polyester op pvc

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door scoob, 30 okt 2003.

  1. scoob

    scoob Guest

    ik vraag me af..
    ik wilde voor de romp van mijn duikboot een wtc (water tight compartment)
    van 1m 110mm pvc buis nemen en dit bedekken met
    matten en epoxy (malletje maken voor de boeg en achtersteven)
    om de vorm te maken.
    hecht polyester op pvc?
    zo nee, is er een primer voor op de markt??
    andere tips voor romp materiaal zijn ook welkom

    gegroet
    scoob 8)
     
  2. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    PVC in ieder geval goed opschuren/opruwen. Daarna eerst van afvalmateriaal proefjes doen met enkele mogelijke kandidaat- lijmsoorten. Hieronder vallen: Epoxy (liefst de langzaam uithardende, die op een warme plaats moet uitharden, hierdoor de beste uitharding en de epoxywordt dun-vloeibaar, hardt vervolgens sneller uit), PVC-lijm (bouwmarkt) en G4 (Romar-Voss, verkrijgbaar bij verschillende modelbouwzaken, waaronder Hobby-in, Waalwijk). De laatste, dunvloeibare eencomponents lak is ook uitstekend geschikt om dun glasdoek op rompen en vleugels van vlieg-, voer- en vaar-tuigen aan te brengen.
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Wees ook niet bang om lijmen te combineren. Bijvoorbeeld zacht maken met PVC-lijm en direct eroverheen met epoxy of polyester.
     
  4. dries

    dries

    Lid geworden:
    13 okt 2003
    Berichten:
    37
    Locatie:
    almere
    Polyester hecht op pvc, je moet het pvc eerst goed opschuren en dan met aceton reinigen.
    Zo worden rioolputten ook gemaakt.

    Groeten Dries.
     
  5. scoob

    scoob Guest

    ok, allen hartstikke berdankt!
    zodra ik aan het bouwen sla zal ik een siteje met foto's en info (en vragen waarschijnlijk) opzetten als hier interresse in is.
    is hier interresse in?
     
  6. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Niet alle polyester hecht op PVC. Slechts enkele types, en dan voornamelijk door een toevoeging.

    Met epoxy heb je meer kans dat het hecht, maar idd de "5 minuten epoxy" vermijden, vanwege in het algemeen slechte hechting, en lage sterkte. En goed ontvetten en schuren.

    Maar je wilt een romp maken van een PVC pijp, of wil je in een bestaande romp een luchtkamer maken? In dat geval zou je kunnen volstaan met een paar PET flessen.....

    PVC is overigens goed waterdicht te lijmen met PVC lijm :D, je moet alleen goed ontvetten, schuren en lijm rijkelijk aanbrengen.
     
  7. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Rijkelijk laat, maar de meeste ISO-NPG polyesters hechten op PVC...
     
  8. scoob

    scoob Guest

    geeft niet, ben al overgestapt op epoxy ;)
     

Deel Deze Pagina