Pokkeboot....

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 28 aug 2017.

  1. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Dan heeft de weerstand van de slang er iets mee te maken, of de hoogte van de brandstof heeft invloed..
    Met zulke kleine verbruikjes is nagenoeg alles van invloed...
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... ik weet niet WAT het is wat de boel beïnvloed, maar ik kan er ook niks anders van maken. Mischien is het zelfs wel gewoon de massatraagheid: het stroomt wel extreem langzaam, maar het is toch 50 ml brandstof in die slang, die versneld en afgeremd moet worden als je gas geeft of terugneemt.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ron, ik kan je bericht niet kwoten, maar het zou de opvoerhoogte kunnen zijn, ik weet het niet.
    Het borrelglaasje stond ook maar met het niveau 1 a 2 cm onder de sproeiernaald.
     
  4. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Er zit geen vlottermechanisme aan de carb?
    Dan fungeert het niveau van de brandstof als bepalend voor arm en rijk.
    Klotsend in je bootje kon je dan wel eens een probleem hebben.
    Als het niveau zakt zal het motortje armer gaan lopen, en met een stevige golf op de boeg smoort ie in de brandstof.
    Lijkt mij dan.
    Met zo weinig gebruik is ieder beetje extra of minder druk van invloed.

    Eens testen met het borrelglaasje en dat dan op en neer bewegen?
    Weet je direct het voorste en het achterste.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, er zit geen vlottermechanisme aan dergelijke carburateurtjes, en het experimenteren met het borrelglaasje op en neer, had ik al gedaan.
    Merkbaar, maar er zit wel een paar cm tolerantie in (2 a 3 cm).
    Daar heb ik ook al wel een oplossing voor, in de vorm van een héél platte tank, die precies op sproeier hoogte komt, met een soort van "putje", waaruit de motor zijn brandstof betrekt.
    De bedoeling is dat vol of leeg raken van de tank geen invloed gaat hebben (het niveau wijzigt niet of nauwelijks), en het "putje" bij eventueel slingerend schip door het rollen volgehouden word.
    Het putje staat altijd vol met een minimaal niveau gelijk aan de bodem van de tank (bij nagenoeg lege tank en rollend schip), en daarboven maakt het niet uit.

    Wat dat betreft helpt het wel dat ik in het echie ook met dit soort dingen te maken heb.... :D

    Ondertussen loop ik tegen een electronisch probleem aan: de regulateur die ik voor ogen heb, "ziet" de vliegwielsensor niet, terwijl deze sensor bewezen goed is.
    Ik begrijp dit niet zo goed, de ontstekingen zien deze sensor allemaal, maar de GV-1 dus niet.... Er zal wel een signaalversterkertje op moeten, maar ik ben allang vergeten hoe je die dingen ook alweer maakte....
     
  6. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Kijk, dat schiet op.
    Ik ken ook de praktijk in het echt, dus ik volg het wel...
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Hoeveel verschil zat er in het niveau tussen de grote tank en het borrelglaasje? En dan bedoel ik niveau t.o.v. de sproeier in de carburateur. Stel dat de sproeier de brandstof onder vacuum aanzuigt, bestaat er dan een mogelijkheid dat de brandstof eerder verdampt dan de smeerolie? Of blijft de temperatuur, of de doorstroming van het mengsel via het carter te laag, waardoor de smeerolie niet goed gemengd met de brandstof meekomt? Herinner me uit de tijd dat ik nog DKW motor reed en na het starten een poosje stationnair draaide er bij het wegrijden een blauwe rookpluim ontstond wegens in het carter gecondenseerde /neergeslagen smeerolie. Gr. Klaas.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als een Hall-sensor gebruikt wordt, kunnen zowel de oriëntatie van de sensor t.o.v. het magneetveld als de polariteit van de sensor-aansluitingen van invloed zijn.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De grote tank stond exact gelijk aan de sproeiernaald, het borrelglaasje stond aan het begin plm 2 cm onder de sproeiernaald, en aan het eind van de test (3 kwartier later of zo) was het niveau 2 cm gezakt, zonder dat ik echt merkte dat de boel anders ging lopen.

    Het is een viertakt, dus aanzuiging verloopt niet via het carter.

    Wat betreft het ontmengen, niet veel mensen realiseren zich dit, maar in geval van mengsmering, begint het ontmengen onmiddellijk na het verlaten van de sproeier, en brandstof en olie gaan vrijwel vanaf daar elk hun eigen weg: de brandstofnevel gaat met de lucht vrij rechtsstreeks naar de cylinder, de olie kruipt langs de wanden.
    De brandstof is met een paar omwentelingen al wel verbrand, de olie kan er onder omstandigheden wel een half uur (of langer zelfs) over doen om de motor weer te verlaten....

    Yup.... die...

    Hallsensor is goed, aansluitingen kloppen, polariteit ook. Ben ik "iets meer" dan 100% van overtuigd, omdat ik A) Futaba standaard bestekkering gebruik, en B) ik deze sensors al een flink tijdje gebruik. Die werken gewoon... alleen de GV-1 ziet hem om een of andere reden niet, en ik begrijp niet waarom (ik begrijp ook niet waarom ik geen uitgangsspanning zie, bij een sensor die bewezen wél werkt)


    Ondertussen had ik natuurlijk al vol goede moed het vliegwiel onder handen genomen.
    Vanwege de eigenaardigheden en toch wel een beetje "vreemde" manier van programmeren van de GV-1 kon ik niet met de ontstekingspuls werken, ik heb vanwege de toerentallen en de beperkingen van de GV-1 tien pulsen per motor-omwenteling nodig, om enigszins binnen het instelbereik te blijven.

    Hiervoor in het vliegwiel tien gaten geboord

    IMG_20170907_133613.jpg

    En tevens tien pennen gestoken

    IMG_20170907_133659.jpg

    Deze pennen zijn met gewone loctite 270 in de gaten "geplakt".

    IMG_20170907_134443.jpg

    Aangezien ik alleen hardstalen pennen had, en afdraaien (gezien de verlijming) geen optie volgens mij, heb ik ze afgekapt met een doorslijpschijf

    IMG_20170907_142443.jpg
    Waarna ik keurig tien verhogingen van 1,5 mm over hield.
    De Proximity sensor pikt deze 10 pokkeltjes haarscherp op, maar nu dus het probleem, dat ik die GV-1 ervan moet zien te overtuigen naar deze sensor te luisteren....
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2017
  11. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Klopt, benzine is veel lichter dan olie.
    Dus die vervliegt direct met het 'uitstromen'.
    De olie hobbelt er wel achteraan op de tocht...
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Doet het ook met methanol hoor, en dat is stukken minder vluchtig....

    Ondertussen zit ik in mijn maag met dat sensor-probleem.... Geprobeerd met een ouwe transistor die ik nog had liggen een provisorisch signaalversterktertje te maken, maar dat lukte niet zo heel erg....

    Ik begrijp niet zo goed wat er aan de hand is....

    EDIT: dat is opgelost dankzij "Tronald Dump"
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2017
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed.... de sensor werkt, de governor reageert er op.... Maar ik denk dat ik toch nog even flink wat werk heb, voordat dat mooi gaat werken, want de boel is VEEL te snel.

    Speling in de aansturing is rampzalig, dus daar moet ik eerst wat op vinden.

    Maar hier gaat héél wat gepiel in zitten voor dat dit goed werkt....
     
  14. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Wat er bij mij niet in wil is het feit dat het vliegwiel van ijzer is terwijl magnetische pennen moeten zorgen via een hall sensor voor electrische impulsen. Probleem wat zich dan voor doet is dat het magneetveld door het staal van van het vliegwiel wordt verstrooit. Ik denk dat dit met een ander metaal beter gaat werken, of zie ik iets verkeerd?

    Groetjes Hans.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zwevende kromme voltjes soms?
    Geen hard nul of plus signaal soms, maar wisselend tussen 2.3 en 5 volt?
    Kan zijn dat de 2,3 dan niet als nul wordt gezien, terwijl de 5 wel een degelijke plus is.
    Wellicht eens een weerstandje plaatsen zodat de "zwevende" 2,3 lager wordt dan het kantelpunt van de ingang.
    Dit soort "feestjes" heb ik met de PIC ook wel eens.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ja, je ziet inderdaad iets verkeerd.... Het specifieke type Hall-sensor wat ik gebruik, heeft zijn eigen magneetje, en reageert niet als een echte hall sensor (passeren van een magnetisch veld) maar als een "naderings-schakelaar" en wel een tamelijk byzondere: hij schakelt op de omkeer van de bewegingsrichting. Dus een object komt dichterbij, en de schakelaar verandert zijn status op het moment dat het object het dichtst genaderd is en weer begint weg te bewegen. Idem dito, als het object ophoud verder weg te gaan, en weer dichterbij komt. Het maakt daarbij niet uit, of het object er dwars voor langs beweegt, of op en neer gaat, hij kan zelfs bijvoorbeeld op een licht slingerende as gericht worden en daar op triggeren, en je zou hem dan kunnen gebruiken om het hoogste of laagste punt op te zoeken.

    Op die manier heeft mechanische speling, rotte lagers of kromme tandwielen (het ding is van oorsprong bedoeld om tanden van een tandwiel te tellen) geen invloed op de werking.
    De pennen in het vliegwiel zijn dan ook niet magnetisch, het zijn gewoon pennen.... Ik had ook 10 (wat grotere) gaten of zelfs alleen maar putten kunnen boren want dat ziet ie ook, maar ik wilde geen balansproblemen creëren.

    Nee.... RcExl en dergelijke plaatsen de pull up weerstand in het kastje, maar Futaba blijkbaar in de sensor.... Dus in het snoertje een weerstandje van 10K over de plus en signaal, en het ding deed het....
     
  17. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik ken het schema niet, maar ergens een C met R om de signalen te vertragen?

    Even de PDF bekeken, black box doe je niks mee dus.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2017
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er schijnt een "hidden menu" in te zitten, en ik kan er van alles over vinden, maar niks officiëels, alleen maar mensen die DENKEN te weten wat je daar allemaal kan instellen, vervolgens gaan gokken, en daarna hoor je weinig meer.
    Volgens de geruchten kun je daar de meet en regel parameters instellen maar niemand weet zeker welke parameter wát doet....
    Want eigenlijk reageert de boel nog wat te nerveus, al zal er wel mee te werken zijn....

    Kijk maar:

     
  19. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    De leverancier aanschrijven?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D... dat hidden menu speelt al min of meer sinds de introductie... Futaba heeft daar nooit wat over losgelaten, en het ding is bij mijn weten ook alweer een (flink) tijdje uit productie.

    Maar ik vond (google is your friend) deze video, en dat ga ik maar eens proberen....

     

Deel Deze Pagina