Plus en min, mannetje vrouwtje, rood en zwart.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Neoappie, 29 aug 2008.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    jawel! tamiya stekkers zijn foolproof. Maar ook stroom resistent. ;)
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb mezelf aangewend om altijd maar één accu bij mijn modellen te hebben en ook maar één accu bij mijn lader. De rest zit in de koffer. Dan kan ik in ieder geval niet nóg een keer twee accu's op elkaar aansluiten (Hezik, you're not alone :) ).
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Stroom resistent, ja. Foolproof?, helaas, zelfs die stekkers zijn dat niet.
    Een avondje elektrovliegen alweer een tijd geleden. Ik had een Vartafly met daarbij twee accu´s met die beroemde Tamiya stekkers eraan. Helaas vergeten m´n lader mee te nemen dus accu´s leeg = niet meer vliegen.
    Gelukkig kon ik m´n accu´s laden met de lader van een collega vlieger alleen hij had andere stekkers. Dat was zo opgelost met een paar snoertjes met krokodillen klemmetjes. De laadstroom was vrij laag dus dat moest wel kunnen. De krokodillen klemmetjes met veel gefrut in de Tamiya stekker weten te krijgen en zo de accu laden.
    Dat ging prima tot iemand tegen de lader stote en de krokodillenklemmetjes verschoven. Je raad al wat er gebeurde .... kortsluiting! Niemand had het eerst in de gaten tot er een rookpluimpje opsteeg. De krokodillen klemmetjes waren zo ongeveer aan elkaar gelast en de kabel naar de accu stond bijna roodgloeiend. Ook de accu was te heet om aan te pakken. Met een schop tegen de stekker kreeg ik de krokodillen klemmetjes los en was de kortsluiting over. Helaas was de accu naar de maan, hij heeft nog zowat een uur na liggen te roken. ;)
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    oke maar daar moet het ook Ernst Proof voor wezen...
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Electronica in het algemeen kan niet tegen verkeerd om aansluiten van plus en min (behalve als er een beveiliging tegen ompolen op zit, meestal zit die wel op acculaders aan de auto-accu kant). Plus en min van servo verwisselen om hem andersom te laten draaien, kost je een servo.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik zie het probleem niet eigenlijk zo op het eerste gezicht

    wat ik uit de postings opkan maken is dat
    1 de draden rood/zwart verkeert omzitten aan de nieuwe accu
    2 het probleem met de stekker er geen is als je het paket juist maakt zoals het eerste

    pennetje aan de rode draad wordt bij ons algemeen in de club gebruikt
    het op zich zelf aansluiten van de accu is gewoon dom en onoplettendheid

    in mijn duikboot zitten drie accu pakken
    twee voor de motoren en eentje voor de elektronica
    drie spanings stabilisatoren om de vele electro te voeden
    ga mij nu eens vertellen hoe ik drie paketten moet gaan aansluiten zonder een massa sluiting te kunnen maken?????

    gewoon kopje er bij houden en rubberen stopjes op de pluspolen zetten helpt mij heel veel
    de massa's liggen allemaal bij elkaar de stroom draden zijn voor elke motor en stabilisatoren gescheiden
    eerst sluit ik alle massa draden aan en daarna een voor een de stroom draden
    bij de elketronica staat de duikboot ook meteen aan en is bedrijfs klaar

    nog nooit problemen gehad met het zo te doen
    wel eens een starter accu van mijn vliegtuig bij mijn sleutels in mijn broekzal gestoken
    en da werdt wel heel eventje heel warm maar dat heeft niet te maken met het verkeert aansluiten van de accu

    groetjes raf
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nou, nieuwe club, nieuwe regels...

    bij ons is het bruggetje, de bus de plus, de pin de min.

    maar dan gezien op de regelaar, bij ons heeft het gros de pin aan de plus op de accu zoals hezik zegt.

    (alleen de brug aan de andere kant zeg maar hahaha)

    ik persoonlijk zou het liever andersom doen, zet liever met een verdwaalde accustekker een min op het chassis, dat hangt vaak toch al aan de min (praat over helies met veel carbon)

    maar ik heb het toch andersom, puur, dat je dan eens een accu kan lenen ofzo voor te testen of wat dan ook.

    mijn tip, doe zoals je vliegmaten !!! ;)
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2008

Deel Deze Pagina