Bouwverslag Poor Mans Strobelight (vliegtuig navigatieverlichting)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door hmeijdam, 10 aug 2014.

  1. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik heb een paar strobeon van flytron in gebruik op een Porter.
    Ik vroeg me af of dat heel anders is dan wat jullie maken?
    Er zit ook een 1w powerled op voor zover ik weet (ben niet heel erg thuis in de materie)
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Sander, Dat kun je goed vergelijken. Er zitten dezelfde 1W powerleds op een Flytron module. Het verschil wat ik zie is dat bij de Flytron modules de knipperlogica bij de led op een printje zit en bij de Poor Mans Strobe is er één centrale processor, die het hele verlichtingssysteem bestuurt. Ik weet dus niet of de Flytron modules hun ledjes synchroon kunnen laten flitsen aan de vleugeltippen.
     
  3. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    Voor echt felle led's moet je deze hebben al dan niet met optiek, echter is het dan geen poor man's strobe...:oops:

    LUXEON M | Lumileds
     
    s.edg vindt dit leuk.
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Wat kost een poor mans strobe, ik wil die powerleds op de tippen wel graag een beetje op schaal laten flitsen (misschien aan te passen via Arduino?)

    Voorbeeld:
    [media=youtube]KafPijq2yDA[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Sander, Een bouwpakketje volgens handleiding kost inclusief verzenden € 9,50. Er zitten 4 powerleds bij en je kunt kiezen uit de versie voor multicopter (4 strobes) of vliegtuig (2 strobes + 2 landingslichten)
    De strobes flitsen standaard op schaal met een schema van 3 pulsen van 25 milliseconden met tussenpozen van 75 milliseconden. Dit pulstreintje herhaalt zich elke seconde.

    EDIT: Ik heb een exemplaar voor je geherprogrammeerd, zodat hij nu flitst zoals in jouw filmpje. Twee eerste flitsen kort na elkaar en dan op de derde flits iets langer laten wachten. De cyclus ook opgerekt van 1 seconde naar 1,2 seconden.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2015
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Even een update t.a.v. de powerleds. De powerleds welke gebruikt worden als strobelights kunnen prima zonder de 10 ohm serieweerstand. Ik heb vandaag eens wat zitten testen met een "led pijnbank" en tot mijn stomme verbazing gingen de 1W powerleds zelfs bij 23 volt nog niet kapot. Ze direct voorzien van 5 volt, zonder voorschakelweerstand, is dus voor kortstondige pulsen ( 3 x 25 milliseconden per seconde) geen probleem voor ze. Wellicht moet de condensator vervangen worden voor een zwaarder exemplaar omdat de processor anders last krijgt van spanningsdipjes. Daar moet ik nog een beetje mee experimenteren.

    De powerleds voor de landingslichten branden continue en daar heb je dus wel de voorschakelweerstanden bij nodig.
     
  7. Leech

    Leech

    Lid geworden:
    2 jun 2014
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Hoorn
    Is het bouwpakket nog beschikbaar? De link zoals in 2 posts hierboven is sinds de nieuwe forum software niet meer werkend.
     
  8. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Hans,

    Ik zit met een probleem, van het een op het andere moment doet de PMS het niet meer. Het enige wat er nog gebeurt is dat alle leds heel snel knipperen.

    Heb je enig idee wat dit zou kunnen zijn?
     
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ja, ik kan nog een pakketje voor je samenstellen. Stuur maar even een PB met welke versie je precies wil. Ik heb ook de link gecorrigeerd (dacht dat ik ze allemaal had gefixed, maar deze dus nog niet)
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Sander,
    Twee dingen die ik kan verzinnen zijn:
    1) een (kortstondig) te hoge voeddingsspanning van bijv. 6 volt.
    2) De Attiny heeft een verkeerd geheugenadres overschreven, waarin het programma is opgeslagen, waardoor het programma verminkt is. Dit gebeurt als de voedingsspanning (kortstondig) onder de 2,7 volt zakt. Deze reden is meer theoretisch omdat ik de "brown out detection" van de chip heb geactiveerd, waardoor hij onder de 4,3 volt direct stopt.

    Je kunt de ATTiny85 er eens uithalen en naar mij terugsturen, dan kijk ik er even naar.
     
  11. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    P1110809.JPG
    Het printje met de stroomvoorziening via de "Meijdam/Blommers baan" is inmiddels klaar om door mij uitgeprobeerd te worden.
     
  12. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Hoi Hans , als het printje werkt, is het dan mogelijk dat we het los kunnen bestellen ?
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Uiteraard
     
  14. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    dank je , ik zou er dan 10 willen reserveren als het kan ;)
     
  15. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    10??? Zoveel heb ik er niet eens. Dit is een hobbyproject en geen fabriek. Ik zal eens met Jan overleggen, maar houd er rekening mee dat het allemaal handwerk voor hem is om zo'n plaat te etsen.
     
  16. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    ok Hans dan hoor ik het wel of het lukt of niet ........ik weet het is een hobby project , maar 10 leden van onze vliegclub zijn zo enthousiast dat ze er een willen hebben
    en trouwens Hans ik heb de 5 geprogrammeerde Attiny85 ontvangen gisteren, nog bedankt
     
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zojuist het artikel in modelvliegsport gelezen en zodoende bij dit draadje terecht gekomen.
    Precies wat ik zoek! :cool:

    Ideaal voor mijn project AT-502 B . Is er nog eentje voor mij beschikbaar?

    Ik heb nog wel een paar vragen:
    1. De (reeds ingebouwde) bedrading van de navigatielichten in de vleugels heeft een gemeenschappelijke min-aansluiting met de servo's (om het aantal draden/stekkers) te beperken. Is dat een probleem?

    2. Als ik de landingslichten ook gebruik, kan dat nog allemaal via de ontvanger (MPX rx-9 dr m-link) of doe ik er verstandig aan de verlichting apart te schakelen?
    En hoe verhoudt zich dit tot vraag 1?
     
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Wouter,
    Bedankt voor de positieve reactie. Ik heb inmiddels al onderdelen bijbesteld, maar moet je even op de wachtlijst zetten voor ronde 2 van uitleveringen.
    Dan je vragen:
    1) Ja, dat is een probleem, want ik gebruik een gemeenschappelijke "+" aansluiting. Dit omdat het driver IC (ULN2803) naar de "-" pool schakelt. Ik kan dus niet de "+" polen laten schakelen. Als jij in je vleugel de servo's en leds een gemeenschappelijke "+" pool zou kunnen geven is het probleem opgelost.

    2)De landingslichten gebruiken ongeveer 85 milliampere per powerled, indien je de 2x 10 ohm voorschakelweerstanden gebruikt, gevoed met 5 volt. De hele PMS blijft ruim onder de 400 milliampere. Een miniservo gebruikt meer stroom.
     
  19. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bedankt voor je reactie, dat wordt even knutselen, maar we doen niet anders ;).
    Krijg ik een berichtje als ze weer voorradig zijn? En worden ze geleverd met zo'n mooie printplaat?
     
  20. dji piloot

    dji piloot

    Lid geworden:
    10 aug 2014
    Berichten:
    902
    Hans, ik heb een poos geleden jouw kant en klare print overgenomen. Nu wil ik hem installeren op mijn vliegtuig maar heb geen schema voor aansluiting. En als ik hem niet via de ontvanger wil aansluiten maar rechtstreeks op power, hoeveel volt heeft hij nodig? Alvast dank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015

Deel Deze Pagina