Pokkeboot....

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 28 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik het goed heb, heb ik daar wel een fotootje van.... Momentje....

    Gevonden.. Hou me ten goede: ik kan me vergissen en dan is dit de machinekamer van de Smit boot, maar hier zijn wat foto's van Hans zijn scheepjes inwendig.

    (ik plaats ze maar, want Hans heeft wat moeite zijn foto's ge-upload te krijgen).

    Afbeelding 014.jpg Afbeelding 019.jpg Afbeelding 024.jpg Afbeelding 025.jpg Afbeelding 027.jpg Afbeelding 030.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, In hoeverre kun je met de uitlaat van de motor als een soort jet in de grote schoorsteen wat ventilatie in de MK creëren? Of blaast de uitlaat niet zo wild? Gr. Klaas.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb ik ook al aan zitten denken. Maar ik zou niet weten hoeveel lucht dat verzet.... Er komt maar een heel klein beetje volume uit die uitlaat....
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nou, als jouw MK-tje er ook zo uit gaat zien heb je met recht een Vetloods. Zou de uitlaat wat te knijpen zijn opdat je een wat grotere flow krijgt. De hoeveelheid uitlaatgas verandert wel niet, maar de uitstroomsnelheid wel. Gr. Klaas.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Eigenlijk sporen elektrovaarders niet: is alles lekker rook- en geluidsvrij, zetten ze er een geluidsmodule en rookgenerator in :D
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hans gebruikt gewoon gloeiplugbrandstof, en draait de motor zonder specifieke aanpassingen voor lagere toerentallen.
    Er zal dus gerust her en der wat brandstof uit de luchtinlaat terug komen. Brandstof die 18% olie bevat, en waarvan best wel een slokje verbruikt word.

    Ik draai daarentegen heel lage toerentallen, gebruik brandstof waar maar 9% olie in zit en waarvan ik maar extreem weinig verbruik, en heb géén spit-back uit de carburateur.

    Als dit motortje enigszins gaat functioneren als de andere 5 cc, dan komt alle olie uitsluitend uit de uitlaat en het carter ontluchtingspijpje.
    En het scheepje gaat een sludgetank krijgen, dus ik heb redelijke hoop dat een en ander redelijk schoon gaat blijven....
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zeg ik nu de hele tijd.....
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij 4000 toeren zou er 10 liter/min. uitlaasgas uit de pijp moeten komen. Op een 8 mm pijpje is dat 200 meter/min, of 12 km/uur. Op een 4 mm pijpje zou dat 50 km/uur moeten zijn. Daar moet wel iets mee aan te jagen zijn. Nu was en ben ik niet goed in algebra, dus de berekening zou wat mank kunnen gaan. Gr. Klaas.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bert... ik wordt helemaal vrolijk van jouw verhaal.
    Motor kan flink wat toeren maken... je kan er een planetair tussen zetten? 3:1 of hoger. Kontronik of Plettenberg uit de tweedehands. Deze kunnen zeker tegen de 5KW.. als het niet meer is... aan brusk vermogen aan (F5B zwevers). Prijskaartje is het nadeel... maar soms...
    Dat vangt je toeren bereik op. Als je met een getande riem werkt, vangt deze ook het een en ander af. Ook zou ik aan rubberen kruiskoppelingen denken. Gewoon silentblocks of rubberenschijven. Wat je ook wel bij oudere kardantechniek in auto's voorbij ziet komen.

    Zo een motor krijg je goed stil via een Merker 3 kamerdemper. Een bellende IFeun maakt meer herrie. Merker is niet meer. Maar af en toe tref je nog wel eens wat op eBay.de Daarbij de motor in rubbers afgehangen. Je krijgt het net zo stil als in een e-boot.

    De Marx verstellprop kan geen hoge toeren aan. Of de bladen vliegen je om de oren. Toerengrens weet ik niet. Maar boven de 3500 verwacht ik dat het wel eens fout zou kunnen gaan. Zeker de schroef beschermen met een bestuurbare Kort-straalbuis?

    De 4-takt geeft ook klappen af. Ook niet bevorderlijk voor dit type plastic schroef. Kan eigenlijk niet zoveel hebben.

    Alternatief? Wellicht? Maar de prijs... je timmert er alleen niet tegenop. Zou zoiets eigenlijk in een van m'n Seenotkreuzers willen bouwen. Daar het origineel ook zo werkte. Maar dan met brushless en reductiekast (je regelt je wel suf met mixers... want wat is 'volgas' :) )
    http://www.ebay.de/itm/Microcosm-P4-variable-pitch-propeller-for-steam-boat/151904938557?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m1438.l2649
    Naja... tot zovers even in alle brainstormerij...
    Gr Bas

    PS: sludge-tank... je bedoeld een waterpijp :D
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Een elek motor in de romp zetten kan ook, maar dan is de uitdaging weg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... dubbele zuigerveer maken en een vergroot carter met oliekoeling, oliepomp...
    Oeps! Ik sla door!
     
  12. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Inderdaad de Ionia was oorspronkelijk uitgerust met een 2 cylinder diesel.
     
  13. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Laat ik dan even wat toelichten naar aanleiding van de foto's, bedankt Bert, en beginnen met de bovenste foto. Dat is een deel van de uitlaat, zit een turbo in welke electrisch wordt aangedreven. Overigens is deze van de Smit Frankrijk, Ionia heeft een zelfde. Wat doet deze, deze vangt condens aan het begin van de schoorsteenpijp en slingert dat naar buiten waar het via een slangetje wordt afgevoerd. Die binnenste ring zit iets excentrisch en loopt net vrij van de schoorsteenpijp. Zo blijft het achterdek schoon zonder minuscule kleine oliespettertjes.
    De volgende foto is de 2e reductiekast met overbrenging 1:4,8 voor de 2 schroeven.(2X 80MM) en de doos met de ontvanger. Verder zien we de tussencylinder met onder de deksel een ruimte voor 4 kegeltandwieltjes van de keerkoppeling. (Smit Frankrijk)
    Vervolgens gaan we naar de bediening van de keerkoppeling van de Ionia met pomp voor de koeling. De koppeling wordt bedient met een nokkenas en om steeds de juiste standen te vinden zitten er microschwitsches aan. De servo zit tussen de koperen pijpjes, zit verder niets in kan alleen aan of uit, op de uitgaande as zit een klein tandwiel en aan de nokkenas een groot tandwiel, want de bediening gaat nogal zwaar in verband met krachtige veren en klemstukken die het geheel laten werken.
    Dan zien we de motor as met rubber slang. In die slang zit een Graupner koppeling staal, van 6 MM. Die slang is nodig om de speling in de koppeling te dempen, want deze ging prompt in tweeën. Verder een soepele koppeling naar de reductiekast welke met een naaldlager en een stalen bus aan de reductiekast is bevestigd. Daaronder die koperen doos is de oliebad keerkoppeling. Geheel links onder dat aluminium hoekprofiel zit de primaire reductiekast 1:4,2. Tenslotte zien we nog de gemodificeerde motor OS48FS van de Ionia, mocht het niet duidelijk zijn, steek gerust van wal om in scheepstermen te blijven.
    Groetjes Hans.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2017
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je algebra klopt. Maar de motor is érg gevoelig voor wat er aan de uitlaat gebeurt, heb ik gemerkt. Daar wil ik dus liever niet teveel mee klooien.

    Niet meer... de kleptiming is immers aangepast? Hij houd nu ongeveer bij 4000 toeren op, en dan levert hij al VEEL te veel vermogen.

    Marx zelf beweerde indertijd, dat er een 10 cc motor voor gehangen mocht worden, of een electromotor van max 500 Watt, en ik neem aan dat ze met die "10 cc" een kamzuigermotor bedoelden, dus die schroef zal toch echt wel wat moeten kunnen verdragen. De bladen hangen ook in kogellagers....
    De 45 graden pitch geven ook aan dat het ding bedoeld is om ook als "speedschroef" dienst te kunnen doen...
    Maar zo hard wil ik helemaal niet.

    Bestuurbaar weet ik nog niet, maar een kortstraalbuis en wierroosters lagen wel in de planning. Want inderdaad, als ik een blad afbreek, is het gedaan met de pret....

    Nee... écht een sludgetank: de uitlaat produceert water en vieze olie, en het carter ventileert half-en-half scharrige olie, en die moeten opgevangen worden.
    Dus onderaan de schoorsteen komt een afvoer die naar die tank leidt.

    Waarom zou ik alle moeite doen om een "pokkepokkepokke" motortje te verzinnen, als ik er daarna een multikamerdemper achter ga hangen? Dan had ik beter een electromotor en een geluidsgenerator kunnen kopen... Maar dat is plug&play: iedere scheepsmodelbouwer kan dat....

    Het ding MOET juist hakkepuffen... niet te luid, maar ZEKER niet te stil....
     
    Bert V, MicropropSport en Jinny vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nog drie foto's van Hans...

    foto18.jpg foto20.jpg foto25.jpg
     
    Bert V vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het lijkt wel of er nog extra rookmiddel is toegevoegd.. lampolie met dennengeur?
    Prachtig zo gemechaniseerd. Net als de stoomsleper van Harm. Geeft een dimensie extra! Het leeft en beeft daar er 'verbrand' wordt, en vraagt om protocol... :)
     
  17. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Geen extra rookmiddel, gewoon de uitlaatgassen waar veel waterdamp in zit, omdat de directe uitlaat onder de waterlijn zit waardoor in de "uitlaatkamer"

    ongeveer 3CM water staat en de olie daar op drijft en dus niet in het oppervlaktewater terecht komt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Rookgassen bestaan sowiso (en zeker voor Methanol) voor ongeveer 50% uit waterdamp....
    Een liter methanol, mits stochiometrisch verbrand, levert een haartje meer dan een liter water op...

    Mijn benzinemonstertje brand vrijwel geheel rookloos, maar er komt ook flink water vrij: als ik de uitlaatgassen door een stuk doorzichtige slang leid, zie je onmiddellijk condens op de wand verschijnen, en "meer dan je zou verwachten"....

    Op zich vind ik dát dan wel weer jammer, dat er bij mij hoogstwaarschijnlijk geen zichtbaar pluimpje boven de pijp zal hangen....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het wachten op de romp en materiaal voor een vliegwiel, houd de voortgang wat tegen, dus heel veel kan ik niet doen...

    De klepsmering aangebracht, en dan staan we voorlopig weer stil qua progressie....

    IMG_20170904_115152.jpg

    EDIT: eindelijk een stuk rondstaal 80 weten te bemachtigen....
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen is in elk geval het nieuwe neuslager binnen: Het voorste lager van de .30 ASP's is prima, maar de afdichtingen niet, was bij de vorige .30 ook het geval, en bij deze ook vanaf het begin enige olielekkage.

    Hiervoor moest de hele motor uit elkaar, prima gelegenheid om de binnenkant eens te bekijken. Per slot van rekening, met die lage toerentallen verandert er nogal iets aan het krachtenspel, en de lagersnelheden.

    Wat ik in de gauwigheid zag, was nul komma nul zichtbare loopsporen op de nokkenas. Het verslijpen uit de vrije hand is natuurlijk niet perfect, maar er was zowel aan de flanken als aan de nokvolgers ook maar iets te zien.

    De zuiger zag er uit alsof hij de voering helemaal niet geraakt had. Geen loopspoor te zien.
    De zuigerveer, tsja... een beetje "vlekkerig" op het loopvlak. Vermoedelijk heeft die nog vele, vele uren nodig om enigszins goed aan te gaan liggen.

    De krukpen liet heel vaag wat sporen zien van metaal op metaal contact, wat niet verbazend is: relatief grote krachten, en heel lage snelheden, dus enige moeite om een goede sterke smeerfilm op te bouwen. Maar niks verontrustends...

    Morgen een eerste poging tot een vliegwiel. Ik mik op rond de 1 kilo, en een haartje minder dan 8 cm diameter. Ik heb ook nog een optie op 6 cm diameter in brons en ongeveer 800 gram. Maar dat gaan we morgen eens haarfijn uitvogelen.
     

Deel Deze Pagina