Pitts Secial instellingen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door cuwaert, 3 okt 2017.

  1. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Hallo, onlangs kocht ik een glasvezel romp op ebay van een Pitts 1S. De romp is bedoeld voor een 1/3 model (ca1740mm spwdte).
    De horizontale stab staat op 0° tov de onderste vleugel. Ik vraag mij af welke de hoek moet zijn van de bovenste vleugel. De Tony Clark Pitts heeft ca2° stab en 0° onderste vleugel, de bovenste weet ik niet.
    Er is tenandere nogal wat variatie te merken bij diverse merken en plannen van hetzelfde model waarvan ik niet weet of ze goed vliegen ja of nee. De verkoper van de romp zegt 0° op alles maar een paar klanten hebben het dan weer anders gedaan?? dus chaos alom.
    Ik neem aan dat het Tony Clark model goed vliegt, dus mijn vraag is weet er iemand onder welke hoek de bovenvleugel van dit model staat? misschien heeft er iemand ooit dat model gebouwd.
    NB bovenste en onderste vleugelprofiel neem ik aan is naca0015.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij dubbeldekkers wordt 1 van beide vleugels nog wel eens een tik positief gezet ivm stalgedrag.
    de positieve vleugel stallt eerder, geeft zo een nette waarschuwing af, omdat de ondervleugel nog wel werkt.
    daarnaast geeft het soms verbetering in rechtuit eigenschappen.

    heeft ook met het doel van het toestel, gebruik, en het gekozen profiel te maken.

    mijn ultimate heeft bijvoorbeeld alles op 0 graden staan. vliegt geweldig.
    ik weet ook mensen die bij de ultimate de bovenvleugel een tikkie positief hadden gezet, en die vlogen ook goed.
    zo denk ik dat het niet meteen het verschil is tussen "onvliegbaar" en goed vliegend.

    eventueel kun je proberen wat het doet op 0 graden, en eens kijken wat 2 graden doen.
    meer zal het niet zijn..
     

Deel Deze Pagina