Pokkeboot....

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 28 aug 2017.

  1. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Het is al bijna een halfjaar stil rond dit topic, is de inspiratie zoek?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor.... maar de laatste post was een dag voor ik in het vliegtuig stapte richting Indonesie tot eind Januari, dus dat verlof is er verder niks aan het bootje gebeurd, Daarna weer naar zee van begin Feb tot begin April, van april tot twee weken geleden lag de focus tijdelijk op de ombouw van een Boxer en nog twee motoren van forumleden alhier (zie draadje "Test: Methanol motor op benzine" in het brandstofvliegtuigen forum), en had ik eigenlijk gewoon geen tijd om daarnaast ook nog met het bootje verder te gaan, en nu zit ik sinds een kleine 2 weken weer op zee.
    Begin Augustus weer thuis, en dan verwacht ik weer gewoon verder te kunnen met dit project.
    Materiaal voor dek en opbouw ligt al in huis, alsook een paar koelfannetjes plus temperatuur regeling voor de MK ventilatie.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Spreek alleen van een project als je hiervoor naar Hornbach moet! Ik wacht het af en zie wel weer hoe het verder gaat.
    Groetjes Hans.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nog bijna een volle maand op zee te gaan, maar ondertussen wel wat inspiratie opgedaan, want de machinekamer lay-out van pokkebootje liet zich niet geheel en al verenigen met de tekeningen van de "Heros".

    Pokkebootje had dus een identiteitscrisis, ze wist nog niet wat ze wilde worden als ze later groot was.

    Maar na wat gesnuffel op internet viel het me op dat heel veel oude opduwertjes een sterk gelijkende romp hebben, maar veel minder gangboord.

    Pokkebootje begreep het meteen, en de puzzelstukjes vielen op hun plek: ze was in het verkeerde rompje geboren!

    Ze is geen sleepboot, ze is een opduwertje!

    opduwer.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Komt ze toch uit de kast!
    Leuk idee om er zo'n bootje van te maken, je ziet ze erg weinig als model. Overigens zit er in die bootjes behoorlijk veel "pit". Op de havendagen bij ons waren er ook diverse opduwertjes. Er werden trekproeven gedaan en er waren een paar kleine opduwertjes die meer "trekkracht" bleken te hebben dan de grotere sleepboten. Daar was ik best wel een beetje verbaast over.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, ze trekken zomaar boven de tien kilo per PK.... Sommigen hebben er een 60 cm schroef onder hangen....

    Pokkebootje trekt, voor zover ik heb kunnen meten, 13 kilo per pk (wat nog steeds maar ongeveer 300 gram is), dus ze doet aardig mee.... :D

    Hoe dan ook, aangezien veel van die bootjes een grote eencylinder hadden, meestal tweeslag, die zo rond de 600 tot 800 omwentelingen draaiden, max, is het keine vierslagje met zijn 1500 toeren (750 verbrandingen per minuut) ook best wel schaalgetrouw.

    Heb nog wat ideetjes om de motor wat stabieler te krijgen, maar daarvoor moet ik de nokkenas op de verdeeltafel zetten, om de kleptijden écht op scherp te zetten.
    Ik heb namelijk het vermoeden dat de omkering van de luchtstroom in de carburateur vlak voor het begin van de aanzuigslag (te vroeg openen van de inlaatklep) het mengsel onregelmatig maakt, en ik denk ook dat er te veel uitlaatgas weer teruggezogen word door het te late sluiten van de uitlaatklep.
    Eens kijken of ik, door nog dichter naar de kleptijden van middelsnellopers toe te kruipen, nog wat verbetering kan boeken.

    Maar daar heb ik nog 30 dagen de tijd voor, om daar eens goed over na te denken, hoe ik die slijp-opstelling maak.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    't Is weer voorbij die mooie zomer. dus komt hier dan weer wat activiteit?????????????????????????????????????????
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zit op zee, Hans, dus veel zal er niet gebeuren.... Heb afgelopen verlof wel een beginnetje gemaakt met het inlijmen van het dek, maar dat vond ik eigenlijk niet zo heel erg spannend om te melden.
    Het schiet nog niet echt op... :(
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Na 5 jaar geen nieuws, dan nu toch wat te melden:

    Pokkeboot begint een tweede leven:

    20230926_211813[1].jpg

    Het zal denk ik niet in hetzelfde dollemanstempo als de Borkum gaan, aan de andere kant is deze romp hoogstwaarschijnlijk een stuk vlotter qua bouw.

    De grootste uitdaging zal nog zijn om weer uit mijn geheugen naar boven te trekken hoe die installatie ook alweer werkte...

    Ik was van plan in ieder geval het kokerroer van pokkeboot als vaste straalbuis onder dit jacht te gaan gebruiken, want dat levert aardig wat extra stuwkracht op, en sowieso denk ik dat dit scheepje aardig snelheid wil maken, want het is net een kano.

    Maar dat is allemaal "op de zaken vooruitlopen"... Eerst maar eens op het gemakje een beginnetje met de bouw maken.

    Oh ja... het is dus een "Alexandra" van Krick, al denk ik dat ze wel een andere naam gaat krijgen.
     
    MicropropSport, ozy, Potter en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina