Pitts Model 12 (2.2mtr)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 3 mrt 2012.

  1. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Na wat wikken en wegen ga ik toch maar een 'officieel' bouwverslag van mijn Pitts bijhouden. Hieronder twee foto's van een echte Pitts M12. Zo moet het dus (ongeveer) worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik had al flink wat foto's in onderstaand topic gegooid, maar ik vind dat ik dat topic teveel vervuil. Vandaar nu alsnog een los bouwverslag.
    vzg-elc-vem-verzamel-topic

    Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een 35% (2.2mtr) Pitts Model 12. Het is echter geen 'schaal' kopie van het origineel. Hij wijkt op bepaalde punten af om de kunstvlucht eigenschappen te verbeteren. Zo heeft deze kist een geprofileerd stabilo en een geprofileerd kielvlak en is de romp opgerekt. Deze wijzigingen vallen allemaal binnen de regels van de F3A-X, dus ik kan er gewoon kunstvlucht mee vliegen als ik dat zou willen.

    Ik heb nog nooit een kist gebouwd 'from scratch'. Nog niet eens een calmato of iets vergelijkbaars, dus het is voor mij een zeer interessant proces. Ik merk dat ik steeds weer nieuwe dingen ontdek en ook wel eens wat foutjes maak hier en daar. Maar al met al valt het me tot nu toe niet tegen.

    Ik post niet alle foto's in dit topic, dus hierbij een link naar het fotoalbum waar alle foto's van het bouwen van de Pitts te vinden zijn.
    https://picasaweb.google.com/108519289551093573251/PittsModel12?authuser=0&feat=directlink

    De rendering zoals mijn kist moet worden:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Interessant , ga ik volgen .....
    Zelf getekend? heb je ook daar een verslag van , hoe het aan te pakken?

    Cor
     
  3. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Goed, dan krijg je op een gegeven moment de losse onderdelen en dan moet er maar begonnen worden met bouwen. De romp is het eerste aan de beurt. Daar was ik wel even zenuwachtig over.. Krijg ik alles wel recht? Doe ik niets verkeerd.

    [​IMG]

    Avondje plakken om het voorste deel van de romp in elkaar te krijgen.
    De romp wordt 'op zijn kop' gebouwd. Hier zie je het 'stevige' deel van de romp. Hier hangt de motor aan, de ondervleugel (buis zit er in) en de montage van de wingstruts voor de bovenvleugel. Dat zijn die houten plaatjes met die kruizen erin en die inslagmoeren erop.
    [​IMG]

    De rest van de spanten op een rijtje en alles wordt verbonden door vier grenen liggers.
    En zo staat de hele romp op de bouwplank.
    [​IMG]

    Hardhouten balkjes voor het landingsgestel.
    [​IMG]

    Balsa liggers erin.
    [​IMG]

    De vorm komt er steeds meer in.
    [​IMG]
     
  4. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Nee, niet zelf getekend.
    Ik ben geen 3D-tekenaar en al helemaal geen vliegtuig-ontwerper.

    Deze kist is ontworpen en getekend door een goede vriend van me. Hij heeft twee sets spanten laten uitsnijden. Daarvan ben ik er eentje aan het bouwen en hij is er ook eentje aan het bouwen. Prototype #1 en #2 zeg maar. We hebben geen idee hoe ze gaan vliegen.
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    De foto's die je toont zijn van een oudere pits.
    Zelf ga je de nieuwere versie bouwen.
    Ga dit volgen, als eerste toestel wil ik wel de resultaten zien.
    Good luk.

    Johan.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.810
    Locatie:
    Zeewolde
    Hehe, eindelijk Jaap.

    Dit 'kissie' verdient een eigen plek :yes:

    Grt,
    Berto.

    ps. de MAC heeft gebeld, de aandelen zijn gekelderd, ze missen onze inkomsten :lol:
     
  7. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Eerst de onderkant van de romp indekken.
    [​IMG]

    Sfeerfoto:
    [​IMG]

    Huls voor de onderste vleugelbuis er in.
    [​IMG]

    Plaat voor het landingsgestel.
    [​IMG]

    Plaat voor staartwieltje en de bevestiging voor de stabilobuis.
    [​IMG]

    Versteviging in het deel van de romp dat niet ingedekt wordt.
    [​IMG]

    Beplanking
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Steuntjes zodat de bodem niet 'inzakt' als de schuine beplanking er op gaat.
    [​IMG]

    En alles blijft gelukkig netjes in vorm.
    [​IMG]

    Sfeerplaatje deel 2.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    En dan mag de romp eindelijk van de bouwplank en rechtop! Nu wordt het echt leuk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Grenen liggers uitvullen met balsa zodat de laatste beplanking er goed op aansluit.
    [​IMG]

    Kops-balsa opvulling tussen grenen liggers en de montage voor de topvleugel.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan zit alle beplanking erop.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Verstevigingskruizen in de romp.
    [​IMG]

    Romp een beetje bijgeschuurd.
    [​IMG]

    Buis van het stabilo ingelijmd en wat versteviging boven en onder de buis gelijmd.
    [​IMG]

    wingroot van onderste vleugels er op.
    [​IMG]
     
  9. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Dan wordt het nu tijd om het kielvlak te bouwen.

    Eerst de montageplaat voor het kielvlak in de romp lijmen.
    [​IMG]

    Neuslijst grof op maat geschaafd en op het kielvlak gelijmd.
    [​IMG]

    En het kielvlak kan op de romp.
    [​IMG]

    Neuslijst nog een beetje bijwerken.
    [​IMG]

    Scharnierlijst erop gelijmd en stabilo buis erin om te controleren of het kielvlak wel precies haaks op de buis (en dus het stabilo) staat. Anders is het natuurlijk geen gezicht!
    [​IMG]

    Richtingsroer erop.
    [​IMG]

    Sluit heel aardig aan.
    [​IMG]

    Alles even passen met de scharnieren er los in.
    [​IMG]

    Romprug erop gelijmd.
    [​IMG]

    Alles is nog steeds recht (de twee buizen lopen parallel aan elkaar)
    [​IMG]


    Eerst de scharnierlijsten folieen en dan de scharnieren erin lijmen.
    [​IMG]

    24 uur later is alles droog en kan het uit elkaar.
    [​IMG]

    En weer in elkaar.
    Neuslijst inmiddels ook netjes op maat gemaakt.
    [​IMG]

    En we hebben een complete romp! (turtledeck ligt er even los op voor de foto.)

    :banana:
    [​IMG]
     
  10. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Een deel van de electronica die in de Pitts gaat.

    -Emcotec Mini Magic 5 (met 3 ingebouwd matchboxen. De dubbeldekker is straks net zo eenvoudig in een zender de programmeren als een calmato!)
    -Emcotec Killswitch + spanningregelaar voor de ontsteking. (Ik vlieg niet zonder!)
    -Drie 20kg savox servo's. Voor hoogte en richting. (eentje genoeg voor richting?? iemand een mening hierover?)
    -Twee supersnelle 12kg servo's voor de rolroeren. En aangezien het een dubbeldekker is heb ik er dus nog twee nodig. Die komen nog.
    -Kavan bigscale scharnieren. Om mijn voorraadje weer aan te vullen.

    En ja, ik ga eens een uitstapje maken van Hitec naar Savox. Kijken hoe dat bevalt. Ik lees de laatste tijd op amerikaanse fora wat problemen met Hitec 79xx servo's. Dus maar eens Savox proberen. Zijn nog iets goedkoper dan Hitec ook.
    [​IMG]


    Ik maak mijn staartwieltje zelf. Hier zie je de (zelfgebouwde) mal en op maat geknipte stukjes carbon en glas weefsel. De epoxy staat ook al klaar.
    [​IMG]

    Beetje soppen!
    [​IMG]

    Beetje klemmen!
    [​IMG]

    Beetje zagen en schuren later en zie het eindresultaat. Sterk genoeg voor een 13kg wegende dubbeldekker.

    De hoorntjes waar het wieltje in komt te hangen had ik al eens gemaakt (in een wat grotere serie.) Dus die had ik nog liggen. Zie rechtsonder het geassembleerde eindresultaat. Dit is een directe besturing. pull-pull besturing vanaf de richtingsroer-servo is natuurlijk ook mogelijk.

    (Let op bij zagen of schuren! Carbon stof is rotzooi. latex handschoenen, stofmasker en veiligheidsbril zijn geen overbodige luxe!)
    [​IMG]

    Het stabilo kreeg ik ingedekt en gesneden aangeleverd. Scheelt me weer werk! (en er kan weer minder mis gaan!) Gelijk even passen.. Past alsof het ervoor gemaakt is! Maf is dat.. romp en stabilo zijn 150km van elkaar gebouwd en het past naadloos!?
    [​IMG]

    Tijd voor scharnierlijsten! Beetje grof op maat gezaagd.
    [​IMG]

    Juiste hoek erin geschaafd. 28 graden. In totaal dus in ieder geval 56 graden uitslag. Meer dan genoeg voor mij!
    [​IMG]

    Lijmen en een nachtje onder spanning laten drogen.
    [​IMG]

    Beetje schaven en schuren en ze zijn klaar voor de scharnieren en de servo's!
    [​IMG]
     
  11. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Mooi verslag tot nu toe en zeer mooi gebouwd ff een abo'tje
     
  12. Dickie

    Dickie Guest

    He die Jaap toch de sprong gewaagd nouw jou manier van bouwen kennen we wel op de heide TOP:) Ik blijf het volgen.
    Groeten
    Dick
     
  13. crg

    crg

    Lid geworden:
    4 jan 2012
    Berichten:
    1.158
    Locatie:
    westervoort/voorthuizen
    wow jij gaat snel
     
  14. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Bedankt voor de complimenten heren!


    Gaten voor de servo's afgetekend op het stabilo.
    [​IMG]

    Voorzichtig het piepschuim eruit halen.
    [​IMG]

    Wandjes erin lijmen en klemmen met stukjes rest-balsa.
    [​IMG]

    Beetje bijschaven en schuren.
    [​IMG]

    Ja, goed genoeg.
    [​IMG]

    Even alles passen.
    Oeh, heel aardig al zeg ik het zelf. :)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2012
  15. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik heb een week of twee geleden ook alle materialen voor de vier vleugels binnen gekregen. Dus daar zijn we ook langzaam maar zeker mee begonnen.

    Ik heb voor het snijden van de ribben even een vriend om hulp gevraagd. Dit is echt een klusje voor twee personen. De ribben zijn gemaakt van platen roofmate. Dit materiaal snij je het makkelijkste met een "hete draad". Dit is een weerstandsdraad die heet gestookt wordt door een gelijkstroom voeding (ik gebruik 30volt / 5A).

    We hebben het roofmate eerst in plakken van ongeveer 1cm dik gesneden. Vervolgens zijn deze plakken in rechthoekjes gesneden die in een vleugelmal gezet worden. Daarna worden ze met behulp van drie snijmallen uitgesneden tot vleugelribben. Deze snijmallen geleiden de draad aan beide kanten van de vleugel en zo krijg je de vorm in de ribben. Er is een bolle mal voor de bovenste vorm, een holle mal voor de onderste vorm en een mal met een paar 'U'-vormige gaten erin om de gaten voor de liggers in de ribben te krijgen.

    Hieronder een van de (rechte) ondervleugels. De hete-draad ligt achter de vleugelmal (die 'zaagbeugel'). Een van de snijmallen zie je ook net achter de mal liggen. De bolle vorm is er al in gesneden en ook de 'U'-tjes voor de liggers zitten er al aan 1 kant in.
    [​IMG]

    Na het snijden van met de holle mal zit de vorm in de ribben.
    Op deze foto zie dat de ribben allemaal uit de vleugelmal zijn gehaald en zijn omgedraaid. de liggers zijn in de U-tjes aan de ene kant van de ribben gestoken. De mal voor de U-tjes gaat er nog een keer op en dan zitten de U-tjes ook aan de andere kant van de ribben.
    [​IMG]

    En dan hebben we een setje ribben compleet. Ik bewaar de onderste stukjes roofmate bij de ribben zodat ik die stukjes straks kan gebruiken als steuntjes voor de ribben om in de vleugelmal te bouwen.
    [​IMG]

    Een van de schuine vleugels in een andere vleugelmal. Je ziet helemaal links in de vleugelmal nog net een van de holle snijmallen zitten. De andere zit aan de andere kant van de vleugelmal, maar die kun je op deze foto niet zien.
    [​IMG]

    Vier sets met ribben, klaar voor het bouwen van de vleugels.
    [​IMG]



    Goed. Verder dan dit ben ik helaas nog niet. Dus ik moet eerst weer wat gaan bouwen voordat ik weer nieuwe foto's kan posten.
     
  16. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Wat een tempo.

    Ook even een abo'tje. Zelf ook wel geïnteresseerd in de Pitts Python.

    Hoe maak je de vleugel? 4 deelbare helften of slechts de bovenste en onderste vleugel deelbaar van de romp?

    Als je wilt, een tip. Gebruik i.p.v. spelden stukjes tape. De spelden zorgen weliswaar dat het niet verschuift, maar tape trekt het, wanneer je het aanbrengt op de manier: |opplakken op het stuk dat je vastzet --> aantrekken en op aanliggende stuk plakken | ook tegen de romp.

    Succes,

    Jasper
     
  17. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Het worden vier deelbare helften. Gewoon met vleugelbuizen. Er komt ook nog een middenvleugeltje op de struts tussen de beide bovenvleugels.


    Bedankt voor de tip! tape is inderdaad makkelijker/beter dan spelden. Ga ik de volgende keer zo doen.
     
  18. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Hoe zit het met die van Mark trouwens?
     
  19. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Die van Mark is bijna ruwbouw klaar.
     
  20. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    He jaap,

    Leuk verslagje zo. Mooie foto's goede uitleg.

    Ik zie dat je online bent..

    De bouwbeschijving voor de vleugels zit in je mailbox..
    Bouwen joh :p

    grz

    mark
     

Deel Deze Pagina