Plaatsing ESC en LiPo’s in boot

Discussie in 'Speedboten' gestart door Mars76, 28 okt 2017.

  1. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    F107898D-EDE8-4330-885E-CD4A374779BB.jpeg

    Even een beetje verder gegaan. Voor het eerst met carbon gewerkt. Best lastig nog maar ik vind het best ok geworden voor een groentje
     
  2. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Nog even een vraagje aan de ervaren mensen...

    Hoeveel graden dienen de motoren ingebouwd te worden?
    En
    Voor de motorsteun hoever vanuit achter dien ik deze in te bouwen?

    Bedankt
     
  3. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Denk toch dat je er goed aan doet volgende keer veel minder epoxy te gebruiken
     
  4. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    ik heb ook zo een evp devil , en had ook zo enkele vragen gesteld hier , maar nooit antwoord op gekregen , het enige wat ik gekregen heb was negatieve kritiek , over een oude bloembak en de motor die te licht was , gelijk "focused" zegt doet hij wel een beetje raar als hij op snelheid komt , gaat hij dansen op het water , maar dit kan misschien zijn door afstelling , of kan verholpen worden door de batterijen(zwaartepunt) te verleggen , allemaal testen en zelf uitvinden is de boodschap . de motor die er in zit is bij mij 4074 met 2000kv esc 150a, zeker niet goed ,misschien later naar 4082/1600kv gaan (als hij uitgefikt is) prop 42/1.9 maar de temperatuur van alles blijft rond de 20° alleen de batterijen 30°(batterijen zijn 4x5000mah/30c serie/parallel ), de boot springt wel niet uit het water , maar de snelheid gaat behoorlijk vind ik . Heb nu nog enkele grotere props besteld om te proberen . als het even mogelijk is zal ik een filmpje plaatsen , maar is moeilijk , filmen en varen :) , en op je vraag , welke hoek de motor , bij mij is dit een vaste as , en heb de as op de motor en motorsteun gezet en zo de motorsteun vast gelijmd en daarna de as afgedicht , de as zit juist in het midden van de spiegel (propwalk?), de motorsteun staat zo laag mogelijk in de romp , omdat het geen flexas is kan ik daardoor de hoek niet veranderen . de totale lengte van de as is ongeveer 34cm (32cm center prop),
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2018
  5. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord

    Bedoelt u dit ivm het extra gewicht, of een andere reden?
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gewicht, kosten. En het voegt niets toe aan sterkte van het geheel. Carbon-/glas-weefsel moet mat ogen, niet glimmen, geen hars die erop ligt.
     
  7. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Niet leuk om negatieve reacties te krijgen, maar moet wel opbouwend zijn.
    Deze boot is ook om mee te spelen, ik hoef geen snelheid record te zetten ;). Als hij klaar is zal ik ook wel even een filmpje maken, altijd leuk:).
    Ik neem wel het advies van harte ivm de te grote motoren, die ga ik dan veranderen. Ik ben benieuwd waar ik dan een beetje op uitkom qua temp met de nieuwe. Maar dat is inderdaad testen.
    jij hebt 42/1.9 props. Ik zie vaak alleen maar 1.4 props. Weet jij het verschil tussen 1.9 en 1.4?
    Ik heb deze boot ook om een beetje te experimenteren met nieuwe materialen bv het carbon.
     
  8. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Ik had eerst een gelcoat erin gedaan om het carbon "sticky" erin te leggen. Daarna inderdaad met epoxy in gekwast. Volgende keer dus alleen een expoy laag even wachten en dan carbon erin leggen..
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 12 feb 2018
  10. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    interessant draadje... volgende keer maar toch even buiten ipv in een kamer doen..
    Thanks
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je hebt daar goede adviezen gekregen, op fatsoenlijke behulpzame wijze, niets mis mee lijkt me:
    hulp voor inbouwen onderdelen

    @pompebled
     
  13. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord


    Hoe gaat jouw boot trouwens door de bocht heen zo met twee motoren? Ik las in je draadje dat het hard vooruit gaat alleen bochten stuiteren? :)
     
  14. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    Ron , ik heb goede adviezen gekregen , maar al de vragen die ik eerst gesteld heb , zijn niet beantwoord , heb een hele boel leeswerk gekregen waar ik soms niets van begrijp , en van de motor dat hij te licht is kan ik begrijpen , maar vind toch dat hij goed vooruit gaat , zal eens een filmpje plaatsen , heb deze namiddag ééntje gemaakt met vaste camera . en de props 1.9 en 1.4 is de spoed denk ik , maar ook zit er verschil in van lengte en bevestiging , heb er nu besteld met 1.4 om te proberen , maar iets groter , de 1.9 is langer van blad en zal meer water verplaatsen denk ik . en een 1.4 zal rapper op toeren komen omdat hij minder weerstand heeft , allemaal redenering van mij , niet als waarheid geloven , kan zijn dat ik fout ben . En als je dan leest dat de motoren bij jou te groot zijn , raden ze bij mij zo een motor aan , natuurlijk bij jou zitten er 2 in en je vaart ook maar op 6s .
    ik heb er maar één motor in zitten , ik zou er 2 in zetten mocht dit te weinig zijn ,voor het bochtenwerk is het voor pleziervaren goed denk ik , deze namiddag was het goed varen , hij stuiterde niet op volle snelheid , alleen de trimvlakken een klein beetje naar beneden gezet , misschien kwam het daarbij , het water was wel ietsje vlakker nu en minder wind .
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gewoon vragen, en doorvragen, tot je het wel begrijpt.
    Via forum is iemands (achter)grond school- & beroeps- & hobby-kennis en -ervaring moeilijk in te schatten. Daarom vraag ik er regelmatig naar, juist om te simpele of te moeilijke antwoorden te voorkomen.
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2018
    oldy vindt dit leuk.
  16. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    hetzelfde filmpje als bij mijn topic . is wel vaste camera .
     
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Als jij er tevreden en happy mee bent, is dat het enige wat telt.:thumbsup:
     
    oldy vindt dit leuk.
  18. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Leuk filmpje Oldy!

    Mocht je willen heb ik nog de twee grote Leopards te koop staan;)
     
  19. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Nog even een upje, . Iemand?:rolleyes:
     
  20. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Daar zijn geen regels voor.. de motor en flexas moeten goed oplijnen. En de flexas vind het fijn om zo recht mogelijk te lopen. Dus ideaal gezien ligt de motor zo laag mogelijk.

    Verder is het zwaartepunt van de complete boot belangrijk. Die is weer afhankelijk van wat je waar erin legt. Plaatsing van de motor hangt dus af van de plaatsing van de andere componenten.
     

Deel Deze Pagina