Pokkeboot....

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 28 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal...

    Hier het voorzichtige begin van een nieuw projectje, dit keer geen heli, geen vliegtuig, maar een boot....
    Brandstof aangedreven, maar geen speedboot.... De gedachte ging uit naar een oud type klein binnenvaartslepertje, het soort wat vroeger met langzaamlopende 2 cylinders o.i.d. uitgerust werden, en met zo'n mooi "pokkepokkepokke" geluidje voort tuften.
    De keus is gevallen op de "Heros" van SMB Rompen.

    Liep al een tijdje met de gedachte rond, en toen Roel van Essen recentelijk een schroefje aanbood waar ik al een tijdje naar uitkeek, de knoop doorgehakt.

    Het gaat om dit schroefje:
    IMG_20170828_190028_2CS.jpg
    Verstelbaar, en dus uitermate geschikt voor een continue dezelfde kant uit draaiende motor.

    Aangezien ik geen razend monster wil maken, maar juist een rustig bootje met een beetje een "schaal" geluid, viel de keuze op een 5 cc viertakt, die ik ga aanpassen voor extreem lage toerentallen. Ik gok ergens tussen de 500 en de 4000 toeren, maar om heel eerlijk te zijn, heb ik geen concreet idee waar ik ga eindigen.
    En om een en ander gelijk nog maar wat uitdagender te maken, gaat het ding op benzine lopen.... :D

    Uiteraard moet er dan het een en ander aangepast worden.
    Dat begint al met de carburateur, die bedoeld is voor 10000 toeren, en dus veel te groot. Die heb ik vervangen voor eentje van een 1,5 cc, en vanwege de ervaringen die ik reeds met benzine op gedaan heb, is deze gelijk maar voorzien van een kunststof isolator.
    IMG_20170828_184922_1CS.jpg

    Verder heb ik, omdat bij lage toerentallen de smeerfilm moeilijker tot stand komt, geprobeerd de hoeveelheid olie in het carter zo hoog mogelijk te maken, door het carter achterdeksel om te draaien. Hierdoor komt de afblaasnippel hoger te zitten.
    IMG_20170828_191417_1CS.jpg
    Of het helpt? Geen idee, mischien zit het wel gewoon tussen de oren, maar dan heb ik er tenminste alles aan gedaan :D

    Daarna komt een trickier verhaal: de kleptiming is uiteraard origineel berekend op hoge(re) toerentallen, dus er is redelijk wat klepoverlap, en de inlaat sluit tamelijk ver na ODP.
    Het leek me, omdat de motor uitsluitend lage toerentallen gaat draaien,en er van massatraagheid in de gaswisseling nagenoeg geen sprake is, dat de klepoverlap wel een stuk minder kan, en de inlaatklep wel wat vroeger dicht kan. Dat scheelt nogal in het terugspetteren uit de inlaat...
    Dus heb ik gelijk maar een extra nokkenas meebesteld, die ik een haartje bijgewerkt heb.
    IMG_20170828_162501_3CS.jpg
    De linker nokkenas is de bijgewerkte. De toppen zijn een haartje spitser, en de kleppen openen allebei iets later, en sluiten iets vroeger.

    UIteraard, vanwege de te verwachten lage toerentallen, heb ik een custom geprogrammeerde ontsteking aan laten rukken, eentje die NIET onder de 1000 toeren terug valt naar volle vervroeging, maar die gewoon bij nul toeren begint met 5 graden voor top, enbij 3500 toeren op 28 graden voor top uitkomt (en daarboven op 28 graden blijft, maar ik verwacht eigenlijk niet zoveel toeren te gaan maken).

    Voorlopig is dit het even.
    Morgen op zoek naar geschikt materiaal voor een vliegwiel (dat moet namelijk behoorlijk zwaaar worden), en dan is het wachten op de romp, want die bepaalt hoe groot dat vliegwiel kan worden.
    Hoewel een grotere diameter effectiever is, als het niet uit de lengte kan komen, moet het uit de breedte komen.
    Maar dat is van later zorg....

    Groet, Bert
     
    Kees de Mol, Bert V en ron van sommeren vinden dit leuk.
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dit wordt vast weer een leerzaam project.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik hoop het.....
    Heb van een heleboel dingen nog niet een goed beeld hoe ik dat ga doen. Zie ik wel als het aan de orde komt.
    Koeling, afgewerkte olie afvoer, uitlaatgassen, moet ik allemaal nog verzinnen.

    Krijg een hoop info van Hans (Zoef de Haas), en daar kijk ik naar, denk er over na, en pas aan wat ik gebruiken kan...
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zo maar een wilde gedachte: heeft het zin compressie te verlagen voor betere pokkepokpokkepok?
    Idem vullingsgraad?
    Of zelfs kleinere boring? (Hoe????)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet ik niet.... wat ik wel weet, is dat bij de andere drie viertakten, de zuigerveer pas gaat afdichten als er een beetje verbrandingsdruk opgebouwd word.
    De hoop is, dat ik door bij hele lage toerentallen toch vermogen te vragen, voldoende druk opbouw om de veer goed af te laten dichten, maar tot ik weet of dat al dan niet lukt, ga ik de compressie niet verlagen (heb ik bij de andere drie viertakten wel gedaan).

    Vullingsgraad... tsja, dat doe je al verminderen (of vermeerderen) als je de gasklep open of dicht zet... Hoe denk je dat je anders het vermogen regelt????

    Maar om heel eerlijk te zijn: ik heb helemaal geen idee wat er precies in zo'n klein machientje gebeurt bij hele lage toerentallen, dat moet ik allemaal nog uitzoeken. Voor hetzelfde geld gedraagt het zich allemaal héél anders als ik verwacht....
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zou die plastic aandrijving heel blijven met die stootsgewijze aandrijving?
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Als ik het goed heb schuift de draaiende binnenas heen en weer in de koker. Dat houdt in dat je een soort kardankoppeling tussen motor en as moet hebben als de oude Marx exemplaren met het schuifbare middenstuk. Zijn die sterk genoeg voor je verbrandingsmotor, of ga je een metalen variant op de Marx bouwen? had met veel pijn en moeite zo'n oudje "gered" loopt de draad in de messing klemstukken dol. Dus ligt er een nieuwe uitdaging voor me. Succes verder! Gr. Klaas..
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ha die Klaas,

    Dat heb je helemaal goed :D! maar gelukkig, Raboesch heeft gewoon kant en klare bol&pen koppelingen die ongeveer 10 mm lengtebereik hebben (en ik heb maar max 4 mm nodig).
    Helemaal kant en klaar, zelfs verkrijgbaar in de draadsoort die op de krukas van de motor zit.
    Volgens Raboeshc kan die koppeling ongeveer het vermogen van een 2,5 cc motor aan, maar daar ga ik vér onder zitten.... Ik weet dat dit motortje op zijn best ongeveer 200 W levert, even veel als een ouderwetse kamzuiger tweetakt 2,5 cc. Maar dat is bij 10000 toeren, en zo hard wil ik niet draaien.
    Ik denk dat ik blij mag zijn met 40 Watt bij 3 a 4 duizend toeren, en daarmee zou ik op het niveau van een Decaperm op de top van zijn kunnen uitkomen....
    Koppeling incl passtukken voor motor en schroefas kostte me vanmiddag iets van 18 euro incl verzendkosten.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het vliegwiel maar groot genoeg is, is er geen stootsgewijze aandrijving... dan vangt het vliegwiel dat met zijn massatraagheid op.
    Volgens de fabrikant zou die schroef 500 W aan moeten kunnen van maximaal een 10 cc motor.
    Aangezien deze dingen ongeveer 40 jaar oud zijn qua ontwerp, denk ik dat men daarmee de motoren van 40 jaar geleden mee bedoelde....
    Ik verwacht daar HEEL ver onder te blijven.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... de eerste run....

    Nu nog met een voorlopig vliegwiel (stuk "oud ijzer" wat ik nog had liggen, maar te licht voor wat ik wil).



    Allemaal érg kritisch nog, en het kon wel eens een hele uitdaging gaan worden...
    Maar het lukt toch al wel om de motor bij "min of meer" gelijkblijvend toerental wat vermogen op te laten pakken en wat koppel te laten ontwikkelen.
    Ik denk dat e.e.a. behoorlijk afhankelijk gaat worden van het nauwkeurig op elkaar afstemmen van de looptijden van de afzonderlijke gas en spoedverstelling, maar dat is iets wat met de Taranis probleemloos zou moeten lukken....

    De behoefte aan koeling blijkt érg mee te vallen, dus ik denk dat ik dat gewoon met een klein computer-fannetje op ga lossen, niet met waterkoeling.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    In een open boot kan dat vast wel.
    Zolang je maar niet de lucht onderdeks gaat circuleren.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uiteraard.... warmte moet afgevoerd worden, niet rondgecirculeerd.
    Maar dát moet allemaal zijn vorm nog krijgen als de boot er is....

    Intussen het geheim van lage toerentallen en carburatie-stabiliteit aan het onderzoeken... En dat blijkt tamelijk eenvoudig: hoe stabieler het toerental, hoe stabieler de carburatie, en hoe beter het minieme "zelfcorrigerende" effect zijn werk kan doen.

    Aangezien ik geen groter vliegwiel had, heb ik er dus maar een héél grote prop op gezet, en daar staat de motor nu al weer vrolijk een uurtje mee te pruttelen, zo stabiel als wat.... En met een behoorlijk stuk lager toerental...



    Het ziet er naar uit, dat mits een groot genoeg vliegwiel in de boot past, dit nog wel eens zou moeten kunnen werken....
     
    MikeMohawk en Tug.NL vinden dit leuk.
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Loopt mooi :koud:.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Als je straks het onderhoud aan de buitenzijde van de romp verwaarloosd, heb je een "pokkenboot" ...;)
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je!
    Zo op het eerste gezicht is het aanpassen van de kleptiming tamelijk goed gelukt: de carburateur spuugt nauwelijks terug, en de uitlaat maakt bij lage toeren niet de typische gorgelende/ploppende geluidjes die je anders wel hoort als de uitlaatklep laat dichtgaat.
    Hij wil ook min of meer niet meer boven de 4000 toeren komen (met die hele grote prop weliswaar, maar het gas staat dan nog maar half open).

    EDIT: even wat gegevens gechecked, en het ding draait volgens Pé Reivers calculator bij 4000 toeren maar liefst 100 W... Da's héél niet slecht, gezien dat mijn andere 5 cc piekt op 200W maar dan bij 10.000 toeren.
    Ofwel, ik draai (hoogstwaarschijnlijk toch wel dankzij de veranderde kleptiming) een 20% hogere verbrandingsdruk dan het ding origineel op toptoerental zou draaien.
    Het zou een koppel inhouden van 0,23 Nm.... Da's eigenlijk best wel veel....


    Hopen dat de romp vlot komt....


    In zoetwater????
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2017
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Loopt mooi!
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat vind ik nou prachtig,,
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank... maar het grootste werk moet nog gebeuren: de boel moet in een bootje komen, en de hele installatie (nou ja.... groot woord) er omheen gecreëerd worden....

    En dan maar hopen dat het op het water ook betrouwbaar blijft lopen.
    Ding staat nu al de hele middag te pruttelen, dus op zich wil het wel betrouwbaar blijven lopen....
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mocht je niet genoeg ruimte hebben voor groter vliegwiel: vliegwiel aandrijven via versnelling?
    Aangezien opgeslagen energie toeneemt met kwadraat van overbrengingsverhouding.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is een optie, maar wel veel gedoe: Lagerstoelen, tandwielen, hoop lawaai....

    Maar... even geduld, er staat nu een videootje te uploaden, en het ziet er allemaal (erg provisorisch, dat wel) heel erg gunstig uit....

    Wacht maar af... :D
     

Deel Deze Pagina