Politie bezoek tijdens wild vliegen :)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door marwin, 20 nov 2010.

?

Ik ben voor wild/vrij vliegen!

  1. Ja

    72,6%
  2. Nee

    27,4%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. razor

    razor Guest

    ik vind het super, ben geen zwever, maar vind deze combi schitterend, niks mis mee.

    vorig jaar, vloog ik met mijn extra, en toen kwam er een chessna overvliegen, zeg maar laag overvliegen, ik vloog op ongeveer de zelfde hoogte als de chesna, hij bijna stationair, ik volgas, was puur toeval, en was fantastisch, hij schudde met de vleugels, ik met de extra, hij draaide naar links, de extra naar rechts, en dat was dat...(wij vliegen in een laagvliegzone)
     
  2. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Heel mooi. om te zien.
    Eerlijk gezegd schrok ik zelf een beetje van de titel.
    Maar dit is wel van tevoren afgesproken, figuren waarschijnlijk ook doorgenomen met elkaar.

    De RC-piloot met de onschrijfbare naam ;) is al jaren een zeer goede piloot, en één van Europa's besten (zwevers).

    Ik ben altijd bang dat dit soort acties een "voorbeeldfunctie" vormen in de negatieve zin van het woord. "Ach, het ziet er zo makkelijk uit, dat kunnen wij ook".
     
  3. razor

    razor Guest

    moet je wel een 1:1 piloot vinden die mee wil werken...
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Volgens mij heben velen hierin een onjuiste kijk op de zaken.
    Je mag met een auto op de openbare weg rijden. Echter als je door roekeloos rijgedrag schade of letsel veroorzaakt dan zal de benadeelde partij die schade op je proberen te verhalen.

    Zo ook in wildvlieggevallen. Het mag misschien, maar je kan nog steeds verweten worden dat je geen veilige vliegplek opgezocht hebt.
     
  5. razor

    razor Guest

    en welke criteria bepalen wanneer iets veilig is?
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Nee langs een weg zijn meestal sloten.
    Ik landde altijd op de weg.
    Op een rustig weggetje, daar heb ik juist goed landen geleerd.
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Gezonde mensen verstand . :D

    En dat schijnen verschillende niet te bezitten. :D

    Mvg Johan
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    "Zorgplicht" e.d. Verzekeraars zijn er heel gehaaid in om op die manier onder het uitbetalen van schadeclaims uit te komen. Het is een heel ruim begrip en verschilt van geval tot geval. Een willekeurig voorbeeld; als ik met mijn 24kg 200cc Yak op het plaatselijke grasveldje ga wildvliegen en ik vlieg iemand (half-)dood, dan zal de verzekering verwijzen naar het feit dat ik al 15 jaar lid ben van een modelvliegclub en zal proberen aan te tonen dat het onverantwoord is om met dergelijke modellen om zo'n plaats te vliegen. Laat je het voor de rechter komen, acht ik de kans groot dat de verzekeraar in het gelijk gesteld wordt. Op www.rechtspraak.nl is genoeg te vinden v.w.b. verzekeringszaken.

    En inderdaad Johan; met gezond verstand zul je al een heel eind komen.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Inderdaad wat te doen als je dat niet heb.:D:D:D
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Andere hobby zoeken:)
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha overal heb je wetten en regels voor.
    Maar even serieus.
    We weten als we een beetje gezond zijn wat er wel en niet kan.
    Waar ik vroeger makkelijk op de weg kon landen is het nu veel te druk.
    Verder moeten we wel oppassen tegen anderen te zeggen wat allemaal wel en niet mag.
    We doen allemaal wel eens wat wat niet mag.
    Kijk maar in het verkeer.
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat klopt, ik rijd op sommige wegen ook wel eens door rood licht.....maar mocht daar een keer een ernstig ongeluk door ontstaan, dan kan ik wel de rest van mijn leven de financiële gevolgen daarvan dragen. Voor onverantwoord gedrag in de modelvlieghobby geldt exact hetzelfde.
     
  13. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ik heb weleens wat wild gevlogen persoonlijk, ver van beschaving in weilanden zeg maar, maar ben zowieso van plan weer bij de club hier te vliegen.

    de laatste keer dat ik wel erg goede thermiek had, met een langzaam 2-as vliegtuigje, en zag dat het pad van een aankomende cessna wel erg dichtbij mijne kwam, leek het mij toen het beste schuin opzij weg te vliegen (als formatie breken), en terwijl de kist de mijne dus schuin achterlangs inhaalde een bocht terug maken (zodat de achterkant een beetje naar de grote kist wijst)
    ik was verrast maar instinctief leek mij dat het beste toen.
    ik weet vrijwel zeker dat die kist mijne ook zag, maar naar schijnt geen gevaar zag, of anderszijds mijn wegkompoging zag.

    ik heb geen "closere calls" gehad geloof ik.

    wildvliegen is wel een waardevolle ervaring, mbt. eenheid met de wereld enzo, net als meer dingen waarbij je jezelf heel erg moet vertrouwen.
    als dat lukt is dat een zeer voldoenend.

    ik weet dat het gevaarlijk is, maar het zou jammer zijn als het niet meer mag.
    dan zou ik ook heel veel experimenten niet gedaan hebben (ik kan hier zo over het prikkeldraad vliegen).

    ik deed wel mijn best het leuk te houden lol :p (als in schade vrij en met veel voldoening)
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2010
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Inderdaad, en ik denk dat als je door rood, of te hard rijd de kans groter is dat er wat gebeurd, dan dat je met je verstand wild/ vrij vlieg.
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat is altijd lastig; ik rijd alleen door rood op momenten dat er geen ander verkeer is, maar ik realiseer me wél dat áls er iets zou gebeuren op zo'n moment, dat ik dan zelf de pineut ben:)

    Maar genoeg over autorijden, ook al zou je je "gezonde verstand" gebruiken, er kan altijd technisch iets misgaan. Dat kan uiteraard ook op de club gebeuren, maar als je dan kunt aantonen dat je "al het mogelijke hebt gedaan ter voorkoming van ongelukken", dan sta je sterker. Om die reden hebben veel clubs modellenkeuringen ingevoerd, brevetten, etc. Niet zozeer omdat dat wettelijk verplicht is, maar je toont daarmee wel aan dat je zorgvuldig bezig bent geweest. Sta je met je 14kg turbine-jet in het plaatselijke parkje te vliegen en er gebeurt wat, denk ik dat het begrip "bewuste roekeloosheid" al snel is ingevuld. Ik zou de gok niet willen nemen in ieder geval. En ik sta ook met regelmaat met een 3s electro Yakje in de polder te vliegen als ik een half uurtje vrij heb, maar daar ligt bij mij ook de grens, een speedmodelletje zou ik persoonlijk al niet op zo'n plek vliegen.

    Je zult altijd voor- en tegenstanders blijven houden van wildvliegen, ik ben er niet tegen, maar je moet wel blijven nadenken.
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Inderdaad al moet ik zeggen dat ik 20 jaar geleden met een 12 cc delta in de polder vloog.

    Toen vond ik dat niet gevaarlijk.
    Nu zou ik zeggen nooit doen.
    Naarmate je wat ouder wordt gaat de grijze massa in de bovenkamer iets anders met situaties om.

    Je rekend nu meer op onvoorziene omstandigheden.
    Vroeger dacht ik ik kan goed vliegen mijn spullen zijn in orde dus geen gevaar.

    Dus het gezonde verstand is eigenlijk maar weer betrekkelijk.
    Ik weet het ik spreek mezelf tegen, maar wat de ene met zijn gezonde verstand wel kan doen kan de ander niet.
    Daarom zijn er denk ik de regeltjes gekomen.:p:p
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Daarvoor ben je toch verzekerd, tenzij je dronken bent of stoned want dan betalen ze niet.
    Dus ook als Berto zijn turbinekistje door een jumbo wordt opgesnoven en daarna crashed , zal zijn verzekering dokken. Dat valt allemaal onder aansprakelijkheid.
     
  18. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Nou nou wordt al een lange topic. Zal de rest ook maar weer eens gaan inhalen.

    Vote: Ja, maar wel verantwoordt.

    Ik heb ooit ook eens bezoek gehad van de politie. Club lag er op dat moment uit.
    Dus een bekende zei daar kan je wel vliegen. Lag echter wel aan de A15. En aan de achterkant van het veld de spoorlijn op circa 200meter afstand. Verder lag het behoorlijk vrij.
    Toen gevlogen met zijn charter en mijn Puma I.

    Halverwege stond ineens de politie naast ons.
    Ja we reden op de snelweg en zagen jullie vliegen.
    "En dan denk je, nu komt het"
    Zeggen ze. Leuke hobby, bla bla bla. succes De groeten.

    Dus kan ook meevallen :)

    Gr. Dennis
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hoeft niet, de meeste algemene voorwaarden bevatten een opzet-clausule, door rood rijden kán hier ook onder vallen (willens en wetens de aanmerkelijke kans aanvaarden/het mogelijke gevolg op de koop toe nemen) Ik zal hier geen heel juridisch verhaal gaan houden, gaat het nu ook even niet om. Overigens wel erg interessant hoor, verzekeringsrecht, je weet af en toe niet wat je leest.......
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2010
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als je tegen een wet verstoot hoefen ze niet te betalen.

    Lees maar eens de kleine lettertje op de achterkant van de Polis. :D

    Mvg Johan
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina