Pirotti Rebel

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Berto, 21 feb 2014.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    T blijft een strak vliegende bak!

    Op naar t nieuwe seizoen en ben erg benieuwd wat het volgende project word!
     
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Het is vreemd dat de ene jetmotor fabrikant het om de 25 uur voorschrijft, en de andere weer 50uur. Het verschil is niet zo'n beetje, als de ene nou 20 uur was en de andere 30...
    Dat geeft wel een beetje het gevoel dat er niet echt een grondig onderzoek gedaan is naar de echte slijtage. Of zit er echt zoveel verschil tussen de kwaliteit van lagers etc?
    Uiteraard is het de fabrikant niet duidelijk hoe de klant er mee om gaat, bvb veel draaiuren in het hete regiem, veel cycles (afkoelen/opwarmen), welke olie en brandstof.
    Het is natuurlijk ook een optie om er gewoon mee door te vliegen en pas bij minimale aanwijzingen de motor te laten overhaulen. Er zijn hier veel motoren experts die wel weten hoe een motor begint aan te geven dat het mooi is geweest, zonder dat hij gelijk stil komt te staan.
    Ik zelf heb die ervaring niet, ik heb de 25 uur nog nooit gehaald met een motor!

    Maar anyhow, het is leuk als je veel uren maakt met een model, je krijgt er dan een goede band mee, je kent alle vliegeigenschappen van het model.
    Je laat zien dat met goed (preventief) onderhoud je een model niet hoeft te verliezen aan technische oorzaak. Ik begin aan het 14e seizoen met mijn Swiss Trainer, geschatte sleepvluchten ergens tussen de 6 en 7000 nu. (3e motor inmiddels!)
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Lager slijtage is afhankelijk van zoveel factoren:
    - Balans (is uiteraard de hoofd factor)
    - Kwaliteit ontwerp. (Verschilt nogal qua lager temperatuur)
    - Belasting motor (grote motor in een kleine kist of andersom)
    - Ondergrond (zand stof door de lagers zorgt voor extra slijtage).
    - Koeling / lucht toevoer motor
    - Brandstof / olie.

    Met 25 uur zit je vaak safe als je de motor goed behandeld. Op een zanderige ondergrond wordt het al een stuk lastiger te halen. Bij een defect (gras aanzuiging zonder fod screen bv) waardoor er onbalans is is 10 uur nauwelijks haalbaar. Ook een halve duct of slechte lucht aanvoer kan zorgen voor een vervorming in de motor waardoor er een wiel iets kan aanlopen wat weer iets onbalans oplevert. Merk je vaak niets van maar de lagers wel.

    Ik vlieg zelf door tot de lagers niet meer kunnen (is goed te horen) en zet er dan nieuwe in. 1 motor had iets onbalans en de lagers begonnen snel te fluiten na een paar uur. Daarna gebalanceerd en deze draait al vele uren heerlijk met de fluitende lagers :) Zolang het niet erger wordt zijn de lagers niet af.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Waar de fabrikanten de onderhoud interval op baseren weet ik ook niet, natuurlijk op draaiuren in de fabriek maar die zijn natuurlijk niet te vergelijken met gebruiksuren.

    Als ik de turbine hoor lopen loopt die nu nog net zo als 23 uur terug, echter ik neem geen risico, mocht er namelijk na die 25 uur iets mee gebeuren dan valt dat niet meer onder garantie. Nu nog wel.
    Daarnaast wil ik voorkomen dat de motor er toch ineens de brui er aan geeft midden in het voor mij redelijk belangrijke vliegseizoen. Er kan altijd iets gebeuren ook met een nieuwe motor maar probeer dat te voorkomen door niet door te blijven vliegen na de aanbevolen onderhoudsinterval.
    En 2de jaar op rij komt dat nu steeds redelijk goed uit, vorige keer +/- 19 uur gevlogen in een jaar tijd en nu 23 uur, da`s dus niet verkeerd.

    De Rebel is verder redelijk onderhoudsvrij, eens in de zoveel tijd loop ik hem even goed na zodat ik op het veld alleen even snel langs de aansturing loop en dat werkt prima voor mij.
    Zowel het model als de motor doen het altijd, ben nog nooit voor verrassingen komen te staan en heb nog nooit een keer niet kunnen vliegen omdat iets het niet deed, en dan kun je uren maken.

    Minimaal 3 vluchten per avond/dag maar meestal zijn dat er 5 met uitschieters na 7 toe.

    En moet zeggen dat is wel errug lekker, gewoon uit de kar pakken en vliegen maar :thumbsup:


    En dat nieuwe project? We zullen zien eerst weer dit seizoen doorkomen :D
     
  5. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Een mooie euro fighter van T-Models:koud:
     
  6. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    :rolling:
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Zou zo maar een kandidaat kunnen zijn:
    [​IMG]
     
    gpman, benovitch en PH-MEL vinden dit leuk.
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Of die van C&C? Ziet er ook goed uit. Op de club is er ook net 1 klaar :)
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Die heeft standaard geen speedbrake
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    En dat houdt jouw tegen? :) Heeft die dat wel nodig? Romp is flink anders door de 2zitter. Standaard meer weerstand.

    Heeft t-models een site? Kom steeds ergens anders uit.....
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ja, wil nu weer eens een echt schaalmodel met alle opties, en inbouwen kan maar als die er toch opzit......
    En de C&C is een twin seater vindt de single versie mooier.

    Nee een site hebben ze (nog?) niet, 1 dezer dagen zal de Fortune van hun aankomen in Nederland dan kunnen we de kwaliteit even eigenhandig goed bekijken en dat zal een redelijk idee geven wat ik kan verwachten van die Eurofighter.

    Een F-18 lonkt echter ook nog wel steeds, maar een dubbelstaarter (F-15) heb ik al gehad, een delta (die FB Mirage 2000) heb ik al eens gebouwd en gevlogen, maar heb nog geen jet gehad met canards (wel eens een motorkissie) dus dat maakt dat deze wel hoog op m`n lijstje is komen te staan.
    De schaalheid, speedbrake, Leading Edge Flaps etc. dragen daar ook wel aan bij. Het rechte gear (geen trailing links) kan een nadeel zijn maar vlieg 80% vanaf beton en de F-15 heeft het ook goed gedaan vanaf zowel gras als beton dus daar ben ik eigenlijk ook niet bang voor.

    Dus hoe meer en langer ik er over loop te OH`en..............................................
    Ahja, dit seizoen gaat nu pas echt van start (al zou je het niet zeggen met dit weer) en heb nog zat te doen tot het zover is dus, you never now.
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Schaalbak...meer kosten, veel langer bouwen, kwetsbaarder, zwaarder, meer stress met vliegen, je vliegt er dus minder mee omdat je er minder risico mee wilt lopen want een reparatie kost veel meer tijd....Je kunt er niet op alle velden mee vliegen.
    Voor jou als veelvlieger misschien wel een issue om rekening mee te houden. Een mooie schaalkist er náást is wel leuk, die vlieg je dan alleen onder "zondagse omstandigheden". En je houdt een scheurbakkie als hoofd vliegkist.

    Maar goed, het oog wil ook wat, en de visuele impact van een mooie schaalkist is natuurlijk veel groter.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Semi schaal onderstel maakt een hoop goed. Schaal vliegt niet altijd minder goed :) Arf schaal is ook al leuk. Maak er iets details bij en je hebt een leuke kist waar je prima ontspannen mee kan rond raggen. Full scale is voor de meesten qua tijd en geld niet weggelegd...
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Er is schaal en schaal, jullie weten wel dat 100% schaal bij mij niet zal gebeuren.

    Maar wel schaal, en dan schaler dan de meeste 'schaal' modellen. Zeg zoiets als mijn L-39 'LottiCat' was, de huidige eigenaar heb ik op Prowing weer gesproken en die krijgt nog steeds complimenten over de extra`s die er op gebouwd zijn waardoor die L-39 net even meer in het oog springt dan de meeste C&C L-39`s.

    Tja, Richard, een 2de jet erbij zal er niet in zitten, en dat hoeft ook niet, denk niet dat ik mezelf ga inhouden. Misschien wel met windkracht 5 a 6 zoals afgelopen zondag en dan vrij cross op het clubhuis baantje, maar verder? Neh, denk dat dat wel meevalt.

    Stress met vliegen zal ook wel meevallen, misschien geen low passes over de baan met 10cm speling maar dat is ook maar een paar keer leuk.
    Verder kan eventuele stress met vliegen omlaag gebracht worden door gewoonweg veel te vliegen en vertrouwd te raken met de kist, dat lukt met de Rebel aardig en een met een nieuwe schaalkist gaat dat ook wel lukken.
    Da`s dan ook meteen weer het voordeel van 1 kist hebben, je hebt geen keus en leert daardoor onder allerlei omstandigheden vliegen op allerlei velden.

    Niet op alle velden vliegen, misschien dat 100 mtr een issue kan zijn maar dat ligt aan het model, vermogen en ervaring, over Deelen hoeven we niet in te zitten, Pampa ook niet, Prowing ook niet, verder zal de tijd dat uitwijzen.

    Een schaalkist houden voor alleen maar zondagse omstandigheden? Dat is dus vragen om problemen.
    Dan vlieg je te weinig om de kist echt te leren kennen en omdat je er dan te weinig mee vliegt omdat het een schaalkist is maak je juist schade, da`s dus een verkeerde insteek mijn inziens.

    En omdat ik dan maar 1 kist heb wordt dat op den duur wel het scheurbakkie, kwestie van veel vliegen en doen :D


    Semi schaal onderstel is niet zo`n probleem bij deze bak, is gewoon een recht onderstel dus dat ziet er al snel oke uit. Gear van C&C is vrij schaal dus dat zou er desnoods zo onder kunnen als ze zelf niet met iets fatsoenlijks komen.

    Dat bedoel ik dus, L-39 'LottiCat' Like ;)
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Wat betreft dat 'mij als veelvlieger' was dat ook de bedoeling van de Rebel, wilde mezelf zelfverzekerder maken.

    Had na de F-15 en L-39 behoefte om mezelf verder te ontwikkelen op het relaxter vliegen, en de Rebel was een bewuste keuze hierin.
    Heb ook vanaf het begin daarvan al gezegd dat ik daarna weer een 'schaalbak' wil en denk dat de tijd hier nu wel weer voor gekomen is.

    Dus misschien zal ik wat minder uren maken per jaar met een schaalbak al verwacht ik niet dat dat heel veel zal minder zal zijn.
     
  16. Dickie

    Dickie Guest

    Wat heet: Leon vliegt gewoon, schaal of niet en waarom ook niet.
    En moet er een scheurbakkie aan te pas komen dan pakt die de mini Avantie S.
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    :yes: m`n motortje is er weer :yes:

    Vandaag of morgen weer even inbouwen kunnen we vrijdag weer eens vliegen met m`n eigen kist.
    Zal ook nog eens even vragen naar de bevindingen, maar hij ziet er weer top uit dus die gaan we dit seizoen maar weer goed laten draaien :D

    Grt,
    Berto.
     
  18. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    En, mogen we ook weten wat de inspectie/overhaul heeft opgeleverd?

    Effe wat anders, letterlijk 8 km bij mijn andere huisje vandaan ligt een park met een prive vliegveld, gewoon voor mandragende kisten.
    Betonbaan van 1,4 km lang enne modelvliegers, ook jets, gewoon welkom.
    Inmiddels goede maatjes met de eigenaar geworden.
    Deze vliegvriend vliegt namelijk ook RC kissies.

    Ger.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat weet ik nog niet.

    We zien de uitnodiging voor een meeting daar wel verschijnen Ger
     
  20. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    We zitten al in de onderhandelingsfase, faciliteiten zijn uitstekend in ieder geval. ( hier is het altijd perfect vliegweertje )
    Ger.
     

Deel Deze Pagina