Plexiglas kap repareren

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Bartdr1, 25 jun 2015.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    ik heb twee cockpitkapjes van modelvliegtuigen die gescheurd zijn. Soms behoorlijk intensief. Ik heb geen zin om een mal te maken en daar een nieuwe over te (laten) trekken. Het belangrijkste is dat het terug wat stevig is en er redelijk uit ziet (de schade zou quasi onzichtbaar moeten zijn op laat ons zeggen 2 à 5 meter afstand).

    Hetgeen het beste werkt tot nu toe is transparante tape (bijv. tesa) aan de binnenzijde.

    Iemand andere suggesties waarmee en op welke wijze je zo'n kap (hetzelfde als lexan?) kan verlijmen en verstevigen?
     
  2. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Plexiglas kan je zeer goed lijmen met chloroform. Als je het aanbrengt met een pipet dan zuigt het vanzelf in de scheur. Alles wat je erlangs laat lopen EN ER VANAF BLIJFT, droogt op, zonder sporen achter te laten. Dit in tegenstelling tot seconde-lijm.
    suc6
    Hans

    PS.
    TIP; Als je bij een kleine hoeveelheid chloroform wat plexiglas toevoegt, dan lost dit op en je krijgt een gel-achtige plexiglas-lijm dat wat ruimtes kan opvullen.
     
  3. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    bedankt voor de tips

    @Hans
    Ik probeer morgen wat chloroform in te slaan. ik begrijp het goed dat morsen niet echt een probleem is zo lang je het nadien maar niet probeert te verwijderen. en ik ga ervan uit dat je het van binnenaf aanbrengt. Doe je buiten een tape (afplaktape of tesa) om tijdens de verlijming te fixeren? Weet je ook hoe lang je de stukken tegen elkaar moet houden vooraleer ze je ze verder kan laten hechten zonder aan te drukken?
     
  4. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Ik weet niet of er een reactie komt tussen het tape en de kap, zou het risico niet nemen.
    Zijn de kappen geheel doormidden gescheurt of alleen ingescheurt?
    ik zou kijken of je het geheel niet mechanisch kan fixeren. Binnen enkele momenten is het geheel al aan elkaar gelijmt, maar de stevigheid is er pas na een paar uur.
    Chloroform heb ik bij mijn apotheek gekocht en de kleinste hoeveelheid is 250ml en kost iets oner de 10 euro. Ze willen wel weten waarvoor je het nodig hebt.
    Hans
     
  5. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Eentje is in stukjes, de andere kap gescheurd. Ik probeer geen tape te gebruiken.

    Chloroform komt maandag binnen bij de apotheker.

    Bedankt voor de tip!

    Bart
     
  6. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Even flink aan ruiken of het wel de echte is
     
  7. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    bestaat er een product, waarmee je plexy kunt laten glanzen als nieuw ? Het beste dat ik tot hiertoe gevonden heb is simoniseren.
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    polijstpasta, al dan niet in combinatie met een katoenen polijstschijf bv voor op je boormachine. Als er diepere krassen zijn, eerst eens met fijn en nat schuurpapier.
     

Deel Deze Pagina