plastic prop kleur geven

als ik een gunther propje bijv. blauw wil maken...

hoe kan ik dat dan het beste doen?
blauwe water vaste stift?
spuiten?

of kan je hem helemaal niet kleuren omdat hij dan mschn uit balans raakt?
 
revell verf :D

eh. ik weet trouwens niet of je em dan nog kan gebruiken :P

ik heb mijn gunter propje met zwarte revell verf bewerkt.
verdund mat zwart ziet er gaaf uit. en dekt bij een super dun laagje.

nog niet getest of die minder goed loopt dan een onbewerkte.

mvg
Rico.
 
Wat goed werkt is textielverf ( die kleine plastic doosjes)
Dat trekt IN het nylon en tast de sterkte niet aan.
Nu valt dat met de meeste opplakverven ook wel mee, maar better safe than sorry....
Wel even een oud pannetje nemen en niet knoeien, tenzij je ruzie met je huisgeno(o)t(e)(n) wilt, dan ligt hier een uitstekende kans :twisted:

Wat betreft balans, heb je al eens een Gunther gebalanceerd?
De precisie van het spinnertje is nou ook niet om over te gillen, dus.....
Overigens zijn er witte, gele, rode en blauwe Gunthers dus waarom zelf knoeien? Oke, geen matzwarte, maar dat is een kwestie van een paar keer onder het maaiveld duiken :wink: en dan is dat ook weer voor elkaar...
 
Bruno van Hoek zei:
Wel even een oud pannetje nemen en niet knoeien, tenzij je ruzie met je huisgeno(o)t(e)(n) wilt, dan ligt hier een uitstekende kans :twisted:

:?: :roll:
wat is de bedoeling van dat (oude) pannetje?
 
Joost zei:
Bruno van Hoek zei:
Wel even een oud pannetje nemen en niet knoeien, tenzij je ruzie met je huisgeno(o)t(e)(n) wilt, dan ligt hier een uitstekende kans :twisted:

:?: :roll:
wat is de bedoeling van dat (oude) pannetje?

volgens mij moet je dat koken in die verf of zoiets ?
 
Sommige verfsoorten moeten verwarmd worden, andere weer niet.
Maar alles waar je het verfmengsel in giet neemt soms wat kleur over.
De nadruk ligt meer op 'oud' dan op 'pannetje' :wink:
 
Prop verven

Probeer eens Tamya verf :D . Zijn in spuitbusjes te koop. Zelf heb ik mijn Graupner props hier mee bewerkt en het blijft perfect zitten. Wel eerst even ontvetten.


Louis
 
INDERDAAD IS HET BETER OM NIET TE SCHILDEREN denk aan balans en het aanstasten van het plastic DIV. KLEUREN ZIJN VERKRIJGBAAR EN ALS JE TOCH GAAT SCHILDEREN ik doe het zelf ook altijd :oops:
TAMIYA ACRRYLIC PAINT DE VERF HIER VOOR
 
propeller balans

ik hoor vaak een hoop mensen zeuren over balans in propellers...

ik was bij een ulv geluidskeuring op vliegveld drachten, er was een kist afgekeurd omdat de prop per blad 10 cm te lang was.. (metalen prop)

met een baby zaagje werden de tips er afgezaagd.. hoppa. nu goed?.. meneertje van de rld ;)
en vliegen maar :P

Ik heb ook heel wat vlieguren gemaakt in een tecnam met een houten GP 2blads prop, die VERRE van in balans was..

we startten en landden dat ding op een 200m grasbaantje (EHLE bravo)

taxiën was gedeeltelijk over een grindpad.. de splinters vlogen van de prop af..

ach. het enige is dat je wat meer geluid in je cabine hebt. zal een modelvlieger toch een worst wezen?

ik neem bijna nooit klakkeloos iets aan van anderen, ik geloof iets pas als ik het gezien heb.. dus ik experimenteer vaak.. ook met propellers in onbalans..
nou. tenzij je van 1 blad een hele tip er afsloopt.. geen problemen..

dus. veel schilder plezier :P

mvg
Rico.
 
Je kunt toch op je vingers natellen dat het slecht is, dat hoef je niet te ervaren. Slecht voor je electronica, servomotoren en servoterugmeldingspotentiemeters. Ik zou een mooie loodprop in een proptip plakken :twisted:
 
Joost zei:
als ik een gunther propje bijv. blauw wil maken...

hoe kan ik dat dan het beste doen?
blauwe water vaste stift?
spuiten?
....quote]

Wist je trouwens dat er tegenwoordig guntertjes in verschillende kleuren te krijgen zijn (o.a. geel en blauw).
 
gewoon met elke willekeurige verf.

een gunter propje is zowizo al niet in balans als je em van de winkel hebt

gewoon met revell verf of wat dan ook.. mag mijn part muurverf zijn :P

mvg
rico.
 
een stukje chatlog uit een gesprek tussen Tigermoth en mij, over mijn edf die nie in balans was:

J: wat als hij nou niet in balans is...
J: gaat zeker vibreren?
T: hmm. ik ben met vliegles wel eens een proptip kwijt geraakt. vogel aanvaring..
T: je weet niet wat je overkomt.
J: :>:>
T: fibreren is een leuk woord.
T: V
J: :P
J: vogel dood?
T: ik hoop het. wij ook trouwens bijna
T: :[
J: ...
T: net de baan gehaald. letterlijk met hakken over de sloot

dus toch wel belangrijk dat hij in balans is :wink:
 
dus je wilt daarmee zeggen dat je elke prop moet balanceren. En hoe doe je dat dan, gewoon een stukje afschuren??
 
Yep.. Dat is juist.. Je moet sommige props sowieso van tevoren schuren. Vooral APC en de nieuwe Master Airscrews...

Voor het balanceren van props zijn er mooie houdertjes te koop.. Zélfs electrisch aangedreven maar je kunt voor een paar euro ook al klaar zijn..

Een goed gebalanceerde prop verlengt de levensduur van een motor (lagers) aanzienlijk. Vooral bij glijlagers is dit ERRRG belangrijk! Als de krukas speling krijgt slaat de motor sneller af bij lage toeren. Dit komt voornamelijk door de vibraties...
 
Vibraties blijf je altijd houden.. Met of zonder hydromount + dempers etc etc... Je model trilt trouwens ook lekker uit elkaar bij versleten lagers & lage toeren... :P
 
Re: propeller balans

@joosty:
tigermoth zei:
tenzij je van 1 blad een hele tip er afsloopt.. geen problemen..

dus. veel schilder plezier :P

mvg
Rico.

@(bijna) iedereen ;)
uiteraard is in balans beter.. maar tot op zekere hoogte boeit het toch niet. je hebt een meerblads prop. je blad komt altijd in de turbulente van de andere.. wat al een ingebouwde vibratie geeft...
een balans bij een bepaald toerental kan heel andere gevolgen hebben dan een bij een ander toeren tal... oplossing, computergestuurde electronisch verstelbare propeller (tecnam 2000 ;) )

ook iets interessants: bij ray roosevelt zijn challenger (1:1 ultralight 2tac injectie motor + metalen 3blads prop) op ehle (skyriders)
hebben we een keer met alumunium tape te propeller voorranden verserkt, als bescherming tegen beschadiging van opspattende steenjes enz enz..
het totaal gewicht van de prop is met ongeveer 90 gram vermeerder. en het zal beslist de bijna perfecte fabrieks balans hebben verstoord..
maar promt waren wel de stationair problemen opgelost..
prop had meer massa en kreeg ietsje meer een vliegwiel effect...
dat effect heb je ook met revell verf op een gunther ;)

dus nog even terug naar rc land :P
enneh.. je servo's zijn geleverd met rubbertjes, bebruik die..
enneh.. waarom pakt iedereen zen rc spul in schuimrubber? ;)

bouw je een model om een groot vliegtuig na te bootsen? dan moet ie "vibration proof" zijn ;)

nog iets. je prop in balans schuren? ja. leuk.. straks heb je een prop in balans (static) en 2 verschillende blad vormen... kan in de dikte zijn, of in het lengte van de koorde.. of gewoon in de omtrekvorm.. what ever.. misschien wel gewoon aan de randjes.. maar met (hoeveel ongeveer?) x veel toeren is een klein verschil in aerodynamiek van de bladen veel interessanter dan je gram verschil in gewicht (zelfs bij een gunter!!)

wat ik ook vaak hoor is "rico. je prop is zo scherp als een mes.. zou je die niet is schuren?.."
ik vind dat trouwens net zo iets als... heej, mooi model, die concorde van robbe, maar voor de veiligheid heb ik er een ronde neus op gezet hoor :P

grin ;)

je kan ook nog een zwever bouwen trouwens :P
leuk eh ;)

mvg ;)
Rico.
 
Back
Top