Pokkeboot....

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 28 aug 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bladen een tandje verzetten op de naaf? Of, mits dat kan natuurlijk, heb je dan niet genoeg spoed vooruit?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar kun je helaas niks aan doen: daat gaat niet met tandjes, maar met één enkele nok per blad, die in een soort van groef loopt.
    Heeft wel wat weg van collectieve bladverstelling bij een heli, alleen zit hier alles IN de naaf....

    Zo erg is het niet: het scheepje hoeft niet achteruit te slepen (het is geen havensleper)
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zoals de instelbare www.varioprop.de.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's een heel ander ding... dat is niet een continue verstelbare propeller, dat is een Instelbare propeller: je stelt hem "eenmalig" af en daar moet je het mee doen tot minimaal dat je de motor weer afzet....
     
  5. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    851
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Wat wel eens gebeurd bij netjes en hooiberg electronica is dat er bij netjes leidingen langs elkaar gaan lopen en er dus capacitieve overspraak komt.
    Je zal de eerste niet zijn die daarmee nat gaat.
    Netjes opbouwen/print ontwerpen is nog weer een vak apart.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar gelukkig ben ik dáár niet zo bang voor....
    Als een gewoon RC systeem gevoelig is voor het naast elkaar laten lopen van een paar servokabels (met vergelijkbare spanningen en signalen) dan is er iets goed mis....
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Precies, maar mijn Chinese brol servo is niet gevoelig voor pulsen uit de rcexel (bougie) ontsteking en de 4 keer duurdere Robbe Futaba ging over de ruk.
    Elektro-componenten en -touwtjes blijft een lastige materie.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vind ik heel vreemd, want bij mij was het precies andersom....
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wellicht het verschil dat mijn vonk in de vrije ruimte springt en die van jou altijd in een motor.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan best een heel groot verschil maken ja... ik bedoel: een betere kooi van Faraday dan een cylinder is er niet....
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die is doorgaans inductief, capacitieve koppeling is (veel) zwakker.
    Twee evenwijdige draden vormen een (beroerde) 1:1 transformator.
     
  12. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    851
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Klopt ook.
    Eea hangt ook samen met de snelheid van de puls. (schakel frequentie)
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, ik ga me daar geen zorgen over maken.... In de heli's bind ik de kabels altijd netjes af met van dat spiraalslang, en dan heb je dus alles parallel lopen... Nooit problemen mee....

    Maar waar blijft mijn romp verdorie!
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Was dat misschien het boekje "Radio besturing voor iedereen"? Dat boekje heb ik ook nog liggen, daarmee heb ik de eerste stappen op het gebied van de modelbesturing gezet. De zender (een 27MHz AM zender) daarvan heb ik nooit goed werkend gekregen. Hij was erg instabiel en het zendbereik was zeer mager. Later heb ik wel eens gedacht om die zender nog eens te bouwen maar dat is er nooit van gekomen.
    De ontvanger werkte wel erg goed. Ik heb hem veel gebruikt om er de 27MHz band mee "uit te luisteren". Best mogelijk dat ik hem nog ergens heb liggen.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inderdaad Ernst, zo heette het boekje. BIj mij was het andersom en zat er een breuk in de print van de ontvanger. Kon niet vinden waar en heb een tweede gebouwd. Heb uren zitten buigen en luisteren met het oortelefoontje. Uiteindelijk hield ik 2 halve printjes vast. Die tweede was gelijk goed. En dan op de brommer naar Den Haag. Was het niet Zeestraat 8, waar de RCD zat? Even testen was er niet bij. Ze hielden het ding een week vast. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2017
  16. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Mijn eerste RC ervaring ging nog verder terug. Een oude autoradio met trilleromvormer, daarvan had ik de oscillator afgetapt, een zware accu 12 volt, een ontvanger met een DAF92, een anode batterij van 90 volt en een batterij van 1,5 volt voor de gloeispanning. Een electro bootje met een motor en hoefijzer magneet van Trix, waar ik er ergens nog eentje gloednieuw moet hebben liggen en het geheel had een antenne van ongeveer 2 meter. Het bereik was fantastisch, haalde wel ongeveer 40 meter. Daarna kwam de doe het zelf serie van Evert Kreulen, en toen een toonset Remcon 12. Deze heb ik gebruikt tot ongeveer 10 jaar geleden en toen kwam de Starion, occasion, van Quartel. Vooral die pionierstijd was erg leuk.
    Groetjes Hans.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mooi was dat :)
    In dit ouwe troep draadje is al e.e.a. aan zenders en documentatie verzameld
    Zender nostalgie
     
    jef vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Starion???? Dat was mijn eerste nieuwe zender, toen ik 15 was.... Da's nu 35 jaar geleden....
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Bert, voor je het weet ben je oud. Maar gelukkig hebben we de herinneringen nog en de bevestiging dat we iets kunnen (bijna konden). Heb helaas geen plaatje van de oude zender. Misschien dat Ernst nog een plaatje van het blauwe boekje kan maken. Stond er geen ovale baan met een elektron op? Gr. Klaas
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Welk plaatje bedoel je Klaas? Ik heb het boekje nu voor me liggen en daar staan in totaal 3 zenders en ontvangers in. Een heel simpel één kanaal aan/uit zender en ontvanger. Een twee kanaal aan/uit toon zender en ontvanger. En een twee kanaal "proportioneel" zender en ontvanger.
    De eerste heb ik als "proefproject" gebouwd en dat werkte goed. Ik kon binnen in de woonkamer het licht in de schuur aan en uit zetten. Dat was me wat! :cool:
    Daarna ben ik direct de derde gaan bouwen die dus niet echt lekker werkte. Het systeem werkt met een toon signaal dat in frequentie en in puls breedte regelbaar is. Met de frequentie regel je de motor snelheid en met de puls breedte regeling stuurde de "servo" aan. Zowel de motorregelaar als de "servo" moest je ook zelf maken. Alle schakelingen staan in het boekje samen met een uitgebreide uitleg van de werking en tips voor de bouw.
     

Deel Deze Pagina