Plan voor dit FAQ forum

Discussie in '[FAQ] Modelvliegen, electro' gestart door Harold, 30 okt 2005.

1. Harold

Harold

Lid geworden:
    16 aug 2002
    De meeste faq artikelen in de oude vorm zijn van mij, maar die moeten ook inhoudelijk aangepast worden aan de nieuwe techniek (goedkope buitenlopers, lipo accu's, meer gebruikrs ervaringen)

Ik zie aan de vragen op het forum dat er meer behoefte is aan hapklare brokken. Liever een kant-en-kaar maaltijd dan een goed recept.

Theorie is handig, maar voor een hoop mensen niet interessant, dus dat moet apart.
    Ik wil dus gaan werken aan:

- Algemene info. Hoeveel vermogen heb je ongeveer nodig voor welke vliegstijl, overweging goedkoope motoren en accu's of toch liever borsteloos en goede NiMh en Lipo.
    Denken aan de toekomst bij je aankopen (accu's laders)

- Eenvoudige theorie (watt/kg).
    Vluchtduur vliegstijlen. Volgas, Gemiddeld vermogen met goed powermanagement. Gevoel voor juiste verhoudingen van gewichten vliegtuig/motor/accu (bijv. geen lipootje van een paar gram in een vliegtuig van 3kg)
    toeren/volt en motor massa belangrijk bij motor keuze.

- Voorbeeld vliegtuigen als referentie.
    Een aantal uitgewerkte voorbeelden in verschillende soorten klasses. Zwevers, acro, schaal, jager, 3D en dat dan van indoor/parkflyer tot "40"(6.5cc) maat en groter.
    Per vliegtuig dan aanname voor vliegstijl en vluchtduur. Een trainer hoeft niet vertikaal, maar liefst wel 10-15 minuten vliegen.
    Bij een pylonracer moet het alleen hard. Meer dan 5 minuten niet nodig. ALles op de top belast.
    Een zwever ... enz

Waarschijnlijk voor alles goede voorbeelden op het forum te vinden.
    (Zoek eens op "kandidaat voor FAQ" wat ik bij een aantal bruikbare draadjes heb gezet.
    Deze voorbeelden kan men voor vergelijkbare vliegtuigen zo nadoen.
    Echt de bedoeling van het FAQ dus. Als er in staat hoe je lekker kan vliegen met een spitfire van 140 cm span en 2.5 kg, hoef je dat niet voor een mustang te vragen.

Bij elk voorbeeld een lijstje vergelijkbare motoren waarmee het ook kan en de gevolgen voor vliegstijl en vluchtduur als je sterk van het voorbeeld afwijkt.

- Achtergrond theorie en verdieping.
    Waarom 100 (of 150 of 200) watt/kg. Wat als het meer of minder is.
    Hoe kom ik aan een bepaalde vluchtduur.
    Motor parameters uitgelegd (wat is het vershil tussen een klein motortje en een hele grote als ze dezelfde toeren per volt hebben. Hoeveel vermogen kan een motor hebben)
    Propeller achtergronden en tabellen.
    Rekenen met "Generieke" motoren Bij verbrandingsmotor heb je het over een 6.5cc, niet noodzakelijk om te weten of dat een OSmax of een irvine is. Bij elektro motoren heb je ook zoiets met Kv (toeren per volt) samen met gewicht van de motor. Hoe zit dat? Kan je daar altijd mee werken

Deel Deze Pagina