Pirotti Rebel

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Berto, 21 feb 2014.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Gisterenmiddag op BMC Lienden z`n 300ste vlucht gemaakt :banana:

    Was een enerverend vluchtje, was samen aan het vliegen met Patrick z`n Avanti XS, af en toe even met elkaar oplijnen en na een minuutje op 6 kwamen we tegelijk voorbij, aan het eind van het veld omhoog, dan omdraaien en aparte weer terug.
    Tijdens deze daling had ik voorgenomen om hem weer horizontaal te leggen en te rollen, maar tijdens het stukje horizontaal had ik al het gevoel dat ik geen vermogen meer had.
    Een vluchtige blik op m`n scherm bevestigde dit, trubine RPM was al op 15000 en afnemend.

    Flame out, landing.
    Rebel op downwind gebracht, einde downwind half flaps, mooie final, en op vlak voor de veldgrens naar full flaps en een geweldige landing gemaakt.

    Was m`n beste landing van heel het weekend :friends:

    Even klooien om tot de conclusie te komen dat de temp. sensor de geeft heeft gegeven :confused:

    Motor krijgt nu 17/18 juli een full service, zit aan de 21 uur, en heb hem dan op de donderdag voor Jets Over Pampe weer terug om daar weer lekker te gaan knallen :yes:

    Grt,
    Berto.
     
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Met zon porsche turbo blok in de bus issie binnen no time op Deelen!
     
    Berto vindt dit leuk.
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou die bus is momenteel ff u/s.

    Maar da`s een ander verhaal.

    Heb de turbine, dankzij de DH:L want die was hem kwijt, pas op vrijdag midaag 14:00 ontvangen.
    Ben toen met de auto(en caravan) naar Jets Over Pampa gecrost, daar aangekomen de motor, pomp en ECU gemonteerd in een kwartiertje, 20 minuten en de brandweer was er nog dus op naar het veld en even een rondje vliegen.

    Zoals eigenlijk wel verwacht dus probleemloos, zaterdag en zondag veel gevlogen en alle vluchten met minimaal z`n 4èn.
    Vooral de formatie starts en flyby`s met rook vielen in goede aarde bij het publiek.

    Het door Davy omgetoverde 'Nederlands speel slot' was leuk om te doen en te zien.

    `s avonds heeft m`n zoon ook nog even gevlogen met de Funman, hij wilde de hele dag al zo graag en na een buitje was de wind volledig weg en kon hij weer even vliegen.
    Dat heeft ie heel lang niet gedaan, maar na een paar tellen sturen ging het weer als vanouds.
    Starten en landen zonder probleem, dus heb hem maar een eind aan laten vliegen, stuk is stuk maar hij heeft hem heel gehouden, trots op m`n mannetje.|

    Nu hem even meer zien laten te vliegen, hij gaat vaak genoeg mee maar vliegen doet ie maar weinig.

    Totaal staan er nu 315 vluchten op de Rebel, geniet er nog elke keer van zeker met zo`n geklooi met 5 man tegelijk maar na zo`n weekend Jets Over Pampa moet ik toch wel weer heel erg aan m`n F-18 denken.

    Grt,
    Berto.
     
    Dickie vindt dit leuk.
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Ben zondag vroeg in de middag vertrokken, vond het weer niet erg aanlokkelijk om te vliegen en moest nog even de weekend tas bij Cees afgeven. Ben onderweg nog "ff" bij een maat langs geweest in de buurt van Den Bosch en was pas tegen middernacht thuis!
    Vond die 104 demo wel erg indrukwekkend, zowel het vliegen als de bouw van die kist. Mja, 35kg is nog een brug te ver in NL...
     
    Dickie vindt dit leuk.
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    De wind was op zondag niet veel slechter dan op zaterdag, alleen op zondag enkele kortstondige heftige buitjes gehad.
    Nadeel daarvan is dat er een hoop het al opgeven, voordeel voor ons dan weer dat wij wat minder lang hoefden te wachten ;-)

    Op naar JOP 2018 :D
     
    Dickie vindt dit leuk.
  6. arjan70

    arjan70

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Dordrecht
    Helaas gemist, ben benieuwd naar mooie foto shots!! heb al wat voorbij zien komen op fb.
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Die op FB van Jan den Hartog en Flicker van Jets Over Pampa zijn echt geweldig, hoop ook nog foto`s te krijgen van 'onze' fotograaf die had er ook mooie tussen zitten.

    Volgend jaar weer Arjan, dan er proberen bij te zijn ;-)
     
  8. arjan70

    arjan70

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Dordrecht
    Ben in ieder geval aanwezig op Jetpower , hotel staat geboekt :)
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
  10. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Zolder klaar, 2 serviceable jets in de (nieuwe) hobbyruimte. Moet toch is gaan lukken volgend jaar....
     
    Berto vindt dit leuk.
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Na onze vakanties gaan we er weer voor buum :thumbsup:
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zojuist met de Xicoy CG meter de kist eens gewogen en CG uitgemeten.

    CG is een fractie voorlijk, echter met neus gear is zal dat vrijwel precies goed liggen.

    De kist weegt 11920gram, met lege tanks en volle UAT.
    Volledig afgetankd met brandstof en rookolie zal die dus de 15,5Kg wel gaan halen, dat gaan we nog eens exact meten op het veld als die vol staat.

    Ook je kist eens wegen en CG bepalen? Laat maar weten dan regelen we een keer iets ;-)

    Grt,
    Berto.
     
  13. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Plaatje tussen de vleugel en de romp, kan bij de meeste kisten wel en dan omhoog tillen! (jaja, liertje is bij zware kisten wel makkelijk.....)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ja dat gaat wel maar is meer werk en erg onhandig. Kan ook zeker niet met alle modellen, bv zonder opsteekt vleugels.
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Tuurlijk kan het ook zo Richard, heb ook nooit anders gedaan, maar nu kan ik elke kist op elk gewenst moment even op de weegschalen zetten en kijken hoe het gewicht en zwaartepunt is.
    Tevens geeft deze meteen exact aan hoeveel gram er bij of eraf moet op een ingegeven punt.

    Geen gegis of geprobeer meer maar direct een exacte hoeveelheid.

    En ach, het is ook gewoon een leuk speeltje.

    Grt,
    Berto.
     
  16. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    226
    Locatie:
    wuustwezel
    Xicoy CG meter is inderdaad zeer nauwkeurig , ik bepaal nu al mijn toestellen hiermee, dit is er altijd recht op. supertool
     
    Berto vindt dit leuk.
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Vlucht 328 van vandaag liep wat anders dan normaal.

    Tijdens de vlucht klapte de kap eraf (zeer waarschijnlijk m`n eigen schuld, echter deze heeft ookk op 1 of andere manier m`n voedingsstekker uit m`n gear controller getrokken.

    Dus geen kap en geen gear.

    Dat wordt een schuiver :)

    Na wat rondjes voelen de Rebel neer gevleid op het gras:
     
  18. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    kist lijkt nog aardig te vliegen zonder kap.
    Voor hetzelfde geld hap de kist zoveel lucht via dat gat dat het einde oefening is.
    Maar mooie landing.
    Je hebt toch al een paar keer flink geluk gehad.
    Kap ook nog heel?
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Kist vloog nog heel goed.
    Werd wel onstabiel bij lagere snelheden maar bleef controleerbaar.

    En ja, ik heb ook kisten zien crashen waarvan de canopy eraf gevlogen was.

    Landing was prima, kap schade is alleen de pen voorin en een scheurtje achter in de kap.
    Als die in het gras was gevallen ipv op het asfalt was er waarschijnlijk geen schade geweest.

    ?!?!?!?
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2017
  20. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Altijd zonde maar het veel slechter af kunnen lopen inderdaad.
    Moet zelf nog maar eens proberen om langer van een kist te kunnen genieten dan maximaal 15 vluchtjes.
    En sommige zelfs nog geen 5 vluchten helaas.
    Als dit lek eenmaal boven water is dan ga ik voor de kleine rebel of de mini t-one.

    Je had een keer iets in de landing dat hij toch weer loskwam.
    En een keer overtrokken in de lucht door even een onoplettendheid.
    Het kan zo over zijn maar ja dat is ook de uitdaging het moet ook niet te makkelijk zijn.
     

Deel Deze Pagina