Pitts Model 12 (2.2mtr)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 3 mrt 2012.

  1. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Arjan, Ik kan me voorstellen dat je bij het zien van die filmpjes twijfels hebt over de motor-mount. Ik kan alleen maar zeggen dat ik (en anderen) er juist erg goede ervaringen mee hebben.

    Ik heb op al mijn kisten de motor in rubbers hangen. Dit is mijn eerste experiment met een hydemount. Ik doe dit vooral vanwege de geluidsreductie die het oplevert. Maar het onderdrukken van trillingen betekent ook dat de kist veel minder zwaar belast wordt. Je servo's hoeven veel minder hard te werken (vooral de rolroer servo's staan namelijk continue te "corrigeren" tegen de trillingen in). Ook de constructie van de kist (denk aan houtlijm verbindingen) blijft beter intact.

    Een motor isoleren van de rest van de kist heeft dus alleen maar voordelen (op de kosten en de complexiteit na). Dat iedereen een ARF kist uitpakt en met de bijgeleverde boormal de motor op de romp plaatst wil niet zeggen dat dat de beste manier is. Het is alleen de snelste manier en de manier die voor de fabrikant het goedkoopste is om te fabriceren.

    Doordat de trillingen van de motor nu niet doorgegeven worden aan de kist beweegt de motor inderdaad meer. Dit zijn geen 'extra' trillingen die je opwekt. Deze energie zou anders door de rest van de kist geabsorbeerd worden. Dat je de motor ziet bewegen is dus een belangrijk voordeel en geen nadeel!

    Dat zou heel goed mogelijk zijn. Ondanks dat de uitlaatbochten flexibel zijn en de dempers ook flexibel zijn opgehangen, is dat mogelijk. Het is me nog niet eerder gebeurd (Ook niet met mijn Extra, waarmee ik de afgelopen 5 jaar inmiddels meer dan 25 uren vliegtijd heb gemaakt en waarvan de motor meer dan 30 uur heeft gelopen).

    Maar als de uitlaatbochten het toch maar een seizoen vol zouden houden dan maak ik wel weer nieuwe. Een stukje flex-slang vervangen in een uitlaatbocht kost (inclusief demontage-montage) ongeveer een uurtje werk, dat is dus niet zo'n probleem.
     
  2. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Hij word wel gaaf hoor
    maar kijk tog maar is of je een doorzichtige kap kunt maken
    met een pilootje er in
    maakt het net eve meer af denk ik
     
  3. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    ik denk dat als die motor beter afgesteld is, en de dempers nu zo op de nieuwe positie staan het 100% meevalt.

    En nieuwe bochten maken? Ik denk dat het wel meevalt... Ik heb met mijn één cilinders in hydromount \ hydemount, die over het algemeen nog harder schudden dan een boxer nog nooit een bocht hoeven repareren (ja ja, ik roep nu de eerste reparatie op me af.....). Dus ik denk dat het wel meevalt.
     
  4. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    nog even over je spandraden tussen de vleugels,

    ik neem aan dat die functioneel zijn?
    als dat zo is, zou ik zeer sterk overwegen om de kwiklinks te vervangen voor de volgende:
    http://www.fliegerlandshop.de/shop/...Alu-Gabelkopf-mit-Klappbolzen-M-30::2285.html


    zijn er ook per 5 van graupner kosten een euro of 15 ..

    de kwiklinks knappen los, niet denken valt wel mee, ze knappen los.

    ik heb dat bij 2 kisten meegemaakt, dezelfde als jouw en een ultimate van 220 span.
    en het voordeel van deze dingen, ze gaan veel langer mee en zijn makkelijker te monteren.
     
  5. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Das geen goed nieuws Rick. Ik heb voor de zekerheid nog wel stukjes brandstofslang over de kwiklinks geschoven zodat ze niet open kunnen gaan. Maar als dat ook niet veilig genoeg is dan ga ik even naar die verbindingen van jou kijken. Enig idee of ik die ergens in nederland kan krijgen? (uit Duitsland ben ik weer een week verder).
     
  6. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    bij hangar modelbouw heb ik ze besteld.. hij heeft er nog een paar op voorraad.

    weet je wat het is, er komt soms meer dan 15 G op die vleugeltjes te staan, en dan wil je wel dat ze blijven zitten.
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Gaaf man hij is er bijna .
     
  8. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    De Pitts van Mark is ook bijna af!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even ter herinnering:

    Plettenberg Predator 30 motor in de spinner
    Rasa klap-prop
    Jeti spin 200 regelaar
    12S2P accupakket

    Gewicht van deze electro uitvoering: 13,6kg!! (dat is dus maar 100 gram zwaarder dan mijn brandstof versie met volle tank)!

    COOL! :banana:
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2013
  9. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Hee dat is grappig
    jullie hebben hetzelfde gedaan als een maat van me en ik jaren geleden
    2 pitsen op stapol zetten van dezelfde Eigen tekening
    dit was die van mij
    1,8 meter span met een 70cc 3w motor
    vloog perfect
    heb er 3 jaar mee gevlogen
    eerst 1 jaar met een 32cc methanol
    maar dat was underpowered
    hij was wat zwaar en de rolroeren hadden groter gemogen

    die van die vriend van me die hier met mijn pits op de foto staat
    is nooit af gekomen
    [​IMG]

    hij heefd nu een S12 die ik hem gelevert heb maar die zit ook nog in de doos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Even wat plaatjes

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    To DO:
    - Beugeltje om accu's vast te zetten
    - 4 schroefjes in vleugelsteun schroeven
    - 4 inslagmoeren in cockpitkap

    - LADEN

    - VLIEGEN
     
  11. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Heel mooi!!

    Ik heb nog twee aanvullende klusjes voor je:

    -Even de kopse kant van de struts zwart maken.
    -Nog een paar kleine stukjes folie erop om de lijnen op de ondervleugels door laten lopen op de aansluiting met de romp.

    Het vliegt er niet anders om natuurlijk, dus dat kan altijd nog een keer.
     
  12. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    De laatste klusjes:

    Ontvangeraccu's klaar om in de romp te gaan.
    [​IMG]

    Aansturing voor het (zelfgemaakte) staartwieltje.
    [​IMG]

    De kabels van het staartwieltje aangesloten op de hevel van het richtingsroer.
    [​IMG]

    wat stukjes sate-prikker in de spinner backplate gelamineerd om te voorkomen dat de spinner gaat draaien en de prop raakt (en mogelijk beschadigd)
    [​IMG]

    Kruizen in de cockpitkap in plaats van in de romp. Zo blijft de romp lekker bereikbaar en zorgt de cockpitkap voor sterkte (de lipjes van de cockpitkap sluiten strak aan tegen de grenen liggers en de spanten in de romp en ook de voor en achterkant van de cockpitkap sluiten aan op spanten in de romp)
    [​IMG]

    Nou is de kist echt af.
     
  13. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Nice!!! wanneer is de maiden?!:p
     
  14. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    En dan maar meteen door naar de maiden van beide kisten. ;)

    Samenvatting: Het was een beetje een apart dagje, maar toch hebben beide kisten gevlogen en is alles heel gebleven!

    Goed, het beloofde vandaag een mooie dag te worden, dus we hadden om tien uur 's ochtends afgesproken op de Ginkelse Hei. Kisten in elkaar geschroefd en de afstelling van mijn motor even gecontroleerd. Die stond lekker rijk, maar dat kan geen kwaad de eerste paar vluchtjes. Beter dan veel te arm.

    Mark dan maar als eerste de lucht in. De take-off was aardig spectaculair, want hij ging in een vrij extreme hoek omhoog. Daaraan kon je eigenlijk al zien dat het zwaartepunt wat te ver naar achteren lag. Na een beetje tegen-trimmen op het hoogteroer was er mee te vliegen, maar zeker als de snelheid lager werd (bijvoorbeeld net voor de landing) werd de kist erg gevoelig op het hoogteroer. Maar toch een goede landing gemaakt. Mark gefeliciteerd en mijn eigen kist gestart.

    Na het starten het veld op getaxied en toen begon mijn zender te piepen.. Huh? Wat is dit? Een paar stappen richting de kist en de zender is weer stil. Paar stappen achteruit.. Piepen. Ok, probleem met het bereik. Nou vlieg ik met Weatronics (Mark ook trouwens) en hebben we beide nooit ook maar enig probleem gehad of iets raars gehad. We doen beide ook al tijden geen rangecheck meer. Dit verwachtte ik dus niet. Maar eens proberen opnieuw te binden. Ontvanger wil niet binden. Daar is dus helemaal mis mee. Vreemd. Ontvanger is overigens (voor zover ik me kan herinneren) 2ehands gekocht.

    Nou hadden we een hoop onderdelen en gereedschap mee, maar geen reserve ontvangers. Marks ontvanger kon ik niet lenen, want daar zitten een paar mixers in geprogrammeerd voor zijn vier rolroeren. Ik heb ervoor gekozen om dat niet in mijn ontvanger, maar in de emcotec te mixen. Dus op naar huis (Ede <> Harderwijk) om een ontvanger uit een andere kist te trekken. Ruim anderhalf uur later weer terug op de hei en ontvanger in de kist. Even alle roeren controleren en een RANGECHECK! doen. Alles werkt zoals normaal. Motor starten en VLIEGEN!

    Nou, dat was dus een herhaling van zetten, want de kist had exact dezelfde symptomen als die van Mark. Zwaartepunt te ver naar achteren, dus de kist was enorm zenuwachtig. Mark gevraagd om wat te hoogte trimmen en na wat gerommel dat voor elkaar gekregen. Daarna wilde ik touch-and-go vliegen omdat ik wel eens wilde voelen hoe de kist reageerde als hij langzaam zou vliegen. Dat was erg zenuwachtig, dus in plaats van een touch-and-go de kist meteen maar geland. Eerst dat zwaartepunt een eind naar voren.

    In de tijd dat ik op en neer was gescheurd had Mark zijn accu's weer bijgeladen en die accu's ook 2cm verder naar voren geschoven. Dat lijkt weinig, maar die accu's wegen 3kg en dat maakt dus wel verschil. Tijd voor een 2e vluchtje. En dat ging lekker soepel. Hij heeft wat figuren gevlogen en vervolgens na een minuut of 6 heel netjes geland. Al kwam hij wel wat aan het begin van het veld neer en rolde de kist maar een paar meter door. Daaruit leren we dan weer twee dingen: Een electro-aandrijving remt enorm af als je het gas dicht gooit. Zeker in vergelijking met een brandstofkist die stationair ook altijd wat blijft trekken. En de kist vliegt dus ook prima stabiel als je heel langzaam vliegt! Geen teken van overtrekken gezien.

    Aangezien ik mijn zwaartepunt niet zo makkelijk kan verplaatsten heb ik geen 2e vlucht gemaakt en omdat we tijdens mijn eerste vluchtje zo druk aan het prutsen waren zijn daar helaas geen foto's van. Maar hij heeft ECHT gevlogen! :)


    Goed, dan de foto's nog:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    TOP!!!!! Hartstikke Gefeliciteerd met de geslaagde Maiden! en man wat staat dat mooi zo naast elkaar.. ook prachtige vliegfoto's!

    Gr. Sam
     
  16. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Ik heb je hele draadje gevolgd en wat een fantastische kisten zijn dat geworden! Gefeliciteerd met beide geslaagde maidens! hoop op veel filmpjes van hoe de bakken vliegen :D
     
  17. remlof

    remlof

    Lid geworden:
    8 aug 2004
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Warnsveld
    Gefeliciteerd met de geslaagde Maiden!

    Groeten Peter
     
  18. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ja het was me het dagje wel :D

    Mode 1 \ mode 2, hoe was het ook al weer... Maar het is goed gekomen.

    Het was leuk. Gezellig om weer eens een paar oude bekende te spreken op de Hei. En we hadden natuurlijk het perfecte weer erbij, vooral 's ochtends weinig wind, weinig bewolking. Schitterend.

    Ik was erg benieuwd. Zaterdag 's avonds het CG nog een keer nagerekend. En er komt echt 23cm t.o.v. de neuslijst van de bovenvleugel uit. Bij 28% MAC dat wel. Het verschil tussen 30% en 25% MAC is 2cm. Die van mij mooi vlak. Jaap melde al dat de kist lichtjes achterover hing. Dus dat Jaap ook "last" zou hebben van een staartlastige kist was te verwachten.

    Mijn eerste vlucht was ok, maar ik had een beetje angst t.a.v. vliegtijd en dergelijke. Ik had niet echt een idee wat ik kon verwachten en zonder power komen te zitten op een eerste vlucht zat ik niet op te wachten. Dus toen, na een simpel rolletje, looping en keerfiguur ik aan wat low passes begon heb ik toen ik goed uitkwan het toestel geland.
    Mijn eerste gevoel was goed. Alleen op rol was hij ondanks de voor mijn gevoel al kleine uitslagen wat zenuwachtig.

    Gelukkig kon ik bij wat een mede piloten accu's laden. Dus een tweede vlucht zat tegen de verwachting toch nog in het vat. En er ging slechts 1500mA in (vliegtijd 4 minuten, en dat gaf vertrouwen t.a.v vliegtijd. Terwijl Jaap een ontvanger ging halen heb ik de vlieg accu's (ca 3Kg) nog z'n 2 a 2.5cm naar voren kunnen schuiven. Dit had duidelijk effect.

    De tweede start ging mooier. Ik had de rolroeren bijgesteld dus de kist voelde rustiger aan. Het vermogen is mooi, verticaal had het iets meer mogen zijn maar hij blijft vliegen. Of de kist moet afvallen, wat zeker geen ondenkbare actie is.
    Zoals Jaap al aangaf, met gas dicht, en doordat het een dubbeldekker is remt hij mooi. Verticaal naar beneden vliegt hij mooi rustig en pakt weinig snelheid op.
    Het zwaartepunt mag nog wel wat naar voren, gelukkig heb ik genoeg materiaal om mee te schuiven.
    Er zit een rudder-rol koppeling in, rudder hoogte heb ik totaal niet gemerkt. Maar daar duik ik verder in als ik het zwaartepunt naar behoren heb liggen.
    De tweede vlucht heb ik 7,5 minuut gevlogen. meer figuren en meer vermogen gevraagd. Hoeveel ik kan bijladen weet ik vanavond. Ik ben benieuwd.

    Ik ben erg tevreden met het resulaat. Optisch is het statisch en in de lucht schitterend. Vliegend ben ik ook al tevreden. Tuurlijk moet er getrimt en afgesteld worden om het te verbeteren. Maar dat kost tijd en ik heb goede hoop.

    Mijn eerste post over dit toestel was 8 januari 2009 in een ander topic. al was ik toen al aardig gevorderd met het uittekenen. Ik ben zowiezo niet de snelste met bouwen. neem nu en dan pauzes en heb ook prive even genoeg tussendoor gehad. Het feit dat Jaap mee ging doen heeft voor mijn zeker de afgelopen tijd veel uitgemaakt. Ik vind het gaaf hoe Jaap het klaargespeeld heeft. Petje af :cool:

    We gaan er veel plezier aan beleven.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Beide van harte met de geslaagde maidens van deze schitterende kisten.
    Veel vliegplezier ermee.
     
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    geveliciteerd met de geslaagde maidens
    veel sucses met het verder uitwerken van de modellen
    ze zijn echt heel mooi geworden
     

Deel Deze Pagina