Pluto van epp-modelle

Fotor

Forum veteraan
Enige tijd geleden ben ik een draadje gestart over dynamic soaring, een vorm van vliegen die me mateloos intrigeert. Ik wil het in ieder geval eens geprobeerd hebben. Daar hebben we dus een vliegtuig voor nodig.

Ik heb de Pluto van epp-modelle.de aangeschaft. Hier zal ik mijn ervaringen delen.

De Pluto is een vliegende vleugel van epp, die geschikt zou moeten zijn voor DS. Het lijkt een regelrechte kopie van de Bluto van NCFM. De pluto kost slechts 30 euro, maar daar komt wel 15 euro verzendkosten bij. Zaken als glasvezeltape, finish tape en spuitlijm zijn bij dezelfde toko te koop tegen redelijke prijzen.

Het pakket is zeer basic. Je krijgt 4 gesneden epp kernen, een stukje coroplast (een soort sandwich plastic) voor het kielvlak en een eenvoudige bouwbeschrijving. That's it.
Pluto01.JPG

Pluto02.JPG

Spanwijdte wordt 1,2 meter.

Het EPP is niet van de mooiste kwaliteit, het is een beetje 'open'. Maar er wordt toch een finisch van gladde tape gemaakt, ik verwacht niet dat de kwaliteit van het EPP een probleem is. Er zijn nog wat lichte smelresten aanwezig die binnen een minuut verwijderd zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben inmiddels met bouwen begonnen. Ik let niet teveel op het gewicht, hij mag wel iets zwaarder worden. Ik zal de pluto voornamelijk inzetten bij veel wind.

In het midden maak ik een rib van 5 mm triplex.
Pluto03.JPG

Deze moet ervoor zorgen dat de neus niet teveel indeukt bij eventuele impact met moeder Aarde, tevens zit er een haak in verwerkt om een 'flitschenstart' mogelijk te maken. De uitsparing voorin is voor doorvoer van bedrading. Achterin zit een messing buis waarin later de staart geschoven kan worden. Deze wordt dus demontabel, wat de vervoerbaarheid nog verder vergroot. Door het halfronde gat onderin loopt later de massieve 8mm koolstof ligger.

Als servo's wil ik de Hextronic MG-14 gebruiken. Deze zijn onderweg. Volledig metal gear, want mijn eerste DS pogingen zullen ongetwijfeld met een harde plof in het gras eindigen. Als ontvanger gebruik ik een Spektrum AR6100E.
Pluto04.JPG

raymond
weer een leuk projectje erbij zie ik :D
ga ik zeker volgen.. ben ook benieuwd naar jouw ervaringen met de hxt MG servo.s

een goede dikke laag glasmat op zijn neus, en dan is dat nog steviger :) want zo een puntneusje is gevoelig aan breken, ook al zit er een stevige rib in.

neen :) dit is helemaal geen hellingvliegen... het is op een heeel ander principe gebaseerd als hellingvliegen.
de enige gelijkenis die je kan trekken is dat er alleen maar een helling aan te pas komt...

1ste verschil is dat je aan de achterkant van de helling vliegt.
2de, is dat je niet in stabiele wind vliegt.
3 is dat je alles behalve rustig rond zit te zweven met je neusje in de wind.
4. het is wat duurder in je portemonee. je kan wel inbeelden dat als je dit in de hoge bergen doet met een 4meter kist , het een erg duur toestel word.

nu is dit natuurlijk het IDEALE voorbeeld hoe het niet duur word.
gewoon een blok schuim en een vormpje eruit gesneden.... wat rommel erin geduwd en vliegklaar...
zo begint men meestal :p

Raymond, is dit voor aan het duin of voor het serieuze werk in het buitenland?
Ziet er idd simpel en leuk uit.
Blijven we volgen

Raymond, is dit voor aan het duin of voor het serieuze werk in het buitenland?
Het kistje is gekocht om een eerste kennismaking met DS te kunnen verwezenlijken. Ik moet dat gewoon een keer geprobeerd hebben. Er schijnt in Katwijk een stek te zijn waar het kan, dat is voor mij lekker dichtbij. Maar ergens anders mag ook, op een dijk, bij een hoge rij bomen, maakt me niet uit. Buitenland is natuurlijk ook mogelijk, maar daar weet ik ook niet zo snel goede plekken. Misschien later eens op een Duits forum wat gaan zoeken en contacten leggen.
Uiteindelijk zal het er op neer komen dat dit kistje het vaakst gewoon hier op Langevelderslag zal vliegen, want ook daarvoor is het natuurlijk een zeer geschikt vliegtuig. En dat is lekker dichtbij en laagdrempelig voor mij. Daar zal hij ook worden ingevlogen.

Zeg, ik zie dat er zo'n wapperend vlaggetje in komt. Kan dat vlaggetje die enorme DS snelheden wel aan?
Met wapperend vlaggetje zal hij niet veel rondjes draaien vrees ik. Ik zal het eerst maar eens zonder vlaggetje eraan proberen.

De servo's zijn vandaag aangekomen! Ik heb nu in principe alles in huis om dit projectje te voltooien.

Ben ik zeker van plan!
Eerste paar keer misschien wel iemand anders even kist laten weggooien....

Hij is bijna klaar.

Op de plaatsen waar de onderdelen moeten komen snij je gewoon de benodigde hoeveelheid schuim weg. Lekker makkelijk.
Pluto08.JPG

Tunnels voor de bedrading vanaf de servo's maak ik met een boor die ik ooit eens ergens anders voor geknutseld heb. Een lange pijp aluminium met enkele scherpe punten eraan. Deze draai je zo in het schuim.
Pluto05.JPG

De accu bestaat uit 2x2 NiMh 1000 mAh cellen, beetje creatief samengesmolten.
Pluto07.JPG

De roeren zijn voorzien van een laagje 80g glas. Dit is vastgemaakt met medium CA. Werkt prima, maar wat een zooi is die CA toch. Met masker en bril op kan je 1 kantje net doen, daarna moet je luchten en iets anders doen dan boven de lijm hangen.
Pluto06.JPG

De roeren worden hier wel ontzettend stijf van, werkt prima. Deze vorm van afwerking is een stuk gladder dan ik had gedacht. Er zijn enkele plaatsen waar het glas net niet goed gehecht heeft, maar voor een eerste keer ben ik erg tevreden.

Als ligger wordt een massieve 8mm koolstof staaf gebruikt. Eerst de uitsparingen snijden en schuim verwijderen, dan de staaf met epoxy in het schuim lijmen.
Pluto09.JPG

Pluto10.JPG

De vleugel wordt flink ingetaped met glasvezeltape om de buig- en torsiestijfheid te verhogen. De buigstijfheid is door de ligger al aardig gewaarborgd, maar de torsiestijfheid wordt beduidend hoger door het tape.
Pluto11.JPG

Eigenlijk hoeft alleen de buitenste laag tape nog te worden aangebracht en de roeren bevestigd en aangesloten. Ik hoop hem morgen snel af te kunnen maken en dat het nog hellingbaar is op het strand.

Dat heb je vlot gedaan Raymond,, succes met de maiden

Ik dacht even dat bij jullie de Mexicaanse griep was uitgebroken.
Dat mondkapje zal wel helpen voor stof.. maar niet voor vluchtige dampen.

Succes Willem

Achter het mondkapje zat nog een flinke doek voor mijn mond. Het helpt even, maar zoals ik al zei hou je het alsnog niet lang uit.

Ik ben bezig met bekleden, maar ik moet even gaan spinnnen van mezelf. Wel zin om te sporten, maar GEEN TIJD! Kistje moet af en van het duin! Ik hoop dat de wind goed blijft.
Misschien wil ik zaterdag in Hoeven eens een flitschenstart proberen.

het is precies of hij werkt op industriele basis :p

vergif is het die CA. echt niet gezond hoor.

Hij is klaar!

De staart is gemaakt van 2 laagjes plastic met allemaal plastic 'liggertjes' erin. Deze wordt gemonteerd op een 6mm koolstof buis, die in de messing pijp in de romp kan schuiven. Dit schoof wel erg makkelijk, dus ik heb een 'kraagje' van CA gemaakt dat op dikte is geschuurd, het laatste stukje gaat nu net mooi stroef. 2 dunne koolstof pijpjes die in de grote koolstof buis zitten houden de staart mooi recht en op zijn plaats. Het staartvlak kan zo in- en uitgeschoven worden, ideaal voor transploft.
Pluto12.JPG

Het resultaat na aanbrengen van de tape:
Pluto13.JPG

Pluto14.JPG

Er was nog wel aardig wat lood nodig om de pluto in balans te krijgen. Dit is voorlopig even provisorisch vastgemaakt. Als hij lekker vliegt krijgt het lood bij voorkeur een intern plekje (hoewel het voorin al redelijk vol is met ontvanger en accu). Gewicht incl lood: ca 650 gram.
Pluto15.JPG

Nu even kijken of hij op het strand wil vliegen. De wind is wel wat schuin op het duin, maar ik verwacht dat het vliegbaar is. Eens kijken wat dit kistje in zijn mars heeft!

ik hoop dat je ZONDAG bedoelt
Ik bedoelde zaterdag :hammer:..... Bedankt voor deze correctie, anders had ik zaterdag voor je deur gestaan. Geeft niet, zondag zit ik ook in Nispen.

Pluto heeft gevlogen

Het was vliegbaar op het strand. Toen ik aan kwam rijden zag ik al 2 F3J kisten aardig hoog hangen. Een goed teken.

De eerste startpogingen liepen alle op niets uit. Het vliegtuig was niet goed weg te krijgen. De stevigheid voldoet in ieder geval aan de verwachtingen: van 4 meter hoogte loodrecht de grond in gaat zonder een enkel krasje.
Wat lood toegevoegd. Hierna begon het vliegtuig wat minder wild te doen, maar van gecontroleerde besturing was nog geen sprake. Nog maat wat lood erbij dan. En hij vliegt! Nog steeds wiebelig, maar nu wel gecontroleerd. Na nog wat meer lood vloog hij uiteindelijk prima.

Eerste indrukken: de Pluto is wat zenuwachtig op hoogte, misschien gaat er nog een klein beetje lood bij volgende keer. Wendbaarheid is niets mis mee, kist rolt behoorlijk snel. Bij aanduiken wordt vlot snelheid opgepakt, en snelheid wordt ook weer goed in hoogte omgezet. Rugvlucht gaat prima. Ik heb nog niet heel veel snelheid kunnen maken doordat de wind vrij dwars was. Als de wind nog iets harder is en recht op het duin kan het betere gooi- en smijtwerk beginnen.

Er is in totaal zo'n 70 gram extra lood op de neus geplakt (bovenop wat ik er thuis al op had geplakt), het ziet er nu echt niet meer uit. Ik ga kijken of ik het intern kwijt kan, maar voorin liggen ook al de accu en de ontvanger, zal lastig worden om deze hoeveelheid lood netjes weg te werken.

Het zwaartepunt waar ik mee was begonnen is echt onvliegbaar. Er zijn 2 mogelijkheden: ik heb een fout gemaakt en het zwaartepunt helemaal verkeerd geplaatst (zeer onwaarschijnlijk.....;)) of het opgegeven zwaartepunt klopt van geen kanten. Ik ga eens kijken waar het nu ligt en dan al het lood in de vleugel proberen te krijgen.

Ik heb een vlucht laten filmen, maar de filmer beroerde per ongeluk de zoom-knop zonder het te beseffen. Er staat dus niet veel meer op dan de start en de eerste 30 seconden. Goed filmpje volgt nog wel eens.

Back