen de romp en de "fairing"

    Zo zou het moeten zijn 20170803_124354_resized.jpg maar dit gaat het worden 20170803_124549_resized.jpg
    Je ziet dan dat bij de wiel as de plaat niet zit zoals de bedoeling is, zal niet opvallen, zit achter het wiel!
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2017
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Leuk kistje!

    Die opening hoort daar, is schaal en dus niet fout, kijk maar naar het origineel.
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Waar is op je laatste foto de bevestiging gebleven? Die sluit wel aan zoals per origineel :)
     
  8. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Met de rest gemonteerd komt het er dan zo uit te zien, het stangetje dat naar de veer loopt zit goed om het verenstaal heen, alleen niet in het "slot" waar het eigenlijk in moet zitten!, dus extra lijm is hier noodzakelijk! Het valt nog niet op.
    Eigenlijk als je goed kijkt (uitvergroten!) zie dit zelfde ook op de website plaatjes van HK zelf.................design foutje!
    Hieronder weer wat plaatjes
    Zo wordt het 20170803_130428_1502039133099_resized.jpg Maar dit was de bedoeling! 20170803_130522_resized.jpg
    Valt niet echt op
    20170803_130752_resized.jpg

    Dan het "CUB" wiel dopje
    20170803_130306_resized.jpg De giet rafeltjes eraf halen voor het mooi ronddraaien van het wiel!

    Je moet er ook op letten de volgorde van assemblage!
    Het beste is met het wiel te beginnen!?
    Je schuift het wiel er eerst op dat je dan ver naar achteren kan schuiven zodat je het wieldopje netjes er helemaal op kan draaien met de vingers zonder te beschadigen!
    Want er zitten geen gaatjes in voor bv een circlip tang om de "wheel hub cab" er later op te draaien en die zie je modellen rondvliegen waar dat wieldopje niet goed aansluit!
    Het wiel zal nu worden opgesloten op de as als je vanaf de achterkant verder alles opbouwt, "fairing" erop en dan het stangetje waar de veren aan komen, etc
    Dus niet het wiel als laatste willen monteren, ik hoop dat jullie dit snappen!
    20170803_180556_resized.jpg Hier zie je het resultaat.....valt niet op als je het niet weet!
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2017
  9. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Robert,

    Idd, niet van het echt te onderscheiden toch, maar in elkaar passen zoals ze het bedoeld hadden moet je dus niet gaan doen
     
  10. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    20170803_130707_resized.jpg Dit zou het worden als je gelijk alles gaat plakken!

    Ik weet, er moet een beetje ruimte tussen zitten, maar toch niet zoveel!
     
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dan volg ik je denk ik niet :), maar zoals je het nu hebt ziet er netjes uit!
     
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Nee idd, nu snap ik het! Dat is echt te veel, maar omdat je op je eerste plaatje voordeed dat ie ertegenaan moest, reageerde ik :)

    Een klein beetje moet, maar niet zoveel
     
  13. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Robert,
    Mooi, plaatjes doen het altijd.
    Dus die "fairing" zit iets hoger om goed aan de romp aan te sluiten
    Wordt vervolgd
    Gr
    Kees
     
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Lekker bezig!
     
  15. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Nu het staartwieltje.
    Origineel zijn er twee staal draadjes meegeleverd voor de aansturing vanuit het richtingsroer
    Hierdoor worden alle schokken (taxiën, opstijgen en landing) direct op het roer overgebracht, misschien niet handig
    Hiervoor in de plaats komen twee veertjes uit balpennen
    20170803_180656_resized.jpg
    Ben benieuwd hoe dat gaat sturen
     
  16. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Dan de staart erop.
    Hier geen problemen, past goed en hoeft eigenlijk alleen maar geschroefd te worden, je zou een druppeltje CA kunnen gebruiken, heb ik niet gedaan.
    Zat stevig en netjes haaks op elkaar. De "scheerlijnen" boven en onder, worden met de kleine veertjes gemonteerd. En het staartwiel stuurt goed mee!
    20170803_201424_resized.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2017
  17. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Maar.............
    De aansturing is natuurlijk "lightweight", het hoorntje van het hoogteroer staat wel erg ver uit en het hoorntje van het richtingsroer raakte net het hoogteroer als dat naar beneden staat! Oeps
    20170805_151134_resized.jpg De stangetjes verbogen ook in de romp als er teveel spanning(druk) op werd geoefend, geen support en ook geen buitenmantel rond de stuurstangetjes
    Dus dat gaan we anders doen, gewoon de klassieke methode, buitenmantel + binnenkabel + quicklink.
    20170805_170631_resized.jpg Ook de positie van het hoogteroer hoorntje een cm naar binnen, nog wel op de versteviging, ziet er beter uit.
    Het hoorntje van het richtingsroer een gaatje korter, nu speelt alles vrij.

    Zal wat zwaarder worden op de staart, zien we later
     
  18. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Zie hier....Jimmy McCullen................van Hangar 9, schaal 1/7 bij de lokale modelbouwwinkel
    20170805_145420_resized.jpg
    Een beetje naar voren, parallel aan de langs-as met hot-glue
    Op de achterste stoel, de J3 wordt vanaf achter gevlogen als er maar 1 inzit vanwege CofG
    Gr
    Kees
     
  19. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Verder met de vleugels.......................
    Een verbetering met de eerste J3 (gele) van HK is dat er twee extra carbon liggers zijn aangebracht...............maar...
    Die pasten net niet de OD was 6,0mm en de (carbon)buis in de vleugel was ID 5,9mm!
    Dus eerst geprobeerd het gat(diep!) met polijstpasta uit te halen, ging wel een klein stukje (zwarte rodsooi!), niet doen.
    De koolstof ligger schuur je ook niet zomaar af en de vezels gaan kapot..........dus.
    20170805_144307_resized.jpg
    Nieuwe staafjes van 5mm(!) met krimpkous op strategische locaties, gaat er goed passend in en vleugel is stijf genoeg
    Servo's zitten er al in met de originele "lightweight" aansturing
    Gr
    Kees
     
  20. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Volgende zijn de vleugel stijlen, montage is duidelijk.
    Ik heb wel de verf weggehaald van die kleine hulp stijltjes die zo in de vleugel steken, dan passen ze goed, los glijdend, niet vast lijmen
    Dan staat straks alles niet onder spanning of gaat krom staan.
    20170806_110458_resized.jpg

    In de kit zit ook een Y-kabeltje voor de rolroeren, moet je zelf voor kiezen.
    Ik heb ervoor gekozen omdat het net lang genoeg is als je de vleugel er vast op wilt laten zitten en niet teveel kabel opgepropt in de romp wilt hebben met twee langere extensies.
    Als je differentiaal besturing wilt op je rolroeren kan dat ook "mechanisch" door het servo heveltje niet(!) loodrecht op de aansturing te zetten, maar ietsje naar voren te laten leunen. Hierdoor is de horizontale weg van de stuurstang naar achteren groter dan naar voren en zal het roer meer naar boven dan naar beneden gaan!
    Gr
    Kees
     

Deel Deze Pagina