Bouwverslag Poor Mans Strobelight (vliegtuig navigatieverlichting)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door hmeijdam, 10 aug 2014.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Volgens mij is er een eerdere versie zonder landingslichten waarbij de flitser wel ongelijk werken.
     
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mijn strobelight schiet af en toe in de stress: Continue flikker in een hoge frequentie. Pas na compleet uit- en inschakelen werkt de schakeling weer.
    Gebeurt soms tijdens het vliegen, soms bij inschakelen spanning.
    Wat kan de oorzaak zijn / is er een remedie?
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Wouter,

    Dat klinkt als een voedingsspanningsprobleem. De strobes trekken (weliswaar kortstondig) behoorlijk wat stroom. Er zit wel een condensator bij de processor om spanningsdipjes op te vangen, maar als er bijvoorbeeld een NIMH accupakketje wordt gebruikt en dan ook nog een lange dunne voedingslijn naar de PMS, dan wil het wel eens mis gaan. Tijdens de flitsen, zakt het voltage dan te veel en herstart de processor zich. Dat herhaalt zich eindeloos.

    Nu de remedies, in volgorde van complexiteit
    1) Stabielere voedingspanning aanbieden, door gebruik van Lipo/Bec of iets dikkere draden.

    helpt dat niet dan:

    2) Jumper op de print losnemen en een aparte plus-draad aansluiten voor de leds, direct vanaf de spanningsbron.

    Bovenstaande helpt in 95% van de gevallen, maar als het bij jou dan nog niet goed gaat, dan heb ik je PMS processor eigenlijk hier nodig, om hem te onderzoeken, want het kan zijn dat je processor is overleden. Dat gebeurt wel eens als er 6 volt wordt gebruikt als voedingsspanning, terwijl hij maximaal 5,5 volt kan hebben.

    Remedie is dan een nieuwe processor plaatsen en een diode in de aparte voedingslijn opnemen (wel remedie 2 uitvoeren dan) naar de microprocessor. Zo'n diode haalt er ongeveer 0,5 volt af.

    Ben benieuwd naar je bevindingen.
    hans
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2018
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Hans,

    PMS zit direct in een ontvangeruitgang die op zijn beurt gevoed wordt door een BEC met een spanning van 5V.
    Ik zal de PMS direct aan de BEC-spanning hangen en kijken wat er gebeurd, ik laat het weten.
    Bedankt voor de reactie!
     
  5. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het heeft even geduurd, maar het probleem is gevonden/verholpen.
    Ik denk dat de BEC net te weinig spanning geeft/ net iets teveel inzakt bij belasting.
    Andere regelaar ingebouwd en nu is het probleem opgelost. :)
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Hans wat heb je een prachtig product ontworpen :thumbsup:
    De mijne werkt nu ook maar op deze kist gebruik ik alleen de landingslichten.

    DSC_0108.JPG

    Ik moest wel het voltage van mijn UBEC met de jumper naar 5V zetten wilde hij reageren, op 5,5V bleef hij branden ongeacht aansturing van de zender.
    Benieuwd hoe dat er in de lucht uit gaat zien :)

    Ben er heel blij mee, dank je wel Hans :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Bedankt voor het compliment. Erg leuk om te horen.
    Mocht je graag weer naar 5,5 Volt willen, dan kun je proberen om een diode (geen led) op te nemen in de rode plusdraad tussen ontvanger en Strobelight module. Zo'n diode snoept ongeveer 0,5 volt af van de spanning en dat is wellicht net genoeg.

    Leuk vliegtuig trouwens een Twin met verbrandingsmotoren zo te zien. Het lijkt wel een vliegtuig uit een cartoon of tekenfilm.
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Voor wie het nog niet wist de PMS heeft nog meer mogelijkheden dan alleen 5 Volt.
    Met een kleine aanpassing kan je ook 12 volt leds gebruiken direct op een 3S lipo.
    Het voltage kan zelfs per kanaal anders zijn als je dat wilt.
    Zelf heb ik in een kist de flitsers met 10 watt 12 volt leds. Die zie je echt heel goed.
    Op een paramotor heb ik twee 12 volt landingslampen die schijnen omhoog tegen de chute ziet er mooi uit op een mooie zomeravond in de schemer.
    12 volt die permanent brand moet wel warmte kwijt kunnen. Op de para doe ik dat via de aluminium stang waar de led opzitten.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2019
    Turbilence=NL= vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina