Politie bezoek tijdens wild vliegen :)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door marwin, 20 nov 2010.

?

Ik ben voor wild/vrij vliegen!

  1. Ja

    72,6%
  2. Nee

    27,4%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat snap ik wel, maar we praten hier over ongelukken toch ?
    En door rood rijden is heel wat anders dan door rood "knallen" .

    Dus als je het gevaar bewust opzoekt..... blablabla ben je de klos.
     
  2. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Precies. Je mag met modelvliegtuigen ook in gecontroleerde zones vliegen (er zijn verscheidene clubs die vanaf 1:1 velden opereren) maar enkel als daar afspraken over zijn gemaakt. De regeling Modelvliegen wijst daar ook op.

    Vrij vliegen in gecontroleerd luchtruim zonder afspraken is verboden.

    Nog even over de hoogtebeperking van 300m; veel mensen realiseren zich niet dat de bemande luchtvaart bijna overal tot 500 voet mag zakken. Dat is 150 meter. Er is nogal eens verontwaardiging over het feit dat sportvliegtuigjes lager vliegen dan onze modellen maar dat mag gewoon. En dan hebben wij, alweer volgens de regeling Modelvliegen, de plicht uit te wijken. Vandaar ook de eis dat je je vliegtuig ten allen tijde in het zicht moet houden.

    Binnen speciaal daarvoor aangewezen Simulated Forced Landing Area's (zoals bijvoorbeeld tussen Deventer en Wilp, en ook ten zuiden van vliegveld Lelystad) mag de bemande luchtvaart tot 100 voet (=iets meer dan 30 meter) zakken. Ook in die gebieden mag je met je model vliegen maar dan móet je een spotter hebben. Op een VFR kaart van Nederland kun je precies zien wat er bij jou in de buurt allemaal speelt. Zo'n kaart koop je voor ongeveer 12 euro in een pilot shop, bijvoorbeeld op vliegveld Lelystad. Erg handig om te hebben.

    Ik heb bij Wilp wel eens met een zwever gevlogen maar ben er mee gestopt. Die sportvliegtuigjes komen met de motor stationair aangegleden om een noodlandingsprocedure te oefenen en die zie of hoor je vaak niet aankomen. Tot ze ineens weer vol gas geven. Je schrikt je de kolere.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het ging me niet zozeer om 'afgesproken' maar om de afstand tussen model en 1:1, op dezelfde koers, en de locatie van de bestuurder van het model.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Pas gehoord: FPV vliegers vliegen boven mensen en auto's in de buurt van veld van Cumulus. De betreffende buur-boer spreekt Cumulus er op aan :( Waarom moesten ze nou uitgerekend vlak bij Cumulus gaan vliegen? Die schooiers wisten :eek:nweer: van het bestaan van Cumulus.
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2010
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Simulated Forced Landing Area Flevopolder

    In dat laagvlieggebied bij Lelystad kun je sinds ze de A27 erdoorheen hebben gelegd met de auto's mee vliegen op 30m hoogte. Kijk alleen niet te veel naar de auto's maar voor je, anders heb je plotseling een hele grote propeller op je vliegtuig. Het stikt er nl inmiddels ook van de windmolens.

    [​IMG]

    Overigens kun je van de website van Air Traffic Control Nederland een kaartje downloaden waar alle laagvlieggebieden op staan. Gratis :)
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2010
  7. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Of je bestudeert deze posting en de bijbehorende links :

    integrated-aeronautical-information-package-nederland-hier-te-vinden

    Ash
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat laagvlieg gebied ligt bij Almere, ongeveer 25 km van Lelystad, maar dat terzijde.
    Deze kaart is ook nog eens zo grof dat het mij in een keer helemaal duidelijk is waarom er met de regelmaat van de klok kisten, lager dan 50m ABG over het MVA terrein komen .
    Het laagvlieggebied ligt pas achter de volgende boerderij (is ook kleiner dan op deze kaart afgebeeld en heeft een L-vorm, geen rechthoek).
    Maar weinigen die zich daar iets van lijken aan te trekken. Komende uit de richting Stichtse Brug wordt, na het passeren van de Lage Vaart, meteen naar 30 m hoogte gedaald en het MVA terrein overvlogen.
    Ik heb nog nooit gehoord dat er een 1:1 vlieger is bekeurd omdat deze de hier geldende regels had overtreden.
    Die kaart is zo mogelijk nog onnauwkeuriger.
    Het gebied staat aangeduid als 'simulated forced landing area', dus enkele kilometers op 30 m naast de A27 vliegen lijkt me buiten het gebruiksdoel hiervan te vallen.
    Kortom, wie op 30 m hoogte naast de A 27 vliegt moet niet komen zeuren als er ineens een modelvliegtuig door de voorruit komt zetten. Want die vliegen daar, in tegenstelling tot de 1:1 luchtpiraten die zich niet aan de grenzen van het laagvlieggebied storen, geheel legaal.
    Dat het tot nog toe altijd goed is afgelopen mag helemaal worden toegeschreven aan goed vliegerschap van de modelvliegers in kwestie....
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, Bruno het is een onbegrijpelijk iets waaruit blijkt dat verschillende partijen kompleet langs elkaar heen praten.

    Ik weet niet hoe lang Almere al bestaat maar het laagvlieggebied is er ook al heel lang.
    Toen was de huidige A27 nog maar een boerenweggetje en waren er geen windmolens.

    Nu dat er allemaal wel is behouden ze het laagvlieggebied daar nog steeds :roll:

    Ook zijn onze instructeurs en de meeste vliegers van ons zich zeker bewust van de 2 modelvliegvelden daar.
    Een privevlieger zal zowiezo daar niet zo laag komen want dat vinden ze eng.

    In het laagvlieggebied zal je alleen lesvluchten tegen komen en ja, misschien komen die wel eens buiten hun gebied maar vanuit de lucht is dat moeilijk in te schatten.
    Het is hun echter ook niet makkelijk gemaakt met de snelweg en de windmolens, is meer een hindernis parkoers voor hun geworden.
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.

    jij snapt dat toch wel ? ;)
     
  11. cor123

    cor123

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Poortugaal
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Toch beter kijken, alle foto's van de funjet waren op de EMCR Rozenburg;)
     
  13. cor123

    cor123

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Poortugaal
    Klopt,

    Was er een tijd niet geweest,ha, ha,ha..
     
  14. frankelfert

    frankelfert

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn

    Zelf ben ik jaren lid geweest van een modelvliegclub, maar daar naast vloog ook ik soms wel is ergens wild (wel een volledig braak liggend terrein). In mijn ogen is hier niks mis mee, mits je maar je verstand gebruikt. Ik gebruikte hiervoor altijd mijn EZ (weegt immers niks en kan maar weinig schade aanrichten).

    Maar ik moet toegeven dat ik toch wel schok van jou verhaal omtrent het op één lijn vliegen met een zweefvliegtuig. Ik snap heel goed dat men de politie gebeld heeft en ik moet toegeven dat ik de reactie van de politie niet zo goed begreep. In mijn ogen is dit toch een zeer stomme actie.

    Ik doe zelf ook aan zweefvliegen en ik zou mij kapot schikken als ik een modelvliegtuig in de buurt mij zou zien (ik zou maken dat ik zo snel mogelijk weg kom). Het probleem is dat je in verhouding men een zweefvliegtuig wel erg wendbaar bent, maar ten opzichte van een modelvliegtuig ben je altijd te traag. Je weet nooit wat de persoon aan de grond gaat doen met zijn modelvliegtuig (wil hij nog dichterbij komen, gaat hij naar links, naar rechts, enz).... Dit soort gedachtes lijden je af en dat is wel het laatste waar je je aandacht aan wil besteden tijdens het zweefvliegen.

    Dit soort situaties kunnen gevaarlijk worden, omdat zweefvliegers vaak dicht bij elkaar vliegen om te "thermieken". Je moet dan al op elkaar letten en om dan ook nog is op een piepklein stipje te letten waarvan je niet weet wat die gaat doen... Pfff nee dank je wel.

    Bij Deelen wordt er zowel aan zweefvliegen als aan modelvliegen gedaan en daar wordt bij de briefing ook altijd duidelijk aandacht aan besteed. Beide partijen houden rekening met elkaar en letten extra op.... Op de dagen dat ik daar vloog hield ik toch extra afstand aan (je weet immers maar nooit, het inschatten van hoogte/afstand met een modelvliegtuig blijft immers moeilijk).

    Maar goed de essentie van het verhaal is inmiddels wel 10x voorbij gekomen, blijft uit de buurt van een actief vliegveld :)

    succes met het vinden van een geschikte (wildvlieg)lokatie
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2010
  15. Brandenburg

    Brandenburg

    Lid geworden:
    12 dec 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Wormerveer
    Hee marwin. Stoer verhaal. En of het slim was of niet. Dat weet je nu zelf ook wel.
    Wild vliegen vind ik fantastisch. Zolang men zijn gezond verstand er bij gebruikt.
    Voor alle zeikers tegen marwin. Gebruik ook eens je gezond verstand. Je kan ook op een nette manier vertellen wat je er van vind. Elkaar afzeiken kunnen we allemaal.
    Elkaar respecteren is blijkbaar heeeeeel moeilijk.
    Verder zouden er wel makkelijker manieren moeten zijn betreft het vinden van wet/veiligheids regels betreft wildvliegen en vliegen algemeen.
    Daarom is dit een nuttig draadje. Zo leren we allemaal weer wat bij.

    Met vriendelijke groeten.
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Zo , jij wilde dus oude koeien uit de sloot trekken .
     
  17. Brandenburg

    Brandenburg

    Lid geworden:
    12 dec 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Wormerveer
    Vind het vooral leerzaam.
    Weet niet wat jou mening hier over is.
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Wildvliegen tsja wat zal ik van zeggen .De mensen die het doen ,moeten het zelf weten ,maar de gene die ik heb zien vliegen zijn nou niet de personen die veilig kunnen vliegen of zich naar regels kunnen aanpassen(lees over mensen heenvliegen en meer van dat soort capriolen ).een echte landingscirquit kennen ze ook niet en ploffen vaak hun toestellen in een straal van 30 meter ergens neer.Vaak betreft het vliegpunten op industrie terreinen in aanbouw ,dus vlieg je altijd wel tussen gebouwen .

    Dit is het geen ik waargenomen heb .Er zullen vast goede vliegers tussen zitten zoals slechte vliegers op een club .

    Hierop heb ik wel een mening gevormd ;en dat is dat ik het er niet op heb op structurele wildvliegers .

    Dit staat dus los van het wel of niet verzekerd zijn .

    Ik zelf ben een persoon die ook wel wild gevlogen heb ,maar heb hier nooit de voldoening uitgehaald.Het constant uit moeten kijken of je niet over mensen heen vliegt ,of er geen auto's in de weg staan .

    Nee dat heb ik vaarwel gezegd .Ik betaal liever contributie en vlieg dan op een toegewezen officeel modelvliegveld ,waarbij ik dan zeker weet dat ik niet over mensen heen vlieg .En dat er mede vliegers zijn die voor je rondkijken en je dus kunnen waarschuwen (dit kan dus ook met wildvliegen).

    Ik heb al genoeg gezien wat mis kan gaan met modelvliegen ,geef mij maar die regels .Hoe lullig sommige regels ook kunnen zijn voor 1 persoon ,vaak zijn ze doeltreffend voor de grote groep (zie de stompzinnigheid bij defensie , daar schuilt logica in de niet logica).

    Nee wildvliegen ,niet voor mij .Maar voor degene die het wel doen , doe het veilig en niet alleen .2paar ogen zien meer als 1 paar ogen.
     
  19. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Brandenburg en Serge,

    ik denk dat allerlei standpunten wel voorbij zijn gekomen in dit draadje.
    Een herhaling van zetten lijkt mij niet nodig.

    Ik ben één van degenen geweest die in het begin behoorlijk fel van leer is getrokkken, de redenen daarvoor heb ik toen ook geschreven en beschreven.

    Als anderen door onachtzaamheden jou het vliegen met zwevers bij je club onmogelijk hebben gemaakt, dan wordt je beeld héél anders.

    Intussen zijn we al een hele tijd verder, mensen veranderen, omstandigheden veranderen.
    Marvin en zijn broer zijn nu regelmatig te vinden op Valkenburg als vaste vliegers.
    Ik heb in de paar keer dat ik ze heb meegemaakt (ik heb niet vaak gevlogen op Valkenburg in 2011 ) ervaren als als serieuze vliegers, die weten wat ze doen en een aanwinst zijn voor elke club.

    Af en toe moet je oude draadjes ook lekker stoffig laten zijn.

    Lees ze en neem het mee in je ontwikkeling als hobby-vlieger.
    En laat het verder stof vergaren, verleden tijd.
     
  20. Brandenburg

    Brandenburg

    Lid geworden:
    12 dec 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik denk dat je gelijk hebt Hans.
    We laten het verder rusten, en hopen dat alle wild vliegers goed nadenken waar ze vliegen en hun volle verstand gebruiken. veiligheid staat immers voor op.
    Veel vlieg plezier iedereen. En bedankt voor de nuttige informatie.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina