Poolschip Aurora

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Archibald H., 25 nov 2007.

  1. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België
    Amaai, bedankt allemaal voor de complimenten!
    @ Paul: Vaareigenschappen zijn best goed, vooraan mag het nog een beetje dieper, dat pas ik nog aan tegen een volgende vaarsessie.
    @ Freek: da's heel bewust gedaan. Het verhaal werd oorspronkelijk in het Frans geschreven, dus vond ik het maar normaal dat de benaming ook in het Frans aanwezig was. Dat is ook zo op het vliegtuig: op de linkerzijde staat E.F.W.O (Europese Federatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) en op de rechterzijde F.E.R.S (Fondation Européenne de Recherche Scientifique).
    Een ècht Belgisch schip dus ;) .

    Grtz, A!H.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2010
  2. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ik snap hem, mooi gebaar!

    Gr,
    Freek
     
  3. Wouter Jaegers

    Wouter Jaegers

    Lid geworden:
    27 apr 2010
    Berichten:
    4
    Heel mooi geworden, complimenten van mijn kant.

    Overigens voor de mensen die zich afvragen of er ook echte Aurora's bestonden. Zoals al aangegeven had Herge een Walvisvaarder als voorbeeld gebruikt en om precies te zijn van een vooroorlogse Walvisvaarder. Die verschillen van moderne walvisvaarders in het feit dat ze een vrij stompe boeg hebben en een open stuurhuis bovenop het gesloten stuur huis.
    [​IMG]
    Het type Walvisvaarder waarop Herge de Aurora had gebaseerd.

    Nu dat ik deze bouw heb gezien vielen me een paar dingen op die Herge gewoon tekende en er niet bij nadacht waar ze voor zijn. Die grote lier voor het stuurhuis en de katrollen aan de voormast bijvoorbeeld. Als je goed kijkt naar de boeg van de walvisvaarder foto dan zie je onder het platform voor de schutter een gleuf, door die gleuf liep de kabel die aan de Harpoen was bevestigd. Die kabel ging naar die lier die dan de geschoten walvis (Of de harpoen zelf als er mis was geschoten) binnen haalde. De lier en de katrollen werkten zoals een hengel bij het vissen.

    Nog een goed voorbeeld is de open stuurhut zelf. Dat was zodat de hele bemanning, Kapitein en stuurman inbegrepen konden meehelpen Walvissen te spotten. Herge heeft de loopplank naar het schutters platform wegehaald en de boeg wat stomper gemaakt. Maar voor de rest is de Aurora toch een walvisvaarder.

    Overigens Archibald, dit zal je wel interessant vinden: Dat grijs en vaal rood van de Aurora klopt met echte schepen uit die tijd. Deze foto laat een achtergelaten walvisvaarder van de Noorse vloot zien in Grytviken bij de Falkland eilanden. Het is flink verroest maar de grijs met vaal rode kleur combinatie is toch nog duidelijk zichtbaar.
    [​IMG]

    Sterker nog, moderne Walvisvaarders hebben nog steeds een grijs en vaal rood jasje.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2010
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    O ja ... RESEARCH. :lol:

    Nog even complimenten ook van mij Archibald! Erg mooi model.
     
  5. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Walvisjagers

    "Met alle respect" zou Olivier B Bommel zeggen maar het betoog over die walvisjagers gaat mij te ver. "Warempel" zou ik zeggen, ik zie er geen enkele gelijkenis in. Alle redenen die worden opgegeven slaan op alle schepen uit die tijd..rechte boeg..tweede open brug...je komt het allemaal tegen bij kleine "tramps" uit die tijd.
    "Parbleu":Zie jij op zo'n kleine walvisjager ook nog een vliegtuig?
    Laat je niet verleiden door je achternaam "goede vriend"
    Tom Poes
     
  6. Wouter Jaegers

    Wouter Jaegers

    Lid geworden:
    27 apr 2010
    Berichten:
    4
    Tja wie ze in de maling nemen is mij ook een raadsel.

    Maar mijn research naar het type schip waar de Aurora op is baseert was wel degelijk een onderzoek.

    Ik heb het boek ook nog even door genomen en Herge nam ook veel vrijheden wat de schaal van het schip. In de scene waar die geflipte professor in het kraaien nest zit lijkt het schip heel groot en zijn weergave van de kombuis en de slaapkamers zijn ook overdreven.
    [​IMG]
    Dit plaatje laat prima de set up van het type Walvisvaarder zien wat ik op de tweede foto van mijn post liet zien. (Dat verroeste schip) De lier op het dek waar ik het over had is duidelijk zichtbaar. Latere schepen kregen een loop ramp naar het schutters platform wat ik al eerder aangaf, ook werd de boeg zelf veel hoger, dit maakte het mogelijk ook in zwaar weer te jagen zonder door de golven van de boeg afgeslagen te worden.

    Maar het laat toch zien hoe klein dit type schip is.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2010
  7. Wouter Jaegers

    Wouter Jaegers

    Lid geworden:
    27 apr 2010
    Berichten:
    4
    Nou Ja "Betoog" ik liet gewoon even zien hoe ik het zag. Ik ben persoonlijk fel tegen walvisvaart ik zag als kind beelden op TV wat mij toch wel een trauma toebracht maar zoals de Tao zegt: "Ken je vijand en ken jezelf." Om over mijn trauma te komen begon ik mezelf met beelden van walvisvaart te confronteren al was het maar om de nachtmerries te verjagen.

    En zo heb ik veel over dat onderwerp geleerd.

    Praw!
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2010
  8. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Beste Wouter

    We nemen niemand in de maling maar we dagen mensen nu en dan wel uit.
    Mijn "betoog" komt er op neer dat er heel veel schepen als voorbeeld hebben kunnen dienen voor Herge....the artist en ik zou de walvisjager daar nou niet direct bij bedenken. Alleh..even goede vrienden en we feliciteren Archibald met dit fantastisch model...hulde!
    Hawser
     
  9. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Dit scheepje is gewoon prachtig geworden Archibald, een voorbeeld voor modelbouwers. Mijn aandeel is minimaal geweest, dus geen dank.
     
  10. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag allemaal,

    ik heb met mijn eigen ogen de model van Archibald mogen bewonderen, het is gewoon prachtig, kleurcombinaties zijn perfekt, de afwerking ook...

    Ik bereid voor een artikel voor een franse modelbouwmagazine, ik zal wel melden in welke uitgave het zal komen.

    de groetjes,

    Laurent
     
  11. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België
    Amaai, bedankt allemaal voor de complimenten. :oops:

    Ook bedankt voor je bijdrage Wouter. Hergé zou zich inderdaad geïnspireerd hebben door een walvisjager. In een eerste stadium heb ik me zelfs plannen van zo'n schip aangeschaft. Sommigen spreken over een bestaande robbenjager (wat dat ook voor schip moge zijn) met de naam Aurora.

    Er is blijkbaar weinig terug te vinden in de archieven van Hergé in verband met dit (omstreden) verhaal. Hergé documenteerde zich altijd heel zorgvuldig als het om voer- en vaartuigen ging, 'De Geheimzinnige Ster' is hier jammergenoeg een uitzondering op. De snelheid waarin dit verhaal ingeblikt werd is hier misschien een verklaring voor. Ik vermoed dat Hergé de Aurora creëerde uit een samenraapsel van vanalles en nog wat waardoor het nergens consequent in het verhaal voorkomt en het bijna in elk plaatje een ander ship lijkt, desondanks blijft het schip een bijzondere uitstraling hebben, vandaar dat ik een poging ondernam om een voorstelling te maken van hoe de Aurora er zou kunnen uitzien.

    Grtz, A!H.
     
  12. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag allemaal,

    Normaal gezien, de reportage over de Aurora van Patrick verschijnt in de september uitgave van de "Modèle Réduit de Bateau"

    Ik ben nu het artikel aan het finaliseren, zal het binnenkort naar de redactie opsturen...

    Nog beter, Patrick z'n model zou op de "cover" moeten zijn, wel het bewijs dat dit model de moeite waard is!

    Patrick: ik stuur je wel een eksemplaar thuis

    de groetjes,

    Laurent
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2010
  13. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik heb vandaag totaal onverwacht (mede dank zij Ronny de zeeman) de kans gekregen om dit model in levende lijve te mogen aanschouwen.
    Mensen, ik kan jullie met de hand op het hart verzekeren dat de Aurora in het echt nog veel mooier is dan op de foto's.
    Toen ik het model stond te bewonderen floepten er allerlei beelden uit de Kuifjes-strip door m'n hoofd en eventjes voelde ik me terug een kind. Een zaaaalig gevoel was dat.

    Bij deze wil ik Archibald van harte feliciteren met het behaalde resultaat. :worship::worship::worship:




    Droop
     
  14. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België
    Pffffff, amaai, ik krijg 't er warm van . . .
    Merci voor de complimenten iedereen.

    Grtz, A!H.
     
  15. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
  16. erwinroorda

    erwinroorda

    Lid geworden:
    8 okt 2012
    Berichten:
    1
    Een prachtige boot. Ik zie net deze foto en vraag me af: is dit een bouwpakket en zo ja waar is die te krijgen of is hij helemaal zelf gemaakt ?

    Groet Erwin
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Erwin, welkom op het forum er is hier vreselijk veel te zien.

    Voor de herkomst en ombouw van deze romp raad ik aan om hier te klikken en rustig het hele verslag door te lezen.

    Advies: vul je profiel verder in met woonlocatie en leeftijd, dan kunnen we aan de hand van die informatie de juiste antwoorden en of verwijzingen aan je geven.

    grt Harm
     
  18. Bieberkop

    Bieberkop Guest

    Achtergronden Karaboudjan

    Achtergronden Karaboudjan

    De Glengarry van 1940, een geavanceerde pakketboot met een uitgebreide passagiersaccomodatie, stond model voor de Karaboudjan.
    De Britse Glengarry werd bij de Duitse invasie van Denemarken veroverd op de Engelsen in WO2. Zij werd te Kopenhagen gebouwd door Burmeister & Wain. Ongetwijfeld opzienbarend nieuws in de Belgische kranten, o.a. Le soir waarvoor Hergé Kuifje tekende. Zij kreeg uiteraard een nieuwe Duitse naam, de Meersburg. De "Glen line" had expresse afvaarten op het verre oosten, de Orient, China en Japan.

    De pakketboot SS Glengarry stond model voor de Karaboudjan.
    [​IMG][​IMG] Krab blz.9.B.2.
    De Glengarry in volle glorie.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Bieberkop

    Bieberkop Guest

    De Aurora in Ster is de RSS William Scoresby

    De Aurora in De geheimzinnige ster is de RSS William Scoresby

    Het onderzoeksschip William Scoresby uit Engeland stond model voor de
    Aurora in De geheimzinnige ster.

    Severi Nygård uit Zweden heeft de juiste schepen voor de Aurora en Peary in Ster gevonden.

    De tekeningen in Ster zijn echt die van de RRS William Scoresby.
    Maar de perspectieven spelen ons parten bij het bepalen van de juiste vormen. Dat kun je zelf zien op de foto's op internet.

    Als het mij lukt een foto te uploaden zal ik die alsnog toevoegen.

    Met vriendelijke groet,

    Ton (Bieberkop)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2013
  20. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België
    Het Aurora-raadsel eindelijk opgelost. Nu mag ik weer helemaal opnieuw beginnen, duizend bommen en granaten! ;)

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     

Deel Deze Pagina