Plan Robbe Dura

Discussie in 'Tekeningen' gestart door LF Bot, 27 apr 2016.

  1. LF Bot

    LF Bot

    Lid geworden:
    5 mrt 2016
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Hillegom (NL)
    Info gezocht van de deze vintage zwever (1978).
    Ik ben op zoek naar de tekening van de Robbe Dura. De zwever is in originele staat, geen ailerons / flaps.
    De vragen die ik heb:
    waar is de CG? (zwaartepunt)
    Hoe worden de vleugels bevestigd / vastgezet aan de romp?
    Aan de vleugels zitten ieder een soort haakje die iets doorsteken in de romp , mij is niet duidelijk wat de bedoeling is. Heb al gedacht dit niet te gebruiken en de vleugels vast te zetten met tape......

    Mvrgr, Leo
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    De vleugels worden met een elastiek wat door de romp loopt naar elkaar getrokken.

    Je hebt hier een hulp middel voor nodig, een stuk staaldraad met een haakje wat lang genoeg is om door de romp te steken.

    dan haak je een aantal elastieken aan het staaldraad haakje, trekt dat iets de romp in, dan schuif je de vleugel op de pennen en haakt de andere kant van het elastiek aan het haakje aan de vleugel,
    daarna trek je het staaldraad haakje met de elastieken helemaal door de romp, de andere vleugel erop, en de elastieken overschuiven van de staaldraad naar het haakje op de vleugel.

    zwaartepunt, begin op 1/3 (30%) van de voorkant van de vleugel, daarna al vliegend fine -tunen
     
  3. LF Bot

    LF Bot

    Lid geworden:
    5 mrt 2016
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Hillegom (NL)
    WVR,
    Bedankt voor je antwoorden, ik heb direct gekeken en nieuwsgierig in de uitsparing gekeken waar de haakjes invallen als de vleugel erop geschoven wordt of daar ruimte was / sleuf oid naar de binnenzijde van de romp. De beiden haakjes komen uit in een ovale kunststof bus, vanuit deze bus is geen sleuf/ ruimte om in de romp te komen. Wellicht zie ik iets over het hoofd.....

    Dura0010.jpg
    Dura0020.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Leg een elastiek om de haak van een vleugelhelft, bij voorbeeld de rechter. Schuif de zelfgemaakte haak vanaf de linkerzijde door de romp en pik het elastiek aan. Schuif de vleugelhelft met/op de stalen pennen in de romp. Trek tegelijk de haak met het elastiek door de ovale koker in de romp. Schuif nu de tweede vleugelhelft op de romp en breng het elastiek van de zelfgemaakte haak over op de haak in de vleugel. Het elastiek trekt nu de vleugelhelften tegen de romp. Het is een lastige handeling, je komt eigenlijk een hand te kort. Een blokje hout tussen de linker vleugelwortel en de romp maakt het over het vleugelhaakje leggen van het elastiek wat gemakkelijker. Het blokje voorkomt dat de vleugelhelft voortijdig tegen de romp wordt getrokken en je hebt een hand vrij die anders het tegen de romp trekken moet voorkomen.

    Je moet ook experimenteren met de lengte van het elastiek om te zorgen voor de juiste spanning tussen de haken aan de vleugelhelften. Het is ook verstandig twee elastieken te gebruiken. Breekt er een dan blijft de vleugel aan de romp zitten.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2016
  5. LF Bot

    LF Bot

    Lid geworden:
    5 mrt 2016
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Hillegom (NL)
    Ik begrijp nu wat de bedoeling is en waarom ik een haak nodig heb. Het elastiek blijft in de ovale koker zitten en gaat niet de romp in (kan ook niet omdat er geen opening is). Door de kleine afstand en het korte elastiek is er ook wat kracht nodig om het elastiek op de haak van de andere vleugel te krijgen dmv van de haak.
    Bedankt voor jullie snelle reaktie's :), TOP
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Precies!!!
     
  7. LF Bot

    LF Bot

    Lid geworden:
    5 mrt 2016
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Hillegom (NL)
    Ik ben op zoek naar de specificaties van de vleugelpen
    Lengte: ........mm
    diameter: ........mm
    Materiaal: .......mm
     
  8. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    445
    Locatie:
    't harde

Deel Deze Pagina