Piper Pawnee Hanger 9 op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door onno10, 7 sep 2018.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Vorig jaar heb ik een Piper Pawnee Hanger 9 overgenomen van een forumlid.
    Daar zit een Saito 20 cc motor op. Tot nu toe heb ik er niet mee gevlogen een reden is de nitro motor.
    Ik vind het te veel gedoe. Startkist meeslepen, afstellen kans op afslaan en met name de vette troep op de kist.
    En niet te vergeten de druppelende uitlaat in de auto.

    Kortom ik wil hem ombouwen naar .. ??
    Electro is de meest simpele oplossing. Maar om op een zomeravond even snel te gaan vliegen en eerst een 6S lipo laden is ook weer zoiets. Dus denk ik dat een benzinemotor de beste optie is.

    Nu is de vraag welke motor ?

    Hebben jullie een idee, advies ?

    https://www.horizonhobby.com/piper-pawnee-40-arf-han4030
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2018
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat denk je zelf?


    Daar kun je héél goed wat aan doen....

    Als je héél snel bent, kan ik er nog wat aan doen dit verlof.... Heb nog iets meer dan 3 weken.
     
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    :) Ja Bert. Over jouw ombouw heb ik ook nagedacht..
    Maar of ik het zelf kan is de vraag.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja natuurlijk kun je dat....

    En alternatief zorg je rap dat je de spullen in huis hebt (ontsteking, bougie, prop met één inch minder spoed dan er nu op zit) en dan jas je dat ding per expresspost naar mij toe. Krijg je hem een paar dagen later als benzinemotor weer terug. Nogmaals, moet je wel snel zijn, want ik ben nog ongeveer 3 weken thuis, en ik heb ook nog een OS Boxer van een andere klant op de testbank staan.

    Kost je de spullen plus de verzendkosten heen en terug.

    Moet je alleen nog zelf je brandstoftank aanpassen, en een ontstekingsschakelaar ergens in je kist er tussen frummelen.
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Dat is geweldig!!
    Morgen ga ik de motor eruit halen en de spullen bestellen.
    Haast heeft het niet de komende maanden ga ik toch niet mee vliegen..
    Alvast bedankt.:)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D mij maakt het niet uit, maar als het niet voor 1 Okt klaar is, word het pas half December....

    En als hij er eenmaal in zit, en je bent er aan gewend, dan vlieg je er vermoedelijk heel veel mee....
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kleine aanvulling: geld alleen als die prop die er nu op zit méér dan 6"spoed heeft.... anders gewoon 6" spoed en één inch minder diameter. Anders word je vliegtuig wel érg langzaam....
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    December of later is geen probleem.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor mij wel, want met de deuren open valt mijn garage niet te verwarmen....

    Nou, hup... sleutelen! :D
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Heb je een boodschappenlijstje voor mij ?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    -Ontsteking (waarschijnlijk bij voorkeur met 120 graden bougiedop)
    -Bougie (denk er om dat je ook later, als je een nieuwe nodig hebt, NIET in de modelbouw winkel een bougie van Saito zelf koopt!!!! Dat kost je je ontsteking!)
    -Optoschakelaar (hoef je niet naar mij toe te sturen, maar heb je wel nodig)
    -Viltclunk (idem, voor je zelf, niet voor mij)
    -Benzineslang (idem, en hoef je zelfs niet bij JustEngines te kopen, maar ze hebben het wel voor je)
    -Een geschikte propeller: Voor benzine OF 1"minder spoed, OF 1" minder diameter dan wat je voor methanol zou gebruiken, maar het hangt ook een beetje af van wat er nu op je vliegtuig zit, voor hetzelfde geld is die reeds bruikbaar. 17 x 6 is bijvoorbeeld redelijk acceptabel voor een 20 cc maar 16 x 6 zou beter zijn maar dat moet je echt zelf even bekijken. Ik kan wel wat getallen opnoemen, maar ik ken je vliegtuig niet.

    Optioneel maar sterk aan te raden:
    -Brandstoftank, half zo groot als wat er nu in je Piper zit (wat er nu in zit is "belachelijk groot" voor benzine)
    -Brandstoftank 60 ml (als vuil-opvang tankje)
    -Één benzinebestendige tankstopper (voor het vuil opvang tankje)

    En dingen die je niet bij JustEngines kunt kopen:
    -Dit dingetje: http://www.modelbouwforum.nl/threads/benzine-vliegers-opgelet-onderdeel-nummer-toegevoegd.226588/
    -Als je zender geen servo-vertraging heeft, moet je nog even met hmeijdam op het forum contact opnemen voor een vertragings-moduultje

    Ik heb uitsluitend je motor, ontsteking, bougie en propeller nodig.
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Welk merk ontsteking en welke maat bougie ?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Het was even een paar dagen stil.
    Even wat tijd om na te denken over wat ik nu echt wil.

    Heb inmiddels besloten om de Pawnee voorlopig niet om te bouwen naar benzine. Na wat rekenen kwam ik tot de conclusie dat de kosten toch richting € 125,- gaan.
    Wat ik ermee ga doen weet ik nog niet. Ga nog wel even onderzoeken of het een optie is om er een 5S lipo kist van te maken. Die lipo's heb ik volop liggen.
    6S is nodig om te slepen, maar dat ga ik niet doen. De opbrengst van de verkoop van de motor kan wellicht de ombouw vergoeden.

    Maar, benzine vliegen ga ik zeker doen. Een kist die al lang op mijn verlanglijst staat is een flinke Wilga.
    Dat gaat deze worden:
    http://www.bigplanes.nl/contents/nl/p1720_ECOM-RC-Wilga-PZL-104-model-airplane.html
    Vandaag een DLE30 met een stille uitlaat gekocht via MP. (€ 125,-)
    De Wilga is over een week of 3 weer beschikbaar.

    Zoals eerder aangegeven wil ik van nitro af dus heb ik besloten om mijn nitro kisten te verkopen.
    Binnenkort komt in de verkoop:

    Cessna Cardinale van Aviomodelli span 225 cm 4 takt Saito met 2 vleugels en een reserve romp.
    Piper Cub van Great Planes span 200 cm 4 takt OS met 2 vleugels.
    P51 van Great Planes 4 takt Saito ongevlogen.
    North American T-6 Texan merk onbekend 4 takt OS in de uitvoering van Shell Aeroteam nr 1

    Misschien ook nog een stel elektro kisten.
    De laatste jaren heb ik diverse (te veel) kisten gekocht en ben tot de conclusie gekomen dat je beter een paar kisten kan hebben waar je mee kan lezen en schrijven.
    I.p.v. een zolder vol waar je niet of te weinig mee vliegt.
    Als ik dit seizoen en ook vorig seizoen bekijk dan heb ik uit gemakzucht ff snel een paar lipo's geladen voor een avondje vliegen en met maar 3 kisten gevlogen.
    Maar, ja ik heb hetzelfde als vele mede modelvliegers kopen, kopen.....

    Ga proberen dat af te leren:eek::)
    Had het eigenlijk al moeten weten.
    Vroeger had ik 3 oldtimer auto's en een normale auto.
    Toen ben ik er al achter gekomen dat je maar met 1 auto te gelijk kan rijden.

    En, Bert nogmaals heel erg bedankt voor je aanbod voor de ombouw.
    Dat waardeer ik heel erg, en wellicht verander ik van gedachte.

    Als de Wilga binnen is zal ik een bouwverslag maken.

    Gelijk een vraag over de Wilga. Iemand een idee over de maat van de prop ?
    Wil de motor op een bok testen en afstellen en daar is een prop voor nodig. De prop moet geschikt zijn voor schaalvliegen en eventueel een looping.
    DLE geeft aan dat deze props geschikt zijn 18x8 18x10 19x8 20x8
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen probleem, ik hoor het wel als dat ooit gebeurt.

    PS: mijn makker in het kwaad zegt: "je weet niet wat je mist".... ;)
     
    onno10 vindt dit leuk.
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Daarom heb ik een optie open gelaten...:)
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ik zal je even een beetje oplekkeren:


    (niet mijn kist, wel de motor gedaan...)
     
    onno10 vindt dit leuk.
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Als zeer tevreden eigenaar van de betreffende Fokker met de oude OS Fs120 welke ik anders waarschijnlijk in de kliko had gedonderd (vlieg ook geen nitro meer) kan ik alleen maar bevestigen hoe fantastisch het motortje loopt. En inderdaad je bent even een kleine €100 verder maar als je een beetje vliegt heb je dat er in een seizoen al weer uit. Kan nu ongeveer 30min vliegen op 125 ml benzine.

    En 4 takt klinkt nog steeds beter dan een gillende 2 takt... En jouw toekomstige verkooplijst heeft toch wel een paar mooie kandidaten voor ombouw. Helemaal als het modellen zijn waar je anders graag mee vloog.

    En de modellen blijven schoon. Geen olie bagger!
     
    brutus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina