Pokkeboot....

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 28 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat mag, maar je hebt ongelijk: De compressie zonder dat er verbranding op volgt, in een verbrandingsmotor is energie-neutraal: de er op volgende expansie levert (theoretisch, er zijn koelverliezen) evenveel energie terug als de compressie kost.

    Ook dat is vrij makkelijk aan te tonen: als je een auto aanduwt, is het verschrikkelijk lastig om de motor door de éérste compressie heen te krijgen. Dat lukt alleen door eerst snelheid op te bouwen en dan de koppeling te laten schieten. Zonder koppeling heb je 5 of 6 man nodig om de auto in beweging te krijgen. Draait de boel eenmaal, dan kost het betrekkelijk weinig energie om de draaiing er in te houden, ook al slaat de motor niet aan. Dan houden twee man hem redelijk makkelijk rollend. Dat komt omdat ná de compressie de energie weer teruggeleverd word door de expansie.

    Bij motoren die afschakelbare cylinders hebben, worden de in en uitlaatkleppen gesloten bij afgeschakelde unit, er word NIET een klep open gelaten....

    Precies hetzelfde als bij een nokkenas, waarbij het indrukken van de veren energie-neutraal is, maar het heen en weer bewegen van de kleppen energie kost (en zelfs hier kun je mathematisch aantonen dat het NIET het versnellen van de kleppen is, want die energie word weer teruggeleverd bij het er op volgende afremmen).

    Het is écht de stromende lucht die het vermogen kost (niet verwarren met een compressor, waarbij de lucht atmosferisch aangezogen word en onder 8 bar geleverd, want dáár is wél het drukverschil de grootste factor...). Maar ook dáár, is het verplaatsen van lucht de bepalende factor: als je de inlaat smoort, hou je dezelfde einddruk, maar bij een lagere luchtopbrengst, en vraagt de compressor minder vermogen, ondanks dat de drukverhouding (verschil tussen druk bij aanvang compressie en aan het eind) oploopt.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    uh
    ja
    je hebt gelijk
    (ik had nog even niet verder gekeken dan de eerste slag)
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
    brutus vindt dit leuk.
  3. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    De laatste keer dat ik die truc met de dodemansknop deed was 25 jaar terug in de Coentunnel met mijn oude Kawa Z1000 en deed ik inderdaad met bijna gas dicht...
    De klap daaropvolgend deed een oude Hyundai Pony met twee oudjes erin bij de wand opklimmen en koste me een deel van mijn 4 in 1 inhoud... (I'm a bad girl)
    Ik geloof je.
    Al denk ik nog steeds niet dat het een verbetering wordt...
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, die motor gaat er ongetwijfeld in achteruit v.w.b. het vermogen wat ik er uit kan halen.
    Maar hij kon er gerust wel eens goed op vooruitgaan waar het de reactie op het gas, en de stabiliteit van de mengselafstelling betreft.
    Maar het is ongetwijfeld wél een paardenmiddel, en ik heb éérst nog andere, makkelijker te proberen opties, want het inlaat spruitstuk is nog verre van ideaal, met naar mijn smaak veel te veel hoeken en gaten.
    Dat wil ik als eerste proberen, aangezien het produceren van zo'n spruitstukje me op zijn best een uurtje achter de draaibank kost.

    Zoals het nu (ongeveer) is:

    IMG_20171005_142856.jpg
    duidelijk te zien, dat er direct na de carburateur een nare diameter verandering te vinden is, en waar het spruitstuk op de cyclinderkop aansluit ook.
    Het inlaat kanaal is ook niet heel perfect vormgegeven, maar daar valt vrij weinig aan te doen.

    Waar ik naar toe wil is dit:
    IMG_20171005_143256.jpg
    De hals van de carburateur opvullen met een kleine insert die qua binnendiameter aansluit bij de gasklep boring, EN bij het kanaal van het spruitstuk, en daarnaast het spruitstuk IN de kop door laten lopen zodat het mengsel een constante snelheid heeft vanaf carburateur, totdat het de inlaatklep tegen komt.

    Daarna houd het toch wel grotendeels op met "dingen die je aan de inlaatkant kunt doen".

    Maar dat is allemaal voor later....
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu zachtjesaan de tas pakken en reisebereit machen. Waar moet je opstappen en wat is je vaargebied deze keer? Weer zo'n jacht met blauw/gele kleuren aan dek? Gr. Klaas.
     
    brutus vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Opstappen in Immingham, Engeland, zelfde vaargebied als de afgelopen 10 jaar, en onze dekken zijn grijs... niet blauw/geel :D

    Inpakken is in volle gang, maar iets op een lager pitje, omdat de vlucht uitgesteld is van morgenochtend kei vroeg naar morgenavond....
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Boven dek dan! Goede vlucht en goede vaart, meer kan ik je op het moment niet wensen. Gr. Klaas.
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Klopt, want om een motorrem effectiever te krijgen op een vrachtwagen doen ze na compressie even een "klepje" open simpel gezegd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Motorrem
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jammer dat ze dan in diezelfde wiki pagina beginnen met deze kneiter van een fout:
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Was (redelijk) in de buurt, dus effe bij pokke vent euh pokke bootje langs geweest.

    Echt ongelofelijk hoe dat ding . minder dan stationair.. pok pok rondvaart.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Was gezellig, Niek....
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sinds Vrijdagavond aan boord, en vandaag toch maar "even" geprobeerd een eerste aanzet voor de bunkertank te maken.

    Uit 0,005" (0,127 mm officiëel) messing een boven en onderkant geknipt en gevouwen.
    Ik ben nog steeds een hopeloze plaatwerker, maar aan boord heb ik toch wat betere spullen en wat meer mogelijkheden, en het is dan ook redelijk netjes gelukt, ik ben er zelf in ieder geval wel tevreden over.
    Achteraf, had ik alleen volgens mij beter iets dikker materiaal mee kunnen nemen. Als tank is het stevig genoeg, maar ik ben bang dat de doorvoeringen mogelijk onder invloed van trillingen een probleem kunnen gaan vormen.

    Het is nog niet af, maar éérst maar eens op vloeistofdichtheid testen. Als er over 2 uur nog geen water onder hangt, kan ik de aansluitingen plaatsen, en hem dicht gaan maken.

    IMG_20171008_141926.jpg

    IMG_20171008_141940.jpg

    Afmetingen zijn 10 cm lang, 10 cm breed aan de basis, 2 cm breed aan de top, 1,2 cm hoog, en dat zou ongeveer 72 ml inhoud moeten opleveren. Meer dan genoeg, en hooguit 1,2 cm vloeistofhoogte verschil tussen volle en lege tank, daar moet mee te leven zijn voor het motortje.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Om resoneren van de grote vlakken te beperken zou ik er aan de buitenkant een paar "slingerschotten" op solderen. Aan de binnenkant gaat niet meer zie ik. Gr. Klaas.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is absoluut een goed idee! Heb voldoende restmateriaal voor een paar hoeklijntjes....

    Dank je!
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Voor de volgende keer:
    Kruis er in drukken zoals ik gedaan heb met het luik op het achterschip van de onderlosser.
     
  16. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Ben je niet bang dat er met zo een lange platte tank en door het slingeren lucht gaat aangezogen worden?
    Een klein "zinkpotje" onderaan zou dat probleem oplossen;
    Dirk
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je zou pijpjes ook door de tegenoverliggende tankwand kunnen voeren voor betere ondersteuning. Zou ook Klaas' resonantie tegen kunnen gaan. E.e.a. afhankelijk van oriëntatie t.o.v. tank.
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2017
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als een banjo-bout met de ene kant dicht en wel in beide wanden gesoldeerd.
    Wanneer je dan de ene kant eerst doet en dan de bout door de tank probeert te duwen voor je de andere kant gaat solderen, heb je meteen een "zinkput" / bolle tank.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou de bodem wel wat sterker maken, maar niet het probleem van die doorvoer oplossen: dat is een "massa" die koud op het vlak gesoldeerd wordt.

    Ik denk dat Klaas zijn idee beter is: gewoon een paar hoeklijntjes aan weerszijden van die stomp, en de krachten worden over een veel groter oppervlak verdeeld.
    Dus zo heb ik het dan ook maar gedaan, en dat blijkt verassend stevig.

    Het zinkpotje was al aanwezig in het eerste probeersel, en heb ik letterlijk rechtsstreeks over genomen. Het putje is koud op de tankbodem gesoldeerd, de hoekprofieltjes (uit dezelfde materiaaldikte) zitten daar stijf tegenaan, en dat zit behoorlijk "onbeweeglijk":

    IMG_20171008_182334.jpg

    De vulopening komt op dezelfde manier, alleen met een dunner pijpje. Deze moet uiteindelijk in het dek vastgelijmd worden (op een verwijderbare manier, dus met zachte kit o.i.d.).
    Dat zal nog even een beetje gepuzzel worden, want het houd in dat ik de tank op een "losse" fundatie moet leggen, zodat als de tank er voor reparatie of modifiatie uit moet, éérst de fundatie weg kan, dan de kit losgekrabd en dan de tank naar beneden kan.
    Komt wel goed, al weet ik nu nog niet HOE.... :D
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb er erg in dat het pokke-pok aardige rimpels in de vloeistof van de brandstoftank kan "slaan". En het schommelen van je slepertje kan ook vervelende gevolgen hebben. Schiet me opeens iets te binnen.
    Jaren geleden stonden we met een paar operators in de controlekamer. Daar hadden we een 80-tal mechanische decireaders, die het vloeistofniveau in de tanks aangaven. Opeens gaan alle decireaders tegelijk aan de haal en liepen een paar millimeters op en neer. En paar tegelijk hadden wel meegemaakt, maar allemaal nog nooit. Je denkt dan aan een technische storing, maar een paar uur later vernamen we dat er in Noord Afrika een aardbeving was geweest. Niet voelbaar, maar wel genoeg om in de opslagtanks kleine gofjes te veroorzaken. Mag je denken: Klaas weer met zijn sterke verhalen! Puur bedoeld om aan te geven dat er niet veel kracht nodig is om vloeistof in beweging te brengen. Als je vroeger naast een sleepboot, of vissersboot met een gloeikopmotor lag, dan zag je in het water naast de boot ook kleine golfjes van het schudden bvan de motor. Als het je verslag "vervuilt" Bert, dan veeg maar weg hoor. Toen ik dit schreef had ik het zinkpotje nog niet gezien. Als dekdoorvoer voor het vulpijpje zou ik een rubber tule gebruiken. Zo'n ding dat om een servoboutje zit, of gebruikt als doorvoer voor een kabel(tje).:) Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina