Pitch meter zelfbouw (voor helicopter bladen)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door go4air, 14 jan 2007.

  1. go4air

    go4air Guest

    Tweedehands een Walkera HM22E gekocht als volgende stap voor als ik de HM04 goed kan vliegen, eerst alles nagelopen en afgesteld zo ook de pitch.
    nou is mijn timmermans oog vrij goed maar ik wou toch even weten of ik niet helemaal verkeerd zat en aangezien ik geen modelbouw winkel in de buurt heb die pitch meters verkoopt en bij internet bestellen dit toch eenige dagen duurt,
    heb ik het web afgezocht naar een goed alternatief een zelfbouw pitch meter.

    Gebruikte materialen:
    - plaatje kunststof
    - Boutjes 3 x m3 x 10
    - vleugel moertjes m3 2x
    - normaal moertje m3 1x
    - borgmoertje m3 1x
    - kartel ring m3 2x
    - sluitring m3 4x
    - AMP (knijp aansluit oogje voor bedrading 3mm voor 1,5 mm[sup:3007c2e668]2[/sup:3007c2e668]
    - stukje carbon staaf 2 mm
    - A4tje

    Ik stuite op een vrij eenvoudige pitch meter "Pendulum style", op de site maakte ze hem van hout echter ik heb een kunststof plaatje gebruikt wat men ook gebruikt voor maquette bouw.

    hier de foto's de kwaliteit is niet top maar ik heb ze expres klein gehouden.

    [​IMG]
    De pitch meter helemaal af het is een A4tje die je uitprint, de ondergrond (bij mij de kunststofplaat) spuit je in met lijm spray en daar plak je het A4tje op daarna zaag/schuur/vijl je de benodigde delen uit gaatjes boren en sleufgaatjes vijlen.
    er staat ook uitleg op het vel zelf (in het engels)

    [​IMG]
    De waterpas op de flybar dit is een standaard KWB waterpasje wat normaal gebruikt wordt om aan een lijn te hangenop zijn kop past deze precies op de flybar van de 22E 8)


    [​IMG]
    de totale setup waterpas en pitch meter op heli


    [​IMG]
    zender op Normal mode en 0% throttle geeft 0 graden pitch.


    [​IMG]
    zender op Normal mode 100% throttle geeft 13 graden pitch.


    je zet de zender op 0% throttle en zet je flybar waterpas dan kan je op de pitch meter aflezen hoeveel graden je blad staat, dit kan ook bij 100% throttle en natuurlijk ook in de idle up mode je behoor dit aan beide zijde te doen.

    de link naar het pdf filetje:
    http://www.go4space.com/blog/images/pitch_meter/pitch_gauge_rev_A.pdf

    let A.U.B. niet op de blekjes die erop zitten ik had geen tijd om 24 uur te wachten tot de lijm spray droog was :oops:
    simpel en doel treffend dacht ik zo. :up:
     
  2. nosmo

    nosmo Guest

    Wow, geweldig, je eigen pitch meter gemaakt. Zeer creatief. Wat heb je trouwens gebruikt om em te calibreren, het waterpasje misschien, als die horiontaal is moet je pictmeter 0graden zijn.

    Ik heb bij mij als de flybar horizontaal staan dat de pitch van de bladen bv 1 of 2 graden staan, is dit vrij normaal? Als ik dus de pitch van de bladen op 0graden zet, dan is de flybar weer niet horizontaal.

    Is het doel om beide zo te krijgen: flybar horizontaal, pitch van de bladen 0graden ?
     
  3. go4air

    go4air Guest

    Hi Nosmo,

    ik heb hem afgesteld met een stripje kunststof er tussen en een waterpas bubble erop, leg de twee blad klemmen op elkaar en zorg dat de bekjes gelijk zijn aan elkaar desnoods stukje dubbelzijdig tape ertussen of beiden in een bankschroefje klemmen.

    je kan je graden pitch alleen afleen als je flybar horizontaal staat als jij de pitch beweeg met je throttle moet je eerst je flybar weer horizontaal zetten en dan pas aflezen je kan ook je flybar fixeren op je tail boom met een strookje plastic of hout met 2 ingevijlde V tjes en dan een plak bandje erop of elastiekje eromheen als je dan beweeg hoef je je flybar niet meer recht te zetten die blijft dan zo staan.
     

Deel Deze Pagina