Pokkeboot....

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 28 aug 2017.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja, de andere kant op kan natuurlijk ook. (niet naar min, maar naar plus)
    Mooi dat het werkt.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... en ondertussen het hidden menu eens geopend, één kleine wijziging gemaakt en de resultaten zijn bijna verbluffend...

    Video's staan te uploaden, even geduld, en de motor staat nu alweer ongeveer een half uurtje volledig probleemloos op 1050 toeren te puffen, met zo nu en dan (om de tien minuten) even een korte check of hij belasting op wil nemen....
    In dat half uurtje heeft het ding nog geen cm niveau uit een borrelglaasje getrokken... Zijn baasje drinkt een stuk meer... :D
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2017
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    1e video: met constant toerental, variabele belasting, laagste wat ik tot nog toe voor elkaar gekregen heb....

     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  4. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Gaaf zeg. Wat loopt dat mooi
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je... gaaf he? en dat voor een goedkoop Chinees 5 cc-tje :D

    Ook met variërend toerental werkt het prima:



    Ding staat nu bijna anderhalf uur te draaien (half borrelglaasje verbruikt*) en het is wel grappig om te zien, dat ondanks dat hij volledig zonder koeling staat te draaien (geen fan of zo, en het waait ook niet in de garage) de motortemperatuur zich toch heel duidelijk richt naar de belasting:
    Bij minimum toerental en de spoed op vol vooruit draait hij rond de 80~85 graden, daarna tien minuten met neutrale spoed, daalt de temperatuur naar zo'n 65 graden....

    Het word nu écht hoog tijd dat de romp en dergelijken gaan binnenkomen.

    * mijn oorspronkelijke plan om een tankje van 100 ml te gaan gebruiken lijkt nogal hopeloos overdreven: 50 zou meer dan genoeg zijn.... Da's mooi, want hoe kleiner de tank, hoe kleiner de invloed van het brandstofniveau....

    Het leuke is (dat wist ik ook niet overigens) dat als de motor in toeren varieert door externe oorzaak, de gasrespons (de servo beweging) tamelijk snel en heftig is, maar als je de governor vertelt dat hij wat sneller of langzamer moet lopen, de governor het toerental heel rustig en beheerst verhoogt of verlaagt....

    Edit: 2 uur, 20 minuten op 3/4 borrelglas.... :D
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2017
    Gea, ron van sommeren en Tamaniac vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb overigens nog maar zo'n schroefje gekocht.... Je weet nooit....
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Om de invloed van je brandstofniveau uit te schakelen of op zijn minst te beperken tot onmerkbaar klein, kun je toch gewoon een uniflow tank gebruiken?
    Heb ik jaren naar volle tevredenheid gedaan voor mijn stap naar het volgende level..... electro ( :p ;))
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... Uniflow is een leuk principe (ik gebruik het ook in de .50 benzine heli) MAARRRRR.....

    met de combinatie Uniflow en benzine is er één hele belangrijke voorwaarde: het verbruik (volume brandstof) moet hoger zijn dan het volume van de verdamping. Zo niet, komt het uit de ontluchting bulken. En met een verbruik van 0,2 ml per minuut gaat dat best lastig zijn.

    Bijkomend: de tests lijken aan te geven dat lange leidingen een no-no zijn, de tank moet dus dicht bij de motor staan.
    En in een scheepje, met een toch wel warme motor, kan ik hoogstwaarschijnlijk dan die verdamping niet onder controle houden....

    Maar zeg nou zelf.... als je dít in je scheepje hebt staan, ben je toch knetter als je overstapt op electro en een geluidsgenerator???? :p
     
    ron van sommeren en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik vind dit heel gaaf Bert ! Toch knap hoe je dat weer voor elkaar krijgt.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dan toch, inplaats van de motor, de tank koelen met dat fannetje.

    Een geluidsgenerator?:eek: Als het echt moet, dan kunnen we er altijd nog iets bij zingen of spelen...:D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och... vergeleken met Harm, ben ik maar een armzalige prutser, hoor...

    Techno-barbaar!!!!! Die motor maakt al muziek, en da's de enige muziek die telt voor een vetpriester....


    Ondertussen moest ik toch even in de electronica-winkel zijn voor een paar weerstandjes (dat geïmproviseerde potmetertje er tussenuit, en een beetje een knap adaptersnoertje maken).
    En daar viel mijn oog op hele mooie kleine computer fannetjes (4 x 4) die vermoedelijk prima in de machinekamerkap (onder de daglichtluiken) te verbergen zijn.
    Één zo'n fannetje, mits direct gericht en van luchtgeleiding voorzien, is vermoedelijk voldoende om de motor te koelen....
    Nog mooier was dat daar zelfregelende thermostaatjes voor te koop zijn, die het fannetje naar behoefte langzamer of sneller laten lopen.

    IMG_20170908_141942.jpg

    Wat dan weer jammer is, is dat die dingen niet instelbaar zijn, dat ze niet naar nul terug vallen, en dat ze al bij pak hem beet 35 a 40 graden hun volle snelheid geven.
    Nu kan ik meerdere opties doen: een stuk of wat fannetjes in de MK kap, en de MK temperatuur laten regelen. Als ik de lucht inlaat een beetje strategisch op de motor richt, moet dat wel willen.

    Ik kan ook één fannetje rechtsstreeks op de motor richten middels luchtgeleiding, en zelf middels Taranis programmeren een regelaar maken die de motor binnen de perken houd.
    Het eerste is een gok, maar wel het eenvoudigst om te maken, het tweede gaat 100% zeker de motortemperatuur binnen scherp afgebakende grenzen houden, maar is vanwege de luchtgeleiding wel een stuk lastiger te maken.
    Voor het stroomverbruik hoef ik het niet te laten, één fannetje trekt (12V) minder dan 100 mA.
    De consequentie is wel dat ik nu aan 3S LiPo en een spanningsregelaar vast zit (ik wil wel alles op één accu hebben: één ding uit, alles uit)
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bert! Waarom loopt dat ding op Whisky? Mooi on the rocks is ie wel :)

    Dat toerental! Schitterend! Voor een beetje varen met een sleper zit je met max 2000 rpm al goed?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is weer eens wat anders dan een scheepsmodelbouwer die op Whisky loopt :D :D :D :D

    Qua toerental: Het zou me niet verbazen, als 1000 toeren al redelijk afdoende is voor gewoon vrijvarende boot, zeker gezien de maximum spoed van 45 graden. Ik had als plan om twee settings te programmeren: eentje die gewoon 1000 toeren houd met het volle pitchbereik, voor vrijvarende boot, en eentje die in de vaktaal "combinator" word genoemd, waarbij het toerental oploopt met de pitch, en hoogstwaarschijnlijk ga ik daarbij met een veerurnster de spoed afstellen op de maximale boldertrek (tenminste, ik ga er vanuit, dat bij stilliggend schip en 45 graden pitch de prop min of meer "overtrekt" en dus trekkracht verliest).

    Want 2000 toeren klinkt best een beetje onrustig als je daar de hele tijd mee rondknalt, maar bij slepen is het wel gaaf als de boot in de draad gaat hangen met optoerende motor....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel een geavanceerd proces van ontwikkelingen Bert!
    Prachtig zoals je je hier doorheen 'ontwikkeld'. Indukwekkend!

    Opmerkelijk is de gevoeligheid in de brandstof toevoer. Je zou een overdruk met constante willen, en een variabele doseernaald er tussen die op druk of vermogensafname reageert (vanuit de inlaat onderdruk?), zodat de toevoer naar de carb gestabiliseerd blijft... Complex... hmmm
     
  15. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik zeg chapeau...
    Je hebt blijkbaar vermogen genoeg, dynamo eraan (dynastart misschien)?
    Hoef je alleen nog maar brandstof bij te vullen...

    En met een dynastart (bestaat dat eigenlijk in modelbouw?) kan je ook ding in het water leggen, alleen de spanning erop, brandstof erin en op de startknop drukken op de zender.
    Pokke pokke pokke en varen....

    Ik laat mijn fantasie even de vrije loop....

    Even los met een potmeter kijken ipv de ntc (of ptc) waar de fan stil ligt en dan de waarde aflezen.
    Dan kijken bij welke temperatuur de ptc of ntc deze waarde bereikt.
    En even met een weerstand parallel of in serie die waarde als nul bij 25 (of 30, wat je wilt) instellen.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2017
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wellicht kun je nog iets slims doen met het vliegwiel voor wat koelventilatie?
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dynastart? DKW!
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is wel een clever idee, eigenlijk.... Geen idee wat er aan hangt, het ziet er uit als een "bolletje", maar ik heb nog een bosje van die FrSky temperatuursensors liggen, wie weet kan ik daar wat mee...

    Maar dat is van later zorg, opties genoeg. Ik weet nog niet eens HOE de boel in de uiteindelijke boot komt, want ik heb die boot nog niet. En alles hangt vrij sterk af van waar de motor in de boot gaat uitkomen t.o.v. de dek-layout en de opbouw. Dat is lastig inschatten aan de hand van een fotootje van 5 x 5 cm op mijn beeldscherm :D

    Zou kunnen... Maar ik neig er niet naar, want ik moet dat vliegwiel gebruiken om te starten, dus daar kan ik niet zo heel veel aan hangen c.q. omheen bouwen.

    Geen idee of Dynastart verkrijgbaar is voor modelbouw. Maar dat is wel heel lastig te maken, want er moet toch een stator omheen komen die tamelijk nauwkeurig om dat vliegwiel moet vallen.
    Maar je fantasie is niet zo raar, ik zit in elk geval al vanaf het begin aan een boordstarter te denken.
    Allerlei mogelijkheden zijn de revue al gepasseerd, en ik denk dat ik de meeste kans maak met een scharnierend opgehangen motortje wat middels een rubberen rol het vliegwiel aanzwengelt.
    Met een servo zou dan de rol tegen het vliegwiel gedrukt kunnen worden.
    Of het practisch gaat zijn weet ik niet, want tot nog toe moet ik eigenlijk altijd wel choken tijdens de start, dus de kans is groot dat starten gewoon middels een handheld starter en een platte riem zal gaan gebeuren....
     
    Jinny vindt dit leuk.
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is wel een erg luxe oplossing.
    Heb ooit een opio göta gekend, daar was de dynamo via een v-snaar (zoals normaal), maar de dynamo kon je als elektromotor gebruiken en daarmee via de v-snaar de motor starten.

    rol aandrukken kost weer een servo. mogelijk met een éénrichting lager?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    '
    Een eenrichting lager zou de hele tijd meelopen, en dat stelt weer eisen aan de lagering (een eenrichtingslager kan verder niet heel veel krachten opvangen dus dan moeten er lagers aan weerszijden). Buiten dat levert het erg veel weerstand op aan de omtrek van het vliegwiel.

    Maar ik weet nog niet of ik daar moeite in ga steken: de motor start goed, maar niet zonder hulp in de vorm van choken. Dus dan word dat best een ingewikkeld gedoe....
     

Deel Deze Pagina