Playmobil 5536 AA vervangen door LiPo

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door D3nnis, 11 mei 2018.

  1. D3nnis

    D3nnis

    Lid geworden:
    21 apr 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum, niet helemaal nieuw met modelbouw (h0 module baan).

    Voor mij zijn accu’s en dergelijke wel allemaal nieuw, dus vandaar mijn vraag,
    Voor mijn zoontje heb ik een remote controle module gekocht van Playmobil om op vakantie in zee te varen met zijn boten. Alleen de AA batterijen vliegen er door heen, ook de oplaadbare.
    Graag zou ik deze willen vervangen door een LiPo, maar ik weet niet waar ik op moet letten.
    In de motor zitten 6 x GP 2700mah rechargable batterijen momenteel. (In een 2x3 opstelling).
    Kan iemand hierover adviseren.?

    https://www.bol.com/nl/p/playmobil-rc-onderwatermotor-5536/9200000023435611/
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Welkom op het forum!

    In principe kan dat, maar de vraag is of het handig is.

    In de eerste plaats de spanning. Zes gewone batterijen hebben een spanning van 9 volt. Zes NiMh oplaadbare accus hebben een spanning van 7,2 volt. Twee Li-Po cellen hebben een spanning van 7,4 volt. Wat spanning betreft moet het kunnen.

    Li-Po's zijn nogal gevoelige accu's. Te ver laden leidt tot brandgevaar. Te diep ontladen maakt de accu onbruikbaar. Daarom heb je in de eerste plaats een lader nodig die geschikt is voor het laden van Li-Po's. De apparaten waarin LiPo's worden gebruikt, zijn zodanig ontworpen dat de LiPo nooit te diep kan worden ontladen. Zo'n voorziening zal de Playmobil Control Module niet hebben.Er is dus altijd het risico dat de LiPo te diep wordt ontladen en dat is echt het einde van de LiPo.

    Er pleit nogal wat voor om bij gewone accu's te blijven. Bovendien, een LiPo met een capaciteit van 2700 mAh is net zo snel leeg als een GP accu met een capaciteit van 2700 mAh.

    Je wilt gaan varen in zeewater. Dat is zout. Zout water, metaal en elektronica gaan niet goed samen. Komt er zout water bij elektronica dan wordt deze in korte tijd door elektrolyse vernield.

    Lees hier http://www.modelbouwforum.nl/threads/het-laden-en-balanceren-van-lipo-accus.112076/ meer over het gebruik van LiPo's
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoe wil je dat dan doen ? een waterdicht compartiment bedoelt voor AA cellen , daar past geen lipo in.
    Er zijn ook AA cellen van 3300 mAh . en snelladers daarvoor.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik weet niet wat je bedoelt met snel leeg zijn.
    Kun jer er wel 6 minuten mee varen of zijn ze al na twee uur varen leeg.
    Ik gebruik deze misschien rare zinsconstructie omdat voor de een 6 minuten lang is en voor de ander 2 uur kort.

    Je kunt de 6 pencellen heel goed vervangen door 6 NiMH cellen, in de praktijk onder belasting zullen ze vrijwel de zelfde prestatei (spanning) leveren.
    Je moet er aan denken dat de NiMH cellen met de hoogste capaciteit meestal niet erg geschikt zijn voor hoge stromen, om concreet te zijn wanneer je niet meer dan een half uur kan varen.

    Bij een aantal tests (oa bij flitsers) komen de NiMH pencellen van IKEA er erg goed uit.
    B.v.: https://wavreport.com/2017/05/21/review-ikea-rechargeable-batteries/

    Ik zou inderdaad LiPo's niet aanbevelen wanneer de rest van het systeem er niet is op aangepast (bv diep-ontlaadbeveiliging).
     

Deel Deze Pagina